KKKC Meno kiemo dirbtuvėse kūrybinė veikla nenutrūksta jokiomis aplinkybėmis. Net ir vykstant istorinio Klaipėdos senamiesčio kvartalo rekonstrukcijai, menininkai, prasibrovę pro statybinius apkasus, dirbtuvėse kūrė meną.
Vasarą į atnaujintą Meno kiemą jau buvo kviečiami ir klaipėdiečiai bei miesto svečiai – čia vykusiose atvirose grafikos dirbtuvėse „Now Art. Atgimimas“ / „Now Art. Reborn“ visi norintys kartu su šešiais profesionaliais menininkais iš visos Lietuvos galėjo tyrinėti atspaudo alchemiją ir sužinoti, kaip kuriama grafika. Penkių dienų trukmės grafikos dirbtuvės susilaukė milžiniško pasisekimo, jos buvo ypač populiarios tarp mažųjų lankytojų. Tai KKKC kolektyvui suponavo mintį rengti ne tik įprastas suaugusiesiems skirtas kūrybines dirbtuves, bet ir rytinėmis valandomis vyksiančias edukacijas ikimokyklinio bei jaunesniojo mokyklinio amžiaus vaikų grupėms.
„Visų visuomenės amžiaus grupių asmenys kūrybiškumą turėtų ugdyti visą gyvenimą. Veikla, kurioje jie dalyvauja, patirtis, kurią jie kaupia, ryšiai su kitais, kuriuos jie palaiko – visa tai yra žinių ir kompetencijų įgijimo šaltinis visose – tiek profesinėje, tiek asmeninėje – srityse, – edukacijos svarbą asmenybės ugdymui akcentuoja KKKC direktoriaus pavaduotoja kultūrai Irma Leščinskaitė. – Visų amžiaus grupių mokymosi procesas yra nuolatinis, trunkantis visą gyvenimą. Asmens į(si)traukimas į neformalią meninę ugdomąją veiklą gali sukurti prielaidas jam sistemiškai įsitraukti į meno kūrėjų bendruomenę, o kai kuriais atvejais – net pakeisti savo profesinį ir socialinį statusą“, – teigia edukacijų ciklo iniciatorė I. Leščinskaitė.
Pradėtoje įgyvendinti KKKC Meno kiemo edukacijų ciklo programoje – ne tik grafikos, bet ir tapybos, fotografijos užsiėmimai bei meno istorijos paskaitos. Edukacijoms vadovauti pakviesti menininkai, nuolat reziduojantys Meno kiemo dirbtuvėse, bei kviestiniai lektoriai.
Suplanuotą Meno kiemo edukacinių veiklų procesą pakoregavus karantinui, organizatoriams teko prisitaikyti prie naujos realybės ir, pasitelkus šiuolaikines technologijas, veiksmą perkelti į virtualią erdvę.
Bandomosios tiesioginės grafikos edukacinių užsiėmimų transliacijos, vykusios socialinio tinklo „Facebook“ KKKC paskyroje, tapo nemenku iššūkiu pedagoginės patirties turinčioms profesionalioms grafikėms Žanetai Jasaitytei-Bessonovai ir Tomai Šlimaitei-Bubelienei. Mat viena yra gyvai bendrauti su dirbtuvių dalyviais, čia ir dabar jiems pasakoti ar atsakinėti į klausimus, ir visai kas kita edukuoti prieš save matant vaizdo kamerą ir tik intuityviai numanant, kas gali sudominti proceso stebėtoją. Tačiau šilti nuotolinių žiūrovų atsiliepimai patvirtino sėkmę ir įkvėpė drąsos tęsti veiklą pasirinktu formatu. Juolab kad tiesioginių transliacijų vaizdo įrašai, publikuoti videoįrašų dalijimosi platformos „Youtube“ KKKC paskyroje, suteikia galimybę kiekvienam norinčiajam bet kuriuo metu įsilieti į klausytojų ir kūrėjų gretas.
„Monotipija – viena iš seniausių grafikos technikų, su ja labai paprasta dirbti, net ne dirbti, o žaisti, nes kiekvienas atspaudas išeina unikalus ir nepakartojamas“, – pirmąjį užsiėmimą įkvepiančiai pradeda menininkė Žaneta Jasaitytė-Bessonova ir demonstruoja visą rudeninių lapų atspaudų kūrybinį procesą. Iš pradžių kviečia stebėti, kaip kuria profesionalai, vėliau demonstruoja galimybes monotipiją atsispausti namų sąlygomis, vietoj profesionalių grafikos staklių puikiausiai pritaikius kočėlą ar šaukštą. Antrasis užsiėmimas, kurio metu menininkė tęsia pažintį su monotipija, derindama ją su koliažo technika, sulaukė ir LRT žurnalistų dėmesio bei buvo pristatytas laidoje „Laba diena, Lietuva“.
Toma Šlimaitė-Bubelienė savo pirmojoje transliacijoje daugiau dėmesio skyrė oforto, sausos adatos, akvatintos technikų pristatymui. Praktinė šios edukacijos dalis aktuali norintiesiems susikurti šventinius atvirukus. Menininkė ne tik siūlo idėjas, bet ir rodo, kaip, pasitelkus parankines medžiagas ir grafikos technikas, patiems pasigaminti artėjančių švenčių atributų.
