Mūsų verbalinė kalba neretai yra sąmoningai selektyvi ir suvaržyta. Mes atsirenkame ką sakyti, o ko ne, nepaisant mūsų vidinių būsenų. Tuo tarpu kūno kalba yra kitokia. Jo judesiai, refleksai reaguoja į išorės veiksnius taip pat jautriai ir besąlygiškai, kaip ankstyvoje vaikystėje.
Vos pastebimų trumpų akimirksnių metu judesiai išduoda kas slypi mūsų dailiai sukurptame šarviniame kiaute. Jie atspindi išmoktas ir perimtas sociokultūrines, humanistines patirtis, suteikia prielaidą užmegzti ar atitolinti ryšį tarp žmonių, neištariant nei vieno kertinio žodžio. Mes interpretuojame vieni kitus ir pasikliaujame nuojautomis. Reaguojame į gestus, mimikas, kurie – gryni, tyri ir nesumeluoti, o tai, pasak Babelio Mnauar, ir atskleidžia akimirkos grožį.
Naujoje parodoje „Judesio taškas“ žiūrovai susidurs su beveidžiais žmonėmis sodriose tapybos drobėse. Plastiškomis, veidų neturinčiomis žmonių figūromis, jautria ir intensyvia emocine bei spalvine intervencija garsėjantis autorius teigė, kad naujausioje parodoje ir toliau pamatine tema išliks judesių kalbos unikalumas, įkvėptas fizikos ir metafizikos.
Momentum – mechanikoje naudojama sąvoka, reiškianti judesio impulsą arba kiekį. Painūs fizikiniai dėsniai, istoriniai cikliškumai ir tikėjimas, kad žmonės susieti visatos ryšiais, menininko kūrybai suteikia kibirkštį nerti į sudėtingą kūno, aplinkos ir santykių pasaulį.
„Kaip Izaoko Niutono antrasis dėsnis konstatuoja, kūno įgyjamas pagreitis yra tiesiogiai proporcingas kūną veikiančioms jėgoms. Pagreitis priklauso nuo stebėtojo perspektyvos, tačiau, kad ir kokia perspektyva bebūtų, tai yra fiksuotas, nesikeičiantis dydis. Šie ir kiti aspektai inspiruoja mano kūrybą, stengiuosi parodyti unikalią ir nenutrūkstamą judesio kalbą. Paveiksluose žmonių figūros visuomet beveidės, nes bandau išreikšti judesį be mimikų, kad patys kūnai pradėtų kalbėti apie vidines emocijas. Leidžiu žiūrovams nuspręsti, kokį veidą jie norėtų matyti,” – teigė menininkas Babel Mnauar.
„AP galerijoje“ pristatomoje ekspozicijoje „Judesio taškas“ paveikslai sukurti 2018-2020 metų laikotarpiu. Nors kūriniuose tebetęsiamos minėtos santykių temos, su naujausiais tapybos darbais autorius susikoncentruoja į individo vidinį būvį, nepriklausomą nuo kito žmogaus.
„Savo kūryboje vengiu tragiškumo, gyvenimas ir taip pernelyg persunktas tragedijų. Todėl visada siekiu atspindėti trapų grožį. Daugelyje darbų yra užsislėpusios simbolikos, tačiau ji priklauso nuo žiūrovo perspektyvos, pastabumo. Simboliai gali būti paslėpti pačioje struktūroje ar net spalvų variacijose,“– teigė menininkas.
Babel Mnauar tapybai būdingas stiprus emocinis krūvis: čia svarbu ne kas pavaizduota, o kaip pavaizduota. Ne žmonių asmenybės, o jų prisilietimai, gestai, apipinti užslėptų nuojautų. Menininkas palieka paslapties šydą ir suteikia galimybę spręst apie vaizduojamus nepažįstamųjų išgyvenimus žiūrovo asmeninėms interpretacijoms.
Babel Mnauar (1967) – palestiniečių kilmės menininkas, didžiąją dalį gyvenimo leidžiantis išeivijoje. 1989 m. persikėlė gyventi į Atėnus, kur pradėjo savo, kaip kūrėjo kelią: studijavo skirtingose meno mokyklose, susižavėjo skulptūros menu, pradėjo kurti medžio ir metalo kompozicijas. 1995 m. persikėlęs į Suomiją, autorius perėjo prie tapybos, kurioje dominuoja jausmingi, abstrahuoti žmonių kūnai. Menininko kūrybai stipriai imponuoja poezija, šiuolaikinis šokis ir patirtos kelionės, kurios suformavo požiūrį, kad nepaisant šalies, kilmės, tradicijų mus visus vienija universalūs bendražmogiški jausmai, troškimai, o juos geriausiai išduoda neverbalinė kūno kalba.
Dailininkas naudoja įvairias technikas, pabrėždamas tapybos faktūriškumą, kontrastingų spalvų derinimą. Kartais jo paveiksluose persipina dekoratyvi prabanga su linijų, spalvų, figūratyvo minimalizmu. Nors autorius parodas rengia gana retai, jo kūryba išsiskiria estetiniu švaros pojūčiu, emociniu intensyvumu, neperkraunant kompozicinės visumos ryškiomis detalėmis ir potėpiais. Įtaigi menininko stilistika spėjo atkreipti privačių kolekcininkų dėmesį, jo darbų galime rasti ne tik Helsinkyje, kuriame autorius gyvena, bet ir kitose pasaulio šalyse, tame tarpe – Lietuvoje, kurioje autorius periodiškai apsilanko.
Parodos kuratorė Vilma Jankienė siūlo patyrinėti B. Mnauar kūrinius šių dienų aktualijų fone. „Gyvename neramiu laikotarpiu, laikomės didesnių fizinių atstumų. Dabar svarbus yra ne tik žmogaus fizinis judesys, dar svarbiau filosofinis, pajautos judesys. Tie judesiai-slinktys inicijuoja judėjimo kryptį, santykius su kitu žmogumi, su žmonija, arba žmogaus buvimą savimi, šalia kito žmogaus, tarp žmonių, man tai pačios įdomiausios dailininko kūrybos dominantės“, – parodos idėją apibendrino V. Jankienė.
Babel Mnauar tapybos paroda „Judesio taškas“ eksponuojama 2020 m. rugpjūčio 31 d. – rugsėjo 30 d. „AP galerijoje“. Šventinis atidarymo renginys, kurio metu bus susitikimas su autoriumi, vyks rugsėjo 6 d., sekmadienį, 17 val.