Al. Jerozolimskie 3, Warsaw
Bruno Barbey apie save pasakė: „Aš retai stoviu vietoje. Aš vis dar vaikštau. Visada judesyje.“ Iš tiesų, jo nuotraukų monografinis pristatymas Nacionaliniame muziejuje Varšuvoje parodo žmonių bendruomenių gyvenimą, kurį fotografas stebėjo penkiuose žemynuose, tokiose šalyse kaip Bangladešas, Brazilija, Kinija, Egiptas, Irakas, Iranas, Japonija, Korėja, Kuveitas, Marokas, Meksika, Nigerija, Senegalas ir Vietnamas. Parodoje taip pat bus eksponuojamos nuotraukos, atspindinčios devintojo dešimtmečio Lenkijos ir Ukrainos realijas – reportažus iš šalių, kurios greitai iškovojo nepriklausomybę ir tapo nepriklausomomis nuo SSRS. Abiejų šalių laisvės reikalavimai tuo metu tampa dar svarbesni už Lenkijos rytinės sienos vykstančio karo eroje.
Daugiau apie parodą.
Parodoje bus pristatytos skirtingos šio kultūros mito interpretacijos: tvarkos, laimės, amžinos jaunystės, laisvės, laisvos erotikos utopijos. Arkadijos topas, kurio šaknys, be kita ko, yra Vergilijaus eklogos, yra idealus Viduržemio jūros kraštovaizdis, kuris šiais laikais buvo paverstas kiemo sodu, pabėgimo nuo civilizacijos vieta, darnios gamtos ir žmogaus sąjungos erdve.
Arkadija taip pat yra Peloponeso piemenų, nimfų, satyrų ir faunų žemė, žinoma iš graikų mitologijos. Tačiau Arkadija buvo vadinami ir aristokratų (pvz., Arkadija prie Nieborovo – romantiškas princesės Helenos Radziwiłł, gim. Przeździecka, sodas) bei menininkų sodai, dvarai, egzotiški kraštai ir vaizdingi regionai.
Daugiau apie parodą.
Parodoje pristatomi senovės Egipto, Artimųjų Rytų, Graikijos ir Romos civilizacijų istoriniai artefaktai parodo šių kultūros ratų paveldo įvairovę. Parodą finansavo Europos Sąjunga.
Daugiau apie ekspoziciją.
Profesoriaus Kazimiero Michałowskio Faraso miesto lobiai yra vienintelė nuolatinė paroda Europoje, kurioje eksponuojami viduramžių Nubijos paveikslai iš Nilo upės slėnio. Daugiau nei 60 paveikslų kolekcija iš VIII–XIV a. atkeliavo iš Faraso miesto katedros, didelio miesto centro viduramžių Nobadijos karalystėje, dabartiniame Sudane. Nobado valdovai, valdę Nilo slėnį,atsivertė į krikščionybę apie 548 m. po Kr., paveikti imperatorienės Teodoros iš Konstantinopolio išsiųstų misionierių. Pirmoji katedra buvo pastatyta VII amžiuje, kai miestas dar buvo žinomas kaip Pachoras, ir greičiausiai stovėjo toje vietoje, kur lenkų archeologai, dalyvaujantys Nubijos kampanijoje, aptiko vėlesnę VIII amžiaus katedrą.
Daugiau apie ekspoziciją.
Ekpoziciją sudaro vėlyvųjų viduramžių (XIV–XVI a.) kūriniai iš įvairių Lenkijos regionų, taip pat keli kūrinių pavyzdžiai iš Vakarų Europos. Tai daiktai, kurių pradinės funkcijos buvo beveik vien tik bažnytinio pobūdžio. Galerija buvo sukurta taip, kad žiūrovai galėtų kuo tiksliau suvokti meno kūrinių vaidmenį viduramžių religiniame gyvenime. Galerijoje eksponuojami didingi sparnuoti altoriai, skulptūros, skirtos puošti vadinamąjį bažnyčios vaivorykštės spindulį, puošnūs stulpai, taip pat ten daug mažesnių daiktų: liturginės atributikos, nedidelės šventovės, paveikslai ir skulptūros asmeniniam pamaldumui. Tokia plati darbų apžvalga leidžia lankytojams susidaryti aiškų vaizdą apie visą viduramžių meninių praktikų spektrą: tapybą, skulptūrą iš medžio, akmens ir alebastro bei daugybę meninių amatų.
