Meno ir kultūros žurnalui „Krantai“ parengė Albertas Vidžiūnas (2010, nr. 2).
„Būsite kaip Dievas“ (Pr 3, 5) – biblinis gundytojo pažadas, pasirodo, nebuvo visai melagingas. Bent jau taip atrodo šiandien. Tai, kas anksčiau buvo vadinama „filosofų Dievu“, dabar esame mes patys: visa žinantis, visa regintis, visur esantis Dievas, gyvenimo ir mirties Viešpats, Kūrėjas ir naikintojas, TV nuotolinio valdymo pulto mygtuku pašaukiantis iš juodos ekrano nebūties ištisus pasaulius ir taip pat lengvai juos atšaukiantis. Bet tai – Dievas be dieviškosios būties; žodelis „kaip“ angies pažade viską sustato į vietas. Dieviškoji būtis yra meilė, tad visa žinantis, visa regintis ir visur esantis žmogus Dievas už savo visagalybę yra priverstas mokėti nemažą kainą – nejautrumo ir atbukimo Kito kančiai kainą. Šis visagalis Dievas, pasirodo, bent vienu atžvilgiu nėra visagalis – jis pats yra smurto kultūros įkaitas.
Pastarąjį šimtmetį Vakaruose įsigalinti liberali demo-kratija, technikoslaimėjimaiskatino spartų materialinės gerovės, prekių srautų ir gyventojų skaičiaus augimą. Tačiau šie civilizacijos raidai palankūs veiksniai, anot José Ortegos y Gasseto, netrukus pagimdė „piktybės gėles“ – masių sukilimą, griaunantį tas demokratinessocialinio gyvenimo bei kultūros formas, per kurias jos ir atsirado istorijos arenoje.
XX a. pirmosios pusės, ypač dviejų pasaulinių karų, baisumai privertė Vakarų mąstymą išsigąsti savęs paties. Paaiškėjo, kad filosofus labiausiai intriguojantys „būties“, „tiesos“, „Dievo“, „esmės“, „prasmės“, „tikslo“ klausimai gali žudyti ne mažiau efektyviai nei kulkos ar bombos. Tokia savęs baimė per kelis pastaruosius praėjusio amžiaus dešimtmečius pagimdė naują ir vis stiprėjančią tendenciją pasaulį traktuoti jau ne kaip žūtbūtinę gėrio ir blogio, tiesos ir netiesos kovos areną, ne kaip vietą, kurioje yra už ką paaukoti savo gyvybę, bet kaip subjektyvų požiūrį, „tekstą“ – vien kalboje ir diskurse egzistuojančią tikrovę, ne esmių ir prasmių, o ženklų ir simbolių pasaulį. Anot Jeano Baudrillard’o – „simuliakrų“ pasaulį. Žiniasklaida, televizijos kuriama vaizdo kultūra, prekinio ženklo ir reklamos diktatūra,šou elementų veržimasisį anksčiau uždraustas sritis, nuolat kylantis gyvenimo lygisirstiprėjantys vartojimo įpročiai padėjo formuotis specifinei pasaulėjautai, kurios esmę būtų galima nusakyti taip: „Galiu skaityti ir žiūrėti viską, bet niekas neprivers manęs aukotis“. Jei viskas tėra tekstas, ženklas, vaizdas ir simbolis, pasaulis nėra vertas, kad dėl jo būtų liejamas kraujas. Štai į ką šiandien pavirto postmodernizmo etika ir estetika.
Tačiau medijuojamo smurto sukrečiamoji galia turi tendenciją mažėti. Prie smurto, ypač jei jis mus pasiekia tik iš mirguliuojančio TV ekrano, paprasčiausiai priprantama. Smurtas tampa globalus ir kasdienis, ir jau ne taip svarbu, kiek kasdien žūva žmonių; svarbiau, kiek žmonių kasdien tai stebi – abejingai, tarsi kasdienį ritualą, po kurio sunkiai atsidūsta ir pasako: „Ką darysi, pasaulis yra toks, koks yra, reikia su tuo susitaikyti“. Prisiminkime Fiodorą Dostojevskį: visa žmonijos „pažanga“ neverta nė vienos dėl jos pralietos vaiko ašaros.
