Menas. Kultūra. Laisvalaikis
Publikuota: 2022 m. 10 spalio d. 12:13
„Gyvulių“ premjeros belaukiant – pokalbis su debiutuojančia teatro režisiere G. Simonaityte

G. Simonaitytė | U. Žilinskės nuotr.

Dramaturgei Godai Simonaitytei šis ruduo ypatingas: kūrėja debiutuoja kaip teatro režisierė ir „Meno ir mokslo laboratorijoje“ (Vilniaus miesto teatre MMLAB) pristato spektaklį paaugliams „Gyvuliai“. Pjesės autorė pabrėžia: nors kuriant pirmiausia galvota apie mokinius, platus spektaklio temų spektras paliečia kiekvieną. Juk taip ir neišaugome mokyklos, juk taip ir tebeieškome atsakomybės ribų…

– Artėjanti „Gyvulių” premjera pristatoma kaip spektaklis vyresniųjų klasių moksleiviams. Kodėl savo kūryba renkiesi kreiptis į paauglius?

– Pjesė paaugliams gimė Kauno kamerinio teatro dirbtuvėse, kurių tikslas buvo kurti dramaturgiją šiai amžiaus grupei. Kurį laiką spazmavau dirbtuvėse, kritikavau save, svarsčiau, ką galima paaugliams pasakoti, o ko – ne. Jei rašysiu apie smurtą, ar neatrodys, kad mokau smurtauti, keiktis… O paskui paklausiau savęs, ką aš, kaip paauglė, būčiau norėjusi pamatyti scenoje – ką norėčiau, kad man papasakotų. Prisiminiau, kad paauglystėje buvo situacijų, kurių nesupratau ir niekas negalėjo paaiškinti, kaip jose elgtis. Ypač, jei tos situacijos yra susijusios su suaugusiais žmonėmis, kurie turi statusą mokykloje.

Paauglių tarpusavio bendravimas gali būti ir žiaurus, ir simpatiškas: jie patys apsibrėžia bendravimo taisykles savo rate. Bet tada, kai tokiame rate atsiranda subrendęs žmogus, paauglio patirtis pasirodo esanti per menka suprasti tam, kas vyksta, ko ir kokiomis priemonėmis siekiama. Galiausiai, kaip iš tokių situacijų išlįsti.

– Kaip manai, kokiomis temomis svarbu kalbėtis su nūdienos jaunuoliais? Ar tos temos kinta bėgant laikui?

– Manau, kad mes niekada neišaugame mokyklos. To laiko patirtys įsirėžia ilgam: ypač, jei jos neturi galutinio sprendimo arba jei su tuo sprendimu neįmanoma sutikti. Todėl mus persekioja mintys apie tai, ką galėjau padaryti kitaip, ko galėjau nesakyti ar pasakyti, kaip reikėjo nesielgti… Tai iliustruoja ne konkretų mokyklos atvejį, bet patį principą, kad situacijos, kuriose jautei neteisybę, persekios tave ilgai ir nesvarbu, suaugęs tu ar paauglys. Todėl manau, kad ši pjesė nėra skirta tik paaugliams – šitos temos galioja visiems.

– Keletą kartų paminėjai mokyklą, kurioje ir vyksta dalis pjesės veiksmo. Kokią mokyklą kuri spektaklyje? Kuo ši erdvė palanki ir tinkama „Gyvulių“ istorijai vysyti?

– Pjesėje, kaip ir spektaklyje, dominuoja dvi erdvės. Pirmoji yra mokykla, kuri paremta taisyklėmis, griežtu atskyrimu to, kas gerai ir kas blogai. Čia yra mokytojų, kurių kaip vedlių reikia klausyti; veikia reglamentuota etika, kaip sprendžiamos problemos. Kita spektaklio erdvė – gatvė, kurioje taisyklių nėra, ten galima elgtis taip, kaip supranti ar jauti. Ten galima gerti alkoholį, galima muštis – daryti bet ką, nes tai užkampis, niekam nebadantis akių.

– Pristatant spektaklį sakoma, kad čia moksleiviai atskleidžiami kaip instinktyvūs gyvūnai. Kas juos daro animalistiniais?