Daugiau apie ekspoziciją.
Pati meno sąvoka – lotyniškas ars (po to italų arte ir prancūzų menas), graikų techne, vokiečių ir olandų Kunst – iš pradžių reiškė meniškumą, meistrišką atlikimą, amatą. Tapyboje ir skulptūroje labiausiai buvo vertinamas kaip tik amatininkų meistriškumas, įdirbio virtuoziškumas. Šioje ekspozicijoje pristatomi Europos ir senosios Lenkijos dekoratyvinis menas, XV–XVIII amžiaus tapyba ir skulptūra.
Daugiau apie ekspoziciją.
19-ojo amžiaus meno ekspozicija laikosi bendro principo, kurio vis dar laikosi dauguma Europos meno institucijų – svarbiausius meno pokyčius pristatyti per iškilių menininkų darbus. Kartu Nacionalinio muziejaus mastas įpareigoja kurti ir išlaikyti meno kanoną. Turint tai omenyje, ekspozicijos misija turėtų atspindėti iššūkį nuolat ieškoti naujų būdų interpretuoti ir analizuoti XIX amžiaus meno pasiekimus. Todėl muziejus iš didžiulio turimų kūrinių telkinio atrinko kūrinius, kad galėtų lankytojams pasiūlyti XIX a. meno įvaizdį, kuris yra tinkamas šių dienų auditorijai.
Daugiau apie ekspoziciją.
Ekspozicija demonstruoja daugybę požiūrių į dizainą, vyravusį įvairiais dešimtmečiais – nuo Zakopanės aplinkos, Krokuvos dirbtuvių, „Ład“ menininkų kooperatyvo ir „Praesens“ grupės modernistų iki pokario atstatymo laikotarpio, socialinio realizmo, Lenkijos atšilimo ir modernizmo po 1956 m., kai Lenkijos taikomoji dailė vystėsi su didžiausiu dinamiškumu, bei iki geriausių šiuolaikinio dizaino pavyzdžių. Atskirai galima paminėti pramoninį dizainą, dizainą vaikams ir etnografinį dizainą.
Daugiau apie ekspoziciją.
Rynek Starego Miasta 28/42, Warsaw
Paroda, skirta Mošės Vorobeičiko – fotografo, grafiko ir tapytojo, atstovavusio 1920-ųjų Europos avangardui – gyvenimui ir kūrybai, atvyko į Varšuvą tiesiai iš Pompidou centro Paryžiuje. Bauhauzo mokyklą baigęs Vorobeičikas aktyviai veikė Paryžiuje, kur pasivadino Moi Ver pseudonimu. Daug kartų grįžo į gimtąjį Vilnių ir Lenkiją. Šių vizitų metu jis fotografavo žydų pasaulį, kuris netrukus nustos egzistavęs. Parodoje „Moi Ver“ iš viso pristatome 300 fotografijų, plakatų, leidinių, knygų, paveikslų ir dokumentų. Dėl daugybę metų trukusių tyrinėjimų menininko archyve, parodos publika turės galimybę pirmą kartą pasigrožėti turtinga ir įvairiapusiška Mošės Vorobeičiko, laikomo vienu iškiliausių avangardinių fotografų Prancūzijoje, kūryba. Po Paryžiaus ir Varšuvos paroda keliaus į Tel Avivą.
Daugiau apie parodą.
Parodoje kalbama apie tamsiąją vaikystės pusę, vaikų patiriamą neteisybę ir gynybos strategijas, kurias jie taiko norėdami išgyventi. Remdamiesi savo asmeninėmis traumomis, menininkai pasakoja apie augimą skurde ir vaikų jausmų nepaisymą, seksualinį smurtą, baimę ir emocinės paramos ieškojimą fantazijų pasaulyje. Jie semiasi įkvėpimo iš vaikiškos estetikos – kūrybiškai transformuojančių žaislų, baldų, buitinių slėptuvių. Jie parodo, kad vaikystėje – iš pažiūros džiaugsmingoje ir nerūpestingoje – iš tikrųjų nėra smurto, pažeminimo ar nepriežiūros.
Daugiau apie parodą.