Smurtas tampa reginiu, kasdieniu ritualu ir rutina, jis tampa gyvenimo kultūros dalimi. Taip sukuriama susitaikymo atmosfera, panaši į tą, kurią sukelia žinojimas, kad „visi mes mirsime“. Taip tampame smurto kultūros įkaitais. Smurtas nėra ankstesnių – „tikėjimo amžių“ ar „ideologijų epochos“ smurtas. Mūsų laiko smurtas atstovauja pats sau. Tai smurto kultūros smurtas.
Kultūros barbariškėjimo tendencijų sklaidą Ortega y Gassetas laiko vieno civilizacijos ciklo su kultūros vertybių sistema pabaigos ir perėjimo į kitą neišvengiama pasekme. Tai savotiškas apsivalymas nuo apmirusios kultūros liekanų. „Žmogus nutolo nuo savęs. Kultūra išsiskleidė tarp jo ir realaus pasaulio <…>. Žmogui belieka vienintelė išeitis – nusikratyti ja, bėgti nuo jos“.
Taigi kokie yra esminiai smurto kaip vaizdavimo ir smurto kaip ontologinio sukrėtimo skirtumai? Kaip teat-ras įsitraukia į smurto kultūros smurtą ir kaip sugeba jai atsilaikyti? O atsilaikyti jai sugeba ne tik vaizduodamas smurtą, bet ir „smurtaudamas“ prieš pačius estetiniusteatro kanonus. Smurtas nuo „išorės“ pasisuko į „vidų“: politinė, socialinė, estetinė ir etinė teatro meno paveika ėmė atakuoti vidinę paties spektaklio sandarą ir struktūrą. Estetinė, kontempliatyvi teatro patirtis buvo paaukota fizinio ir emocinio sukrėtimo aktyviais dirgikliais patirčiai.
Smurto kultūros problema teatre bei dramaturgijoje
Aurelijus Augustinas sakė, jog Dievas leidžia egzistuoti blogiui, kad išjo darytų gėrį. Mene smurtastaip pat egzistavo nuo seniausių laikų. Nors Antikos graikai scenoje smurto nevaizdavo, jis buvo ta dieviškos bausmės priemonė, kuri sugrąžindavo žemiškam chaosui dievišką tvarką. Tiesioginės smurto genezės turbūt derėtų ieškoti Romėnų kultūroje, kuri ne vien atviromis gladiatorių kautynėmis paženklino klasikinės kultūros žlugimą.
Friedrichas Nietzsche rašė, kad geraširdžio, kultūringo krikščionio dvasinė būsena nepasotinamai išradinga; neapykanta ir žiaurumas priklauso seniausioms žmonijos fiestoms, šventėms. Nietzsche’s antžmogis pateisino save tik atmetęs senąją, su Dievu susijusią, etiką ir vykdydamas savo valią – valią galiai. XIX–XX amžių ribos Antžmogis įkūnijo tobulos žmonijos elitinį ir aristokratinį idealą. Interpretacija – „Dievas mirė, vadinasi, viskas galima“ – visais savo pavidalais išsiskleidė kaip XX–XXI amžių ribos virusas. Arthuras Schopenhaueris, skelbdamas subjektyvių menininko polėkių, užslėptų jo instinktų prioritetą, išstumia iš kūrybos sferos daugelį tradicinių meno vertybių. Su jo vardu siejamas dehumanizuotam menui būdingas pasaulėžiūros tragizmas, panieka masėms, tikrovės ignoravimas, formos prioriteto skelbimas, siekimas įprasminti metafizines, pasaulio esmę atspindinčias idėjas.
