Vilniaus senojo teatro įkūrimo, valdžių kaitos ir skirtingų teatrų rezidavimo Wielka Pohulanka istoriją pasakoja teatro istorikė VIDA BAKUTYTĖ.
Nors kartais Vilniaus senasis teatras tituluojamas kaip seniausias teatras sostinėje, V. Bakutytė patikslina: „Šis teatras nėra seniausias Vilniuje, jei kalbėtume apie teatrą kaip reiškinį, miesto institucijos veiklą. XVIII amžiaus pabaigoje įsikūrė pirmasis Vilniaus miesto teatras, kuris ir pradėjo teatro erą. Jis veikė visą XIX amžių ir XX amžiaus pradžioje iki pat Pirmojo pasaulinio karo. Taigi veikė ir tuo metu, kai iškilo šie rūmai. Bet tai yra pirmasis pastatas Vilniuje, specialiai projektuotas teatrui. Jis projektuotas kaip atskiras pastatas, nes iki tol (ir jam atsiradus) dar vaidinta kitose Vilniaus vietose, pritaikytose teatrui.“
Teatrologė pasakoja, kad XX amžiuje atskiro teatro pastato klausimas Vilniuje buvo itin opus. Nors buvo kelios spektakliams rodyti skirtos vietos, mėgėjų ir profesionalų trupės sunkiai pasidalino scena: „Jau minėto Vilniaus miesto teatro scena – o tuo metu tai buvo spektakliams pritaikyta rotušės erdvė – nebesutalpino visų, kurie tuo metu jau galėjo rodyti savo spektaklius. XX amžiaus pradžioje Vilniaus miesto taryba buvo suteikusi leidimą rodyti spektaklius net dviem profesionalioms trupėms. Vilniaus teatro scena buvo dalijamasi su kita profesionalia lenkų trupe, atvykusia iš Lenkijos, kuri keturis sezonus taip pat rodė spektaklius. Kai 1904-aisiais buvo panaikintas lietuviškos spaudos draudimas, Vilniaus miesto teatro scenoje spektaklius drąsiau rodė ir mėgėjai lietuviai, žydai bei gastroliuojantys artistai. Visi tikrai netilpo į tą sceną.
XX amžiaus pirmaisiais metais padėtis buvo šiek tiek lengvesnė, nes kaip tik tada dabartiniame Gedimino prospekte 22 buvo pastatytas namų kompleksas, įrengta tam laikotarpiui labai moderni salė. Kai ji pradėjo veikti, net buvo vadinama didžiuoju teatru, o rotušė veikė kaip mažasis teatras. 1904-aisiais kilo gaisras, ta patalpa išdegė. Nors liko apatiniai du aukštai, ji nebuvo rekonstruota.
Buvo ir kitų vietų, kur buvo vaidinama iki 1913 metų. Spektakliai rodyti miesto salėje (dabar Filharmonija), kur taip pat vėliau kilo gaisras, cirko patalpose, Vasaros teatre Bernardinų sode. Bet viena detalė buvo itin svarbi – aktoriai nemėgo pasirašyti sutarčių, kuriose būdavo tuščių dienų. Taigi, kai rotušėje esančią salę užleisdavo kitiems, aktoriai su visu rekvizitu, dekoracijomis ir kostiumais turėjo keltis į kitą vietą rodyti spektaklį. Tas važinėjimas ir kilnojimasis darėsi sunkiai pakenčiamas. Vilniaus miesto taryboje, kur galėjo pasisakyti įvairūs atstovai, Vilniaus miesto teatro direktorius išreiškė kritišką nuomonę, sakydamas, kad Vilniui neturėti savo atskiro teatro pastato yra gėda. Atskiro teatro pastato statybos klausimas ypač suaktyvėjo prieš atsirandant teatrui Pohuliankoje.“
V. Bakutytė teigia, kad atskiro teatro pastato statybai pasirenkama vieta vilniečiams taip pat buvo įdomi ir svarbi. Pasak jos, miesto valdžios sprendimai nelikdavo nepastebėti aktyvių miesto gyventojų: „Vilniaus spaudoje buvo galima susipažinti su paskelbtomis Vilniaus miesto tarybos svarstymų detalėmis ir jų metu nuskambėjusiais pasisakymais. Vilniečiai labai įdėmiai viską skaitė, aktyviai dalyvavo šiame procese ir net išsakydavo kritiką, kuri taip pat pasirodydavo spaudoje viešai.