Tris nuolatines ekspozicijas („Varšuvos reikalai“, „Varšuvos duomenys“, „Daugiabučių namų istorija“) sudaro dvidešimt vienas teminis kambarys, kuriame pristatomi miesto istorijos liudininkai ir dalyviai (daiktai). Jie yra atspirties taškas pasakojant jų savininkų ir kūrėjų istorijas, taip pat pristatant įvykius ir procesus, suformavusius Varšuvą, tokią, kokią ją pažįstame šiandien.
Daugiau apie nuolatines ekspozicijas.
ul. Puławska 113a, Warsaw
Šiuo metu Królikarnia muziejuje veikia tik skulptūrų parkas. Istoriniame parke, kaip ir visoje apylinkėje, istorija susitinka su šiuolaikiškumu. Tarp medžių ir krūmų kuriamas Skulptūrų parkas – tai atrinkti darbai iš gausaus Varšuvos nacionalinio muziejaus kolekcijos.
Dabar Xawery Dunikowski skulptūrų muziejus lankytojams uždarytas.
Królikarnia rūmai veiks tik specialių renginių metu.
Skulptūrų parkas veikia kasdien nuo sutemų iki aušros. Įėjimas nemokamas.
Daugiau apie parką.
Kondratowicza / Chodecka, Warsaw
2009 m. birželį atidarytas Bródno skulptūrų parkas yra ilgalaikis projektas, kuriame dalyvauja menininkai, Bródno rajono gyventojai, miesto tarybos pareigūnai ir meno institucija – Varšuvos modernaus meno muziejus. Parkas labai greitai tapo viena iš labiausiai atpažįstamų viešojo meno erdvių šioje Europos dalyje.
Šis parkas, esantis Bródno gyvenamajame rajone, Targówek rajono dalyje, anksčiau nebuvo lankomas meno mylėtojų. Būdamas unikalus vietos iniciatyvos pavyzdys, parkas primena įvairias meno tradicijas, kur skulptūros eksponuojamos ne galerijose ir muziejuose. Parkas padeda įgyvendinti „socialinės skulptūros“ ir apskritai viešojo meno formulę. Kiekvienas Bródno skulptūrų parke pristatomas darbas turi skirtingą charakterį, ilgaamžiškumą, stilių ir „funkcionalumo“ lygį.
Prie projekto prisidėjo šie menininkai: Paweł Althamer, Youssouf Dara, Olafur Eliasson, Jens Haaning, grupė Nowolipie, Susan Philipsz, Katarzyna Przezwańska, Monika Sosnowska ir Rirkrit Tiravanija.
Daugiau apie projektą.
Generolo Šarlio de Golio žiedinė sankryža, Varšuva
Joannos Rajkowskos „Sveikinimai iš Jeruzalės alėjos“ – palmė, stovinti Šarlio de Golio žiedinėje sankryžoje Varšuvos širdyje, yra jos ikoniškiausias Lenkijos menininis projektas viešojoje erdvėje nuo 1989 m.
Palmė yra priminimas apie žydų bendruomenę, gyvenusią Varšuvoje iki holokausto. Ji ne tik signalizuoja apie šį praradimą, bet ir yra naujosios miesto tikrovės simbolis. Tai duoklė chaotiškam, judriam Vidurio Europos didmiesčiui, duoklė įvairovei ir srautui, migracijai ir kaitai. Klimato krizei gilėjant, šis egzotiškas medis atkreipia mūsų dėmesį į vis pavojingesnius pokyčius ir tampa įspėjimu pačiame Varšuvos centre.
Palmė yra absurdiška ir įnoringa. Tai padeda mums išlaikyti atstumą per didelio pompastiškumo metu, dekonstruoja visuomenės ritualus ir leidžia pažvelgti į Jeruzalės alėją kaip į didžiulę sceną, skirtą visą parą besiskleidžiančio miesto reginiui.
Daugiau apie parodą.
Jazdów 2, Warsaw
Pavelas Grunertas (Paweł Grunert, g. 1965 m.) – dizaineris, meninių baldų kūrėjas ir skulptorius. Menininkas studijavo Varšuvos dailės akademijos Interjero dizaino fakulteto Baldų studijoje, kur 1990 metais gavo diplomą už darbą „Mano kėdės“. Jį žavi sėdėjimo idėja ir forma – kėdžių ir fotelių projektavimas yra pagrindinis jo darbas jau daugiau nei trisdešimt metų. Grunertui baldai atlieka simbolinę funkciją. Tai gali būti vertinama kaip išraiškingos formos, kurios supa mus visą gyvenimą ir kuriose paliekame savo pėdsakus.