Įkvėpti maištingų Nietzsche’s idėjų patoso, naujos modernistinės kartos menininkai ryžtingai atmeta realistinio meno principus ir pasuka naujo, dehumanizuoto – idėjų ir simbolių, menininko sukonstruoto, išrasto ir masėms svetimo, nes nesuprantamo – meno kūrimo keliu.
Kiek vėliau veikale „Meno dehumanizavimas“ Ortega y Gassetas mėgina filosofiškai interpretuoti procesus, vykstančius moderniajame Vakarų mene. Jis traktuoja laipsnišką žmogiškų vertybių išstūmimą naujajame mene kaip tikro dvasingo meno atgimimo požymį. Priešnuodžio vaidmuo šioje koncepcijoje tenka „dehumanizavimui“, kuris tikrąją elitinę dvasios genijų kultūrą turi apsaugoti nuo destruktyvaus masinės kvazikultūros poveikio. Dehumanizavimo esmė – ne savito ir originalaus meno kūrimas, o formavimas ypatingos kontempliatyvių intelektualų kastos, kuri sugebėtų kultūros ir meno formomis išsaugoti dvasingumą.
Prancūzų režisieriusir teoretikasAntoninasArtaud vienas pirmųjų ketvirtajame XX a. dešimtmetyje siūlo peržvelgti Vakarų teatro tradiciją, susitelkiant ties metafizine jo prigimtimi. Pastaroji atveda Artaud prie ritualinių Rytų teatro formų ir transcendentinės jo potencijos. Stimulu, vedančiu Artaud nuo ,,psichologinio“ prie tokio teatro, kuris objektyviai atskleistų paslaptingas būties tiesas, tampa ritualo teatralizacija – tie metafiziniai žmogaus būties potyriai, kuriuos jis išgyvena, susidūręs su pasaulio tvarkos žiaurumu.
Anot Artaud, išgyvendamas sukrečiantį teatro spektaklį, žmogus pajėgus suvokti tokią būties tiesą, kurioje jaučiamas Neregimosios antrininkės – Metafizikos – poveikis. Žmogus įgyja vidinės laisvės, leidžiančios apsispręsti, kaip elgtis vienomis ar kitomis aplinkybėmis, kaip įveikti vidinius tabu – jis tampa maištininku, sukylančiu prieš maskuotą realybę, kurioje gyveno ligi šiol. Neatsitiktinai kaip priešpriešą psichologiniam „kasdienybės“ teatrui, pasitelkdamas naujojo katarsio ir metafizikos kategorijas, Artaud iškelia žiaurumo teatro teoriją: užsibrėžiant perkurti ryšį su tikru metafiziniu žmogaus egzistavimo pagrindu, žmogaus kūnas turi būti fiziškai sukrėstas.
Panašūs pojūčiai būdingi religinei ekstazei ar ritualiniam veiksmui. Taip spektaklis (teatras) tampa žmogaus akistatos su pačiu savimi be kaukių ir melo erdve. „Mes esame pasiekę tokio išsigimimo, kad metafizika į mūsų sielas gali įsiskverbti tik per odą“, – sako Artaud.
Pasipriešinimo idėja grįstas menas
Vis didėjanti turinio ir individualaus stiliaus priešprieša vertė šiuolaikinius menininkus manyti, kad viena jų užduočių yra kalbėti neužtikrintai besijaučiančių socialinių grupių vardu. Tai viena postmoderniojo meno ypatybių – visi kovoja už savo teises ir visų kova yra lygiavertė.
Tokių „kovų“ ištakomis galėjo būti XX a. vidurio juodųjų pilietinis ir kultūrinis judėjimas, kuris paskatino įvairialypį juodųjų teatro kūrimosi procesą: toks teatras išryškino juodųjų separatizmo ir integracijos tendencijas. 1969 metais išleista afroamerikiečių esė ir įvairių žanrų kūrinių antologija „Juodoji ugnis“ atvirai propaguoja maištą prieš baltuosius, aukština juodąją rasę ir juodųjų kultūrą. Maišto pradžia gali būti siejama su 1916 metais JAV atgijusiomis Marcuso Garvey inicijuoto judėjimo „Atgal į Afriką“ idėjomis. Pastarųjų patosas nukreiptas į tai, kad būtent baltųjų kultūra yra „smurto civilizacija“, nukreipta prieš juoduosius, kurie keturis šimtmečius buvo žiauriai išnaudojami.
