Freskos atkūrimo darbai užtruko beveik metus: buvo pasitelktos šiuolaikinės technologijos, neapsieita ir be menininkės B. Žilytės pagalbos.
„Dirbdami daugiausiai rėmėmės Kęstučio Stoškaus fotografijomis, kurios darytos Birutės Žilytės prašymu, prieš pradedant ardyti kavinę. Kadangi freskos originalas buvo visiškai sunaikintas, pati autorė nusprendė, kad, atgaminant spalvas, galima palikti šiek tiek vietos improvizacijai, tuo tarpu piešinys atkurtas visiškai tiksliai. Replikos dydis taip pat autentiškas“, – pasakoja projekto iniciatorius Audrius Klimas.
Anot jo, sudėtingiausia buvo atkurti centrinę sienos dalį, kuri kadaise suniokota, užliejus vandeniui. Vėliau dailininkai ją pertapė naujai, tačiau pirmoji freskos versija taip ir liko neužfiksuota kokybiškose nuotraukose, pilni jos vaizdai iki šiol nepublikuoti jokiame meno albume. „Centrinę dalį teko po gabaliuką „surankioti“ iš daugybės mėgėjiškų nuotraukų. Tai bus pirmas kartas nuo 1990 metų, kai ją ir vėl bus galima pamatyti gyvai. Lyginant su likusia „Nykštuko“ freska, centrinė jos dalis buvo sunaikinta aštuoneriais metais anksčiau“, – sako A. Klimas.
„Vilniaus galerijos“ darbų rezultatas – 34 kvadratinių metrų dydžio „Nykštuko“ sienų tapybos replika, kurios piešiniai atspausdinti ant medžio (faneros) paviršiaus, dedant juos vienas ant kito ir taip sudarant reljefinį paviršių. Iš viso, naujajame spaude yra 5 sluoksniai, kuriantys 3D efektą. Kaip teigia projekto iniciatoriai, jo siekiant, darbų kaina gerokai išaugo, tačiau sprendimas pasiteisino – galutinis vaizdas daro didžiulį įspūdį, rezultatu labai džiaugiasi ir freskos autorė B. Žilytė.
Tris dešimtmečius gyvavusi kavinė „Nykštukas“ išsiskyrė modernistiniu interjeru, prie kurio įgyvendinimo prisidėjo žymiausi to meto kūrėjai: architektai Zigmantas Liandsbergis, Jonas Kriukelis, dailininkai Laimutis Ločeris, jau minėti A. Steponavičius ir B. Žilytė.
Neatsiejama interjero dalimi tapo Eksperimentinio projektavimo biuro architektės Gražinos Tulevičienės kurti baldai, kurie taip pat atkurti artėjančiai parodai. Šio proceso metu bendradarbiauta su VšĮ „Dizaino fondu“, dizaineriu Šarūnu Šlektavičiumi, Vilniaus dailės akademijos Dizaino katedros absolvente Aurelija Andziulyte.
„Nykštuko“ baldai buvo mediniai, itin paprastų konstrukcijų, tačiau kėdės išsiskyrė pintomis detalėmis, kurios buvo būdingos 7 dešimtmečio lietuviškų interjerų stilistikai, jungiančiai vakarietišką modernizmą su liaudies meno tradicijomis. Prisėdus ant jų parodoje bus galima ne tik nusifotografuoti A. Steponavičiaus ir B. Žilytės kurtos freskos fone – čia taip pat vyks kūrybinės dirbtuvės vaikams bei jų tėveliams.
Tai – ne pirmas kartas, kai „Vilniaus galerija“ imasi menininkų A. Steponavičiaus ir B. Žilytės darbų išsaugojimo. 2018 metais skaitmeniniu būdu atkurta ir 1969-1972 metais Valkininkų sanatorijoje „Pušelė“ nutapyta freska. Jos fragmentą įsigijo MO muziejus – dabar kūrinys puošia minėtoje vietoje įsikūrusį bistro. Tuo tarpu freskos originalas, dar 2015 metais paskelbtas valstybės saugomu kultūros paveldo objektu, iki šiol nyksta, nesulaukdamas reikiamos priežiūros.
„Labai džiaugiamės MO muziejaus iniciatyva, o kas bus su atgimusia „Nykštuko“ sienų tapyba, kol kas neaišku. Galima pasakyti tik tiek, kad galutinai užbaigus darbus atsirado daugybė galimybių panaudoti freskos elementus – įvairiuose leidiniuose, privačiuose interjeruose, dizaino srityje. Štai Aurelija Andziulytė jų motyvais sukūrė vaikišką širmą. Tai, kad menininkų darbas iki šiol inspiruoja kitus kūrėjus, tik įrodo jo aukštą meninę kokybę“, – įsitikinęs A. Klimas.
Aplankyti parodą „Menas interjerui 2019“ ir pamatyti skaitmeniniu būdu atkurtą kavinės „Nykštukas“ sienų tapybą bus galima spalio 3-5 dienomis, įsigijus tuo pačiu metu Lietuvos parodų ir kongresų centre „Litexpo“ vyksiančio renginio „Baldai Interjeras Dizainas 2019“ bilietą. Išsamią parodos programą rasite čia.