Vilniaus dailės akademijos Klaipėdos fakulteto dėstytojas doc. dr. Tomas Kiauka Meno kiemo edukacijoms parengė ciklą teorinių paskaitų, skirtų meno istorijos apžvalgai. Paklaustas, ko klausytojai gali tikėtis, lektorius trumpai pristatė programą: „Planuoju pakomentuoti iš filosofinės pusės, kas yra menas, kaip jis gimė, kodėl apskritai žmogus pradėjo kurti tai, kas funkciškai nenaudinga. Norėčiau apžvelgti meno istoriją nuo seniausių laikų, pereiti per klasikines epochas. Tačiau labiausiai koncentruosiuosi į paskutinį šimtmetį, į modernųjį ir šiuolaikinį meną, – pasakojo doc. dr. T. Kiauka. – Žinoma, norėtųsi gyvų susitikimų su auditorija, kad būtų galima pasikalbėti, padiskutuoti, atsakyti į klausimus. Deja, dabartinė Covid-19 karantino situacija neleidžia susitikti gyvai, todėl kol kas paskaitos bus įrašinėjamos ir transliuojamos virtualiai“, – apie pakitusį paskaitų formatą kalbėjo lektorius. Šios paskaitos bus transliuojamos ar, pasikeitus situacijai, Meno kieme skaitomos kartą per mėnesį, pirmosios paskaitos įrašą planuojama paskelbti gruodžio 17 d.
Tapytoja Daiva Dašenkovienė edukacinių užsiėmimų dalyviams žada pristatyti ne tik tapybos, bet ir scenografijos technologijas. Paprašyta pakomentuoti, kokio pobūdžio bus šios edukacijos, menininkė pasakojo: „Pagrindinis šių paskaitų tikslas yra vis dėlto tapyba. Norėčiau pristatyti keletą tapybos technikų, kurias žmonės galėtų išbandyti namuose. Kartu norėčiau pakalbėti apie meno istoriją, kad dalyviai įsivaizduotų, kas yra tapyba, būtų atspindėti įvairūs laikmečiai, pavyzdžiui, abstrakcionizmas – kokia tai srovė, kaip ji vystėsi, kokie ryškiausi autoriai. Praktiniuose užsiėmimuose noriu parodyti procesą, kaip gimsta paveikslai, pristatyti įvairias tapybos technikas. Scenografija susijusi su mano darbu Klaipėdos dramos teatre, todėl norėčiau parodyti, kokią įtaką scenos menas gali daryti tapybai, kuo gali viena kitą papildyti.“
Paklausta, ar virtualios tapybos pamokos nepraranda vertės, D. Dašenkovienė įžvelgė teigiamą tokio edukacijų formato pusę: „Ne visi drįsta ateiti į paskaitas ir grupėje tapyti… O gal kaip tik žmogus turi vienas namie pasibandyti? Būdamas vienas jis nebijos suklysti, nesijaudins, kad kažkas vertins ar komentuos.“
Nuo lapkričio 27 d. iki gruodžio 3 d. vakarais Meno kiemo dirbtuvėse vyks D. Dašenkovienės tapymo akcija-performansas. Procesas bus matomas ir filmuojamas tik pro dirbtuvės langus, todėl jį galės stebėti ir atsitiktiniai praeiviai. Vėliau akcijos vaizdo įrašas bus įkeltas į KKKC socialinių tinklų paskyras.
Nuo gruodžio mėnesio Lietuvos fotomenininkų sąjungos (LFS) Klaipėdos skyrius, bendradarbiaudamas su KKKC, pradės edukacinį projektą „Tėkmė“, kurio tikslas – Klaipėdos moksleiviams ir fotografiją studijuojantiems studentams pristatyti analoginės fotografijos kūrimo būdus. Pasak LFS Klaipėdos skyriaus pirmininko Dariaus Vaičekausko, Meno kiemo dirbtuvėse bus įrengta laboratorija, kurioje fotomenininkai Augustinas Našlėnas ir Vytas Karaciejus rengs virtualias nuotolines edukacijas – pristatys, kaip veikia fotolaboratorija, kaip analoginiu būdu spausdinamos nuotraukos. Kuomet pasibaigs karantinas ir bus galimi susitikimai su edukacijų dalyviais, moksleiviai galės patys pamėginti spausdinti fotografijas senuoju būdu, naudojant didintuvus, ryškalus, chemikalus.
Kita edukacinio projekto „Tėkmė“ dalis – nuotolinės ekskursijos po KKKC Parodų rūmuose veikiančias Fotografijos šventės parodas su jų kuratoriumi D. Vaičekausku ir A. Našlėnu. Šiuo metu eksponuojamose fotomenininkų Aleksandro Čekmeniovo (Ukraina), Violetos Bubelytės ir Arūno Kulikausko parodose yra nemažai darbų, tiek fotografuotų, tiek spausdintų analoginiu būdu, todėl ekskursijų metu bus ne tik pasakojama apie fotografijos meną, jo kryptis ir galimybes, bet ir apie tai, kokias senąsias technologijas taiko savo kūryboje parodų autoriai.
Visų – jau įvykusių ir būsimų – virtualių KKKC Meno kiemo dirbtuvių edukacijų vaizdo įrašai skelbiami „Youtube“ platformos KKKC paskyroje.
Daugiau informacijos apie užsiėmimus – socialinio tinklo „Facebook“ KKKC paskyroje.