Feminizmo teoretikės suformulavo naują kritinį požiūrį į meno kūrinį bei jo funkcijas estetiniame ir socialiniame kontekste. Meno kūrinys suvokiamas ne kaip savitikslė, baigta ir savaiminga esatis, bet kaip tai, kas keičia situaciją, kurioje jis apgyvendintas, o jai keičiantis keičiasi ir pats.
Karena Finley atvirai demonstruoja savo feministines pažiūras nusivilkdama suknelę, pildama želatiną už liemenėlės, išsitepdama kūną šokoladu ir prismaigstydama į jį pupų ūglių (simbolizuojančių spermą). Šį vaidinimą finansavo Nacionalinis menų rėmimo fondas ir sukėlė daug prieštaringų vertinimų. Vis dėlto Finley vaidinimai yra niekas, palyginus su Annie Sprinkle, buvusios porno žvaigždės, o dabar vaizduojamųjų menų atlikėjos. Vadinanti save „postporno moderniste“, Sprinkle scenoje masturbuojasi ir kviečia žiūrovus prieiti bei, prikišus žibintuvėlį, pasižiūrėti į jos genitalijas.
Iš tiesų šie menininkai atlieka menininko kaip kultūrinio partizano vaidmenį. Sukelti šoką ir pasibjaurėjimą, priversti auditoriją pasijausti nepatogiai, ją įsiutinti – štai jų meno tikslas. Tokius vaidinimus bei jų sukeliamus prieštaravimus šie menininkai laiko politiškai griaunančiais veiksmais. Avangardistai ne tik žaidžia su konvencijomis – jie visiškai jas ignoruoja. O tai ir yra kova su vartotojiška meno visuomene ir pačiais postmodernizmo mechanizmais, kurie meną pavertė preke.
Apie 1995 metus Didžiosios Britanijos teatro pasaulį sudrebino kita naujos dramaturgijos banga. Atsirado nauja problematika, kuri pirmtakams – Margareth Tatcher laikų „politinio teatro“ atstovams – gal ir atrodė pernelyg menka, asmeniška ar net obsceniška, tačiau su keistu pasigardžiavimu fiksavo įvairiausias šio pasaulio patologijas ir užribius. Ši karta išdrįsta kalbėti apie universalius ir globalius dalykus, apie vertybes, tikėjimą ir tikslą. Sarah Kane (geros dramaturgo Marko Ravenhillo draugės, nusižudžiusios 2004 metų vasarį), Conoro McPhersono, Martino McDonagho, Sebastiano Barry, Martino Crimpo, Rebeccos Pritchard, Nicko Grosso ir Simono Benetto pjesės yra statomos visame pasaulyje. Tik pasirodžiusi Ravenhillo pjesė „Shopping and Fuck-ing“ atrodė šokiruojanti. Narkotikai, homoseksualūs aktai scenoje, vėmimas ir t. t. (nekalbant apie pavadinimą) vertė karščiuoti masinės informacijos priemones. („Ar mano seksualinė orientacija veikia rašymą? Žinoma, taip, bet lygiai taip pat kaip ir visa kita. Niekada nemaniau, jog tai apibrėžia mane kaip asmenybę“, – sakė Ravenhillas.) Bet ne vien skandalinga šlovė lėmė pasaulinį populiarumą. Už šokiruojančio „pirmo plano“ atsiveria rimta vartotojiškumo apraiškų kritika. „Man patinka, kai viskas šlamštas. Šūdina muzika, šūdinas maistas, šūdini žmonės. Man tai patinka“, – čia gali išgirsti šauksmą apie Dievo nebuvimą ir pamatyti būdus, kuriais šiandienos žmonės stengiasi šį nebuvimą užmiršti. Skalpelio aštrumo dialogų, sąmojinga ir nepakartojamo stiliaus pjesė yra kur kas daugiau nei vien sceninio adrenalino šaltinis; ji kalba apie žmones, kurie ne „smurtavo“, bet ieškodami gyvenimo prasmės patys tapo naujo laiko ir visuomenės smurto aukomis.