Daugiau apie parodą.
„Viskas ateina iš žemės ir galiausiai viskas grįžta į žemę,“ – tokius žodžius kalbėjo senovės graikų ikisokratinio laikotarpio filosofas Ksenofanas. Tačiau, nepaisant to, kad ši idėja buvo sugalvota dar mūsų kultūros aušroje, Stanislovui Brachui (Stanisław Brach), kuris savo darbuose naudoja įvairius iš žemės iškastus lobius, jiatrodo artima. Šimtmečius iš molio gaminame plytas, iš smėlio – stiklą, o lapis lazuli naudojame dažų, kuriais tapytojai suteikia neįprastą spalvą, pagrindui. Panašiai yra ir su Bracho kūriniais – jis viską sukūrė iš žemės. Jo meninėje veikloje, susijusioje su žemės menu, matome nepaprastą ekologinį jautrumą. Bracho gamtos vaisių naudojimas yra susijęs su jo poreikiu būti už miesto ribų, ten, kur jis iš bičių avilių kuria skulptūras, keramiką ir instaliacijas. Paroda „Po_kłosie“ [„Pasekmės“] yra dar viena menininko aistros ir meilės gamtai išraiška. Perfrazuojant Ksenofaną: Brachui viskas, kas kyla iš kviečio varpos, yra menas.
Daugiau apie parodą.
„Bizantijos nostalgija“ – taip Tadeuszas Kantoras poetiškai apibūdino Jerzy Nowosielskio, kurio gimimo šimtmetį neseniai minėjome, kūrybos intenciją. Jo tapyba, žavinti keistu dviejų aspektų – sakralumo ir profaniškumo, dvasingumo ir kūniškumo, mistikos ir racionalumo, absoliutų ir intensyvių erotinių išgyvenimų troškimo – sambūviu, tapo atspirties tašku tyrimams, paskatinusiems tai sukurti. Nowosielskis buvo vienas svarbiausių XX amžiaus metafizikų, ir ši metafizika gimė Rytų ir Vakarų kultūros tradicijų sankirtoje.
Daugiau apie parodą.
pl. Małachowskiego 3, Warsaw
Małgorzata Pawlak ir Mikołaj Kowalski – meno ir gyvenimo duetas, parodų, kuriose pavienius kūrinius pristatė dialoge tarpusavyje, autoriai. Kaip jie teigia, jų pomėgiai, skaitymai ir įkvėpimo šaltiniai yra panašūs. Jie taip pat kartu sukūrė parodą „Zachęta Project Room“ pavadinimu „Čia nieko nėra“. Sunku įsivaizduoti iškrypėliškesnį pavadinimą, nes abiejų menininkų kūrybinis požiūris verčia ieškoti nuotykių artimiausioje aplinkoje, žavėtis turtais ir neįtikėtina valia išgyventi miesto gamtą, rasti dalelių iš kosmoso ant stogo ir pagaliau pamatyti Didįjį sprogimą mikroskopiniame dulkių iš studijos vaizde. Jie abu studijavo tapybą ir tebetapo, tačiau jų meninė praktika turi tvirtą konceptualų pagrindą. Be paveikslų, parodoje taip pat yra skulptūrų ir objektų. Specialiai parodai sukurta bendra skulptūra No Panic turi vizualinio galvosūkio pobūdį.
Daugiau apie parodą.
„Lenkijos tapybos peizažas“ – tai platus ir įvairus šiuolaikinių lenkųmenininkų, pateiksiančių naujausius savo darbus, kūrybos pristatymas. Parodoje bus eksponuojama per 200 140 tapytojų darbų, atstovaujančių visoms dabartinėms tendencijoms – nuo realizmo ir figūracijos iki abstraktaus neobjektyvaus meno ir objektų.
Parodoje „Lenkijos tapybos peizažas“ bus eksponuojami pripažintų šiuolaikinių klasikų, viduriniosios kartos tapytojų ir įdomiausių jaunųjų menininkų bei debiutantų kūriniai. Šiame projekte dalyvaujantys tapytojai atstovauja visiems svarbiausiems mūsų šalies meno universitetams, meno centrams ir kultūros ratams.