Renkantis teatrui vietą, o jų buvo kelios, viena iš jų buvo numatyta Aleksandro Puškino skvere, arčiau dabartinės Barboros Radvilaitės gatvės. Bet Vilniuje nuo seno, kaip ir dabar, buvo saugomi medžiai, vilniečiai rūpinosi, kad nebūtų iškirsta per daug žalumos. Tokie Vilniaus žalumos mylėtojai yra pareiškę nuomonę apie tai spaudoje: „Nejau neatsiras nė vieno „taryboje“, kuris suprastų, kad iškirsti parką dvokiančio miesto centre yra daugiau nei nusikaltimas. Jau galanda kirvį rinktas vietinės savivaldos narys Antonovič, godžiai žvilgčiodamas į prabangias guobas, sidabrines tuopas ir grakščius kaštonus Puškino skvere. Dar vienas miesto tvarkymo patronų posėdis ir bus nuspręsta iškirsti ir botanikos bei Bernardinų sodus, išrinkti seną Gedimino pilį ant Pilies kalno. Tai bus ir medienos, ir plytų statyti parduotuves, o virš jų teatrą.“
Buvo projektuojama teatrą statyti tokį, kad pirmame aukšte veiktų parduotuvė, restoranas. Toks vilniečių pasisakymas rodo, kad jiems tikrai rūpėjo šis klausimas.“
Teatro istorikė sako, kad sudėtingą teatro pastato statybos procesą lėmė lėšų trūkumas, todėl paramos buvo ieškoma keliomis kryptimis. Ipolito Korvino-Milevskio, Felikso Zavadskio ir kitų įkurta bendrija sukaupė pradinį kapitalą teatro statybai. Projektą savomis lėšomis rėmė ir Lenkų teatro scenos palaikymo draugija.
„Vilniaus miesto statybos reikalų taryboje atskiro teatro pastato konkursas buvo skelbtas 1910 ir 1911 metais. Buvo nustatytos sąlygos – tūkstančio žiūrovų salė, statybai turi pakakti 200 tūkstančių rublių. Darbai buvo numatyti 1912 metais. Konkurso komisijoje dalyvavo žymus dailininkas Ferdinandas Ruščicas ir Vilniaus miesto architekto pareigas ėjęs Vaclovas Michnevičius. Beje, jo projektas 1910-aisiais ir buvo patvirtintas Vilniaus miesto taryboje kaip laimėjęs šį konkursą. Bet aplinkybės klostėsi nepalankiai. Miesto salė degė, jos rekonstrukcijos projektą taip pat rengė Michnevičius. Vilniaus žemės banko paskola vėlavo. Galimybė pastatyti teatrą buvo prarasta.
1911 metais Korvino-Milevskio ir kitų bendrija paskelbė konkursą jau kaip lenkų teatro statybai už lenkų bendruomenės lėšas. Nors 1910-aisiais Michnevičiaus rengtas projektas buvo atidėtas, šiame konkurse laimėjo jo ir Aleksandro Parčevskio bendras projektas. Pagal jį 1913 metais ir iškilo šie teatro rūmai.
Pastačius rūmus, lenkų bendruomenei Vilniuje sunkiai sekėsi juos išlaikyti. Buvo nustatyta ne viena statybos klaida. Tai ypač susiję su interjeru. Tik 1925 metais imtasi rimtai rekonstruoti teatrą, interjeras buvo perdarytas iš naujo, o darbai buvo baigti 1927-aisiais. Statybų bendrovė perdavė pastatą Vilniaus miesto tarybai, bet Vilnius tuo metu jau buvo Lenkijos sudėtyje. Buvo iškelta sąlyga, kad ne tik spektakliai, bet ir susirinkimai bei paskaitos ten vyktų vien tik lenkų kalba“, – apie teatro pastato statybą pasakoja V. Bakutytė.