Popkultūros refleksijos
Televizija istoriją ir istoriškumą „sutraukia“ į nuolatinę dabartį, kuri be konteksto ir prasmės pasirodo mūsų ekranuose. Istorija nėra tai, iš ko galėtume pasimokyti ar pagal ką galėtume interpretuoti savo laiką. Istorija veikiau tampa „stiliumi“.
Toks požiūris į istoriją sušiuolaikina praeitį. Revizionistai menininkai istorikai iš naujo interpretuoja praeities įvykius pagal tai, kassvarbu šiandien. Užuot atkūrę atminties aprėpiamą laiką, šiuolaikiniai vertinimai pateikia praeitį kaip mūsų laiko veidrodį, o kūrėjų intencija (ir interpretacija) tik patvirtina postmodernistinę nuostatą, jog turime ne „istorijos jausmą“, o istoriją, kur visos istorinės akimirkos sumenkintos, prarytos dabarties. „Interpretacija, anot Susan Sontag, yra intelekto kerštas menui; ji siekia paversti pasaulį šiuo pasauliu. Tokios pastangos nuskurdina bet kurį meno kūrinį, paverčia jį arba socialine, arba psichoanalitine, arba religine alegorija – taip kūrinys tampa naudojimo objektu ir įspraudžiamas į kategorijų schemą“.
Terry Eagletonas pateikia glaustą postmoderniosios estetikos apibūdinimą: „Atrodo, esama tam tikro susitarimo, kad tipiškas postmodernistinis meno kūrinys yra žaismingas, autoironiškas ir net šizoidiškas; ir kad jis reaguoja į griežtą aukštojo modernizmo autonomiją įžūliai panaudodamas prekybininkų kalbą. Jo požiūris į kultūrinę tradiciją yra kaip nepagarbiosstilizacijos, o jo seklumas pamina visą metafizinį iškilmingumą – kartais brutalia purvo ir šoko estetika“.
Knygoje „Masių sukilimas“ Ortega y Gassetas, gvildendamas XX amžiaus Vakarų civilizacijos paradoksą, teigia, kad kultūra, sparčiai plisdama platyn, gimdo siaubingą prarają tarp intelektinės mažumos kuriamų dvasinių vertybių ir daugumos vartotojų „masinės kultūros“ produktų. Masiškai gaminamas menas pasižymi ir menininko, ir kūrinio dehumanizavimo dorybe. Andy Warholas pakrikštijo savo studiją „Fabriku“ ir pasamdė darbuotojus, kad spausdintų Marilyn Monroe bei kitų popkultūros ikonų nuotraukas. Masinės reprodukcijos turėjo išlaisvinti meną nuo turtingų institucijų ir atverti kūrybinį procesą žmonėms.
Warholas suniveliavo tai, kas trivialu, ir tai, kas esminga. Jo išleistos garsenybių – Elvio Presley, Lizos Taylor, Jackie Kennedy – nuotraukos tapo mūsų pasaulietinių šventųjų ikonomis. Netrukus Warholo „Fabrikas“ kartu su kino žvaigždžių bei vartotojams skirtų gėrybių fotografijomis pradėjo leisti elektros kėdžių ir automobilių avarijų nuotraukas. Pasitelkdamas šilko-grafijos techniką, Warholas rinkosi siaubingų avarijų vaizdus – sumaitoti kūnai, ant telefono stulpo pasismeigęs žmogus. Šiuos klaikius reginius jis pateikdavo tokiu pat maloniu, ryškiaspalviu stiliumi kaip ir populiariosios kultūros nuotraukas. Tai, kas tragiška, ir tai, kas trivialu, buvo sumenkinta iki vienodai banalaus lygio. Warholas pastebėjo, kad be paliovos leidžiant šiuos baisius vaizdus jie praranda savo įtaką. Warholo eksperimentas prilygo iš televizijos ir kino ekranų nuolat matomam ir žmogaus jautrumą Kito skausmui ar kančiai bukinančiam poveikiui. Masinė gamyba, masinė sklaida lėmė dar vieną reiškunį – meno komerciškumą.