– Paauglystėje žmogus bręsta tiek lytiškai, tiek emociškai. Tai stiprūs pokyčiai, todėl normalu, kad kartais paauglių elgesys atrodo grubus, instinktyvus, gyvuliškas – juk jis paremtas emocija, hormonais ir kibirkščiavimu, o ne patirtimi ir analize. Bet to trūksta ir kai kuriems suaugusiems: dalis subrendusių žmonių atrodo lyg užstrigę kažkuriame vystymosi laikotarpyje. Alegorija į gyvulius turi ir kitą atspalvį: tai – folklorinė dalis. Kalboje turime daug palyginimų su gyvuliais, juos dažnai girdime vaikystėje ar paauglystėje, pavyzdžiui, „nesielk kiauliškai”, „užsispyrus kaip ožka”, „kvailas asilas”, „gudri gyvatė”, „nešliaužk kaip sraigė”… Panašiai skamba ir patarlės: „tyli kiaulė gilią šaknį knisa”, „kas gimęs šliaužioti žeme, dangum neskraidžios”, „devynis kartus pavadintas kiaule, dešimtą pradedi kriuksėt”…

G. Simonaitytė | U. Žilinskės nuotr.

– Be paminėtų statuso, ribų ieškojimo bei brendimo temų, spektaklyje svarbus ir tautinio, kultūrinio identiteto motyvas. Kokius klausimus žiūrovams nori kelti savo darbu, į jį įvesdama ir šį kontekstą?

– Spektaklyje kalbame apie grynaveisliškumą ir rūšiavimą. Kaip ir kodėl atsiranda toks rasistinis skirstymas? Kodėl tas, kuris neatitinka sistemos standartų, yra likviduojamas? Kodėl kitoniškumas traktuojamas neigiamai? Labai svarbi ir neutralumo tema. Šiais laikais, kai vyksta ukrainieičų, armėnų ir kitų šalių genocidai, negali būti neutraliu, nes tylėdami toleruojame tai, kas vyksta aplink mus. Išdidinta tolerancija viskam tampa toksiška. O čia jau prieiname ir prie atsakomybės temos: jos prisiimti niekas nenori, atsakomybę lengviau permesti kitiems.

– „Gyvuliai“ – Tavasis režisūrinis debiutas. Su kokiomis mintimis pasitinki šią premjerą? Kuo šis kūrybinis etapas skiriasi nuo pirmojo, kai dar tik rašei „Gyvulių“ pjesę?

– Jaučiuosi užtikrintai. Kuo toliau, tuo labiau noriu, kad šis spektaklis užgimtų. Ypač, kai gyvenime vystosi panašios temos, labai norisi apie jas kalbėti ir scenoje. Na, o dramaturgo ir režisieriaus pozicijos skirtingos. Pirmiausia, dramaturgas dirba vienas. Nors režisieriaus pozicija taip pat vieniša, jis yra viešoje vienatvėje, nes per režisieriaus prizmę pereina visi sprendimai. Režisūroje yra labai daug psichologijos, numatymo į priekį, komunikacijos ir, palyginus, itin mažai kūrybos. Labai džiaugiuosi tiek visais aktoriais, tiek kūrybine komanda: Austėja, Dainiumi… Niekada jais neabejojau. Ir kaip džiugu, kad šis spektaklis turės dvejus namus: pas tėtį – Kauno kameriniame teatre ir pas mamą – „Meno ir mokslo laboratorijos“ (MMLAB) prieglobsty „Menų spaustuvėje“.

G. Simonaitytės spektaklio „Gyvuliai“ premjera vyks spalio 19 ir 20 dienomis Vilniuje esančioje „Menų spaustuvėje“ bei spalio 29 d. Kauno miesto kameriniame teatre.

Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai („cookies“), kurie padeda užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę. Paspausdami SUTINKU arba tęsdami naršymą, jūs sutinkate su portalo slapukų politika. Atjungti slapukus galite savo naršyklės nustatymuose.

Užsiprenumeruokite ir gaukite aktualiausius bei populiariausius straipsnius meno, kultūros ir laisvalaikio temomis tiesiai į savo el. pašto dėžutę!