Daugeliui kūrėjų šiandien rūpi ne tiek estetika, grožio kūrimas, kiek retorika, manipuliavimas publika, kad būtų išprovokuota norima jos reakcija. Kai Andresas Serranas į savo šlapimą pamerkė kryžių, publikos šokas ir protesto šūksniai buvo kaip tik tai, ko jis norėjo. Plūstelėjusi popkultūros banga naują ir ypatingą reikšmę suteikė aplinkos ir hepeningo menui.
Popmenas yra pats sau užsklanda, pats – peilis realybei, pats sau kūnas. Jis visada lieka, kai nieko nebelieka. Galų gale „popsas“ meistro rankose gali virsti edukacija, puoselėjančia visuomenės kultūrinius poreikius bei prioritetus, arba veidrodžiu, atspindinčiu visuomenės kultūrinį būvį.
Smurto vaizdavimas mene tapo komunikacijos priemone, kurią ypač stimuliuoja žiniasklaida. Komercijos ir politikos pasaulis yra labai priklausomas nuo įvaizdžių ir pranešimų, pateikiamų žiniasklaidos. Apie tai byloja milžiniški pinigai, skiriami reklamai. Todėl naivu būtų manyti, kad smurtas žiniasklaidoje neturi poveikio.
Smurtas – šiuolaikiškas meninės raiškos stilius
Didelis smurto žiniasklaidoje paplitimas skatina globalią agresyvią subkultūrą.
Šiuolaikinis lietuvių rašytojas ir dramaturgas Herkus Kunčius viename pokalbyje pasakoja: „Taip, tiek fizinis, tiek psichologinis smurtas man yra įdomesnė tema nei meilė. Man smalsu pasižvalgyti, kas vyksta žmogaus sąmonėje, kai šis be konkrečios priežasties ištaško N. smegenis ir staiga pasijunta mirtinai išvargęs, sukniumba, užmiega ir sapnuoja žydinčias obelis, mamą; pabunda dvasiškai sustiprėjęs, kilnus. Tiek matydamas empiriniame lygmenyje, tiek skaitydamas kriminalinę kroniką ar bendraudamas su „paprastais“ žmonėmis, įsitikinu, kad jiems net nereikia skaityti tokios literatūros, kokią aš rašau, mat jei ne jie, tai jų draugai yra išgyvenę panašias scenas, beje, ir nesuka sau galvos. Jie elgiasi natūraliai, neretai būtent taip, kaip aš bandau aprašyti. Negaliu atsistebėti tuo naiviuoju sadizmu, kada doro žvilgsnio žmogus gali naikinti tautas ar smogti dvidešimt keturis mirtinus dūrius – šiaip sau. Tiesa, paskui lyg tarp kitko pasakyti – tai čia turbūt ne aš, o gal… Kaip tik šis fenomenas mane ir domina – įvairiomis socialinėmis, politinėmis, istorinėmis aplinkybėmis“.
Rašytojasir dramaturgas MariusIvaškevičiusrašo: „Menas yra neatsiejamas nuo jo vartotojų smegenų turinio. Juk skaitytojas žino, kad sovietinės armijos desantininkai keikėsi „matais“, kad internetinis paštas labiau nei koks kitas iki šiol buvęs rašymas yra priartėjęs prie sąmonės srauto. Todėl menininkas, pasirinkęs kurią nors vieną specifinę sritį, turi būti perėmęs ir jos specifinę raišką. Tokiu būdu sąvoka „rašytojas – tai stilius“ užleidžia vietą kitai – „kūrinys – tai stilius“. Arba, kitaip tariant, autoriaus stilius plius… gatvės žargonas, muilo operų, pokalbių šou ar dar kokia nors stilistika. Savaime šis tikroviškumo siekis mene nėra nei geras, nei blogas. Svarbu, kas iš to išeina. Meno priemonių arsenalas plečiasi, naudojamos net tos, kurios anksčiau būdavo priskiriamos banaliam kičo pasauliui. Nebėra „grynųjų“ rašytojų, nes nebėra ir „grynųjų“ skaitytojų. Sunku įsivaizduoti, kad tavo vartotojas yra žmogus, mokykloje kartu su žiniomis neperėmęs ir visų jos deklaruojamų klišių, nė karto nežiūrėjęs televizoriaus, neskaitęs laikraščio ir tuo pat metu intelektualus. Tai paprasčiausiai neįmanoma. Jūs abu esate vienodai nusidėję banalybei, todėl nėra reikalo apsimetinėti, verčiau pabandyti sukurti iš tos banalybės vertybę. Vartotojo sąmonė tampa ne ką mažiau svarbi nei kūrėjo. „Aš žinau, kad tu žinai, kad aš žinau“, – sako rašytojas savo skaitytojui. Atsiradus šiam bendram žinojimui įdiegiamas jausmas: „aš esu tu“. Šito pasiekęs autorius toliau gali skverbtis į skaitytojo sąmonę tarsi kompiuterinis virusas, naikinantis jo stereotipus, pasaulio matymą ir grožio suvokimą“.
Informacijos ir mobilumo laikais meno fikcija patyrė rimtą smūgį, kurį jai sudavė realybė (dokumentika). Maža to, kad kasdien laikraščiuose galima perskaityti apie tokius žmonijos santykių viražus, apie kuriuos nebūtų pagalvojęs nė vienas fantastas. Svarbiausia, jog žinia-sklaida sunaikino istorijos (istorinį) jausmą ir užmarštin nugramzdino praeities įvykius; visa cirkuliuoja dabartyje. Fredricas Jamesonas rašo, kad „visa mūsų dabartinė visuomenės sistema pamažu ėmė prarasti gebėjimą išsaugoti savo praeitį, ėmė gyventi nuolatinėje dabartyje ir nuolatinėje kaitoje, išdildančioje, sunaikinančioje tradicijas, kurias vienaip ar kitaip buvo išsaugojusi ankstesnė visuomeninė informacija“. Jau ne vieną kartą ir ne viename vadovėlyje aiškinta, kas yra žmogus be šaknų, be istorijos, – tik į ją atsigręžęs jis gali suvokti, kas esąs iš tikrųjų.
Norint vertinti, reikalingi vertinimo kriterijai. Mūsų dabartinėje situacijoje bene svarbiausias – „estetinis poveikis“. Mat kad ir kiek menas galynėtųsi su gyvenimu ir tapatintųsi su mokslu, apsimesdamas „meniniu tyrimu“, jis lieka vien nesuinteresuotu žaidimu, vadinasi, ir vien estetinio (labai plačia šio žodžio prasme) poveikio šaltiniu. Meno kūrinio samprata dabar aprėpia žiūrovo reakciją: įsižeidimas, pasibjaurėjimas ar sumišimas tampa meno kūrinio dalimi. Žiūrovui tenka ir interpretacinė funkcija: juk interpretacija – tai reikšmių gamyba, kuri galiausiai ir nulemia jo vertę.
„Teatras nėra pramoga. Taip pat jis nėra vien tik estetinis fenomenas, vien tik švietėjas ar gyvenimo problemų fiksuotojas. Teatras, kaip tam tikra dvasinės veiklos sfera, visų pirma yra katalizatorius sunkiame, bet neišvengiamame žmogaus dorovinio atsitiesimo, žmogaus tapsmo visaverte asmenybe procese“, – taip teatro funkciją visuomenėje apibrėžia režisierius Jonas Vaitkus.
Boudrillard’as pažymi šiuos postmodernizmo bruožus: stebėtojiška autoriaus pozicija, klasikinio, profesionalaus ir mėgėjiško meno sintezė, išnykstanti istoriškumo sąvoka, įtakinga mados galia, estetinių normų ištrynimas, vyraujantis konceptualusstilistinis neapi-brėžtumas. Galima būtų sakyti, jog postmodernistai nuvertino menininko unikalumą ir meno kūrinio statusą: jų vertybės dabar yra „gausa, prieinamumas ir anonimiškumas“.
Postmoderniajame teatre visi elementai suskyla, neretai atrodo, kad jie neturi sąryšio. Štai ką apie pirmąjį Oskaro Koršunovo spektaklį „Ten būti čia“ rašė kritikas Valdas Vasiliauskas: „Mūsų ausys ir akys nuolat pykstasi, matome ne tai, ką girdime“.
Tokie išskaidyti elementai turi „susijungti“ ir sukurti prasmes žiūrovo sąmonėje, nes žiūrovui paliekama laisvė interpretuoti. Postmodernusis teatras siekia grynojo teatrališkumo, suka vizualumo link. Raiškos formos tokiame spektaklyje neatsiejamos nuo konceptualiojo meno, minimalizmo ir multimedijų. Roberto Wilsono teatre, kur beveik išnyksta fabula ir psichologinė personažų raida, o dėmesys sutelkiamas į gryno vaizdo, grynos emocijos ir abstrahuoto potyrio išgyvenimą, spektaklio istorija kuriama esminį vaidmenį skiriant vizualinei įtaigai. Lietuvos teatre panašūs pokyčiai būdingi ir Jono Vaitkaus, ir Eimunto Nekrošiaus, ir Rimo Tumino vėlyvesniems darbams.
Sumenkinus menininko vaidmenį, nepaprastai išauga auditorijos vaidmuo. Knygos vertę nustato skaitytojas; apie paveikslo vertę sprendžia žiūrovas. Ir tradicinę kritiką, kuri aiškinasi, ką objektyviai reiškia kūrinys, ir naująją kritiką, kuriai svarbu, ką kūrinys reiškia pats savaime, keičia „skaitytojo (žiūrovo) atsakomoji kritika“, kuri sumažina kūrinio reikšmingumą iki jo subjektyvios įtakos. Kadangi nėra absoliutų, nėra ir estetinių standartų.
Realybės pasaulis nėra ir negali būti būties pasaulis. Tačiau dėl to realybės pasaulis netampa mažiau realus. Postmodernizmas kaip tik ir leido atskirti kūrinį nuo autoriaus, veikėją nuo jo minčių, išorines ir vidines kūrinio dalis nuo jo sandaros mechanizmų, ideologiją (kūrinio) nuo jo estetikos ir ieškoti dar gilesnių prasmių. Nes kūrinys nėra tiesa, jis yra „padarytas“, viskas jame yra išgalvota ir veikia pagal tuos mechanizmus, kurie jam yra reikalingi veikti, bet ne teigti, auklėti ar mokyti.
Ir problema yra ne smurto vaizdavimas, o žmogaus ir jo gyvybės bereikšmiškumas, jo išsiskaidymas į socialinius, politinius vaidmenis, jo neatsakomybė, vertybinių orientyrų praradimas ir jo paties suskilimas į žaidžiantį, žiūrintį ir t. t. subjektą. Ne menas dėl to kaltas, nes jis tik vaizduoja tuos žmogaus būties ir paties žmogaus pavidalus, kuriuos regime šiandienos realybėje. Štai kas yra šiandienos totalitarizmas mene – visa ko įteisinimo totalitarizmas, su kuriuo tenka kovoti dar didesniu totalitarizmu ar smurtu.
Albertas Vidžiūnas