Daugiau apie parodą.
Dziekania 1, Warsaw
Ar šiandieninis menas gali padaryti žmogų geresnį? Žvelgdami į Mariannos Oklejak darbus, galite įsitikinti, kad taip ir yra. Sunku likti abejingam aurai, kurią jos kūryba skleidžia aplink mus. Parodoje „Spalva ir tamsa“ pristatysime per pastaruosius kelerius metus sukurtus koliažus. Nors jų meninės ištakos kilusios iš knygų iliustracijų pasaulio, jos nėra susijusios su jokiu literatūros kūriniu. Jų herojai – personažai iš svajonių ir vaikiškų knygų. Pamatysite ir Sicilijos peizažus iš vietoje rastų popieriaus skiautelių bei natiurmortus. Mariannos Oklejak menas idėjų semiasi iš įvairių šaltinių. Jis įkvėptas liaudies meno ir Bauhauzo estetikos. Reikėtų paminėti su menininke susijusias asmenybes – tai Markas Šagalas, Paulas Klee, Saulas Steinbergas ir Adamas Kilianas.
Daugiau apie parodą.
Praėjusių metų pleneras – Tarptautinės ikonų tapytojų dirbtuvės – vyko rugsėjį Castel Gandolfo mieste, netoli Romos. Jame dalyvavo 40 menininkų iš Lenkijos ir Ukrainos. Paroda „Štai, tavo sūnau, tavo motina“ jau buvo parodyta Siedlce, Lvove ir Nowy Sącz. Iš karto po parodos Varšuvos arkivyskupijos muziejuje darbai bus rodomi Berlyne. Susidomėjimas vėlesniais seminarais ir parodomis patvirtina, kad ikona daugeliui žmonių vis dar yra kelias į Dievą, galimybė susitikti su sakralumu, o šiuolaikinis menas taip pat yra religinis menas. Vėlesnių parodų populiarumas tarsi patvirtina tiesą, kad žmogus yra dvasinga būtybė ir šio dvasingumo ieško, o menas – kelias į žmogaus širdį.
Daugiau apie parodą.
Apreiškimo scenų parodoje iš VAM (Varšuvos arkivyskupijos muziejaus) kolekcijos surinktos grafikos graviūros, paveikslai ir meniniai amatai iš Lenkijos, Vakarų Europos ir Rusijos, nuo moderniosios eros pradžios iki XX amžiaus pabaigos. Didžiausia kolekcija – XX a. įskaitant Adomo Kossovskio projektus ir eskizus. Baroko meną reprezentuoja vario raižiniai ir auksakalystė. Įdomus meninio meistriškumo pavyzdys yra nešiojami stačiatikių altoriai su Marijos ir Kristaus gyvenimo scenomis, įskaitant Apreiškimo vaizdavimą. Unikalus parodoje pristatomas paminklas – Albrechto Diurerio medžio raižinys „Marijos Apreiškimas“ iš serijos „Marijos gyvenimas“ (1502–1505).
Daugiau apie parodą.
Zdzisławas Beksińskis (1929–2005) – vienas iškiliausių XX amžiaus Lenkijos menininkų, inžinierius, architektas, tapytojas, skulptorius, fotografas, braižytojas ir kompiuterinės grafikos dizaineris.
Tai jau ketvirtoji dailininko darbų paroda iš Dmochovskių šeimos kolekcijos mūsų muziejuje. Pirmoji įvyko 1995 m. 2004 m. Varšuvos publika turėjo galimybę pamatyti keletą menininko darbų kaip „Visions de ténebrès“ pristatymo dalį. 2018 m. Dmochovskių mandagumo ir Paryžiaus Galerie Roi Doré bendradarbiavimo dėka buvo surengta paroda „In hoc signo vinces“. Buvo eksponuojami paveikslai, piešiniai ir unikalios fotografijos. Dabartiniame pristatyme – 27 menininko paveikslai. Kai kurie iš jų anksčiau buvo eksponuojami Čenstakavos savivaldybės dailės galerijoje, kiti atkeliavo tiesiai iš Prancūzijos.
Daugiau apie parodą.
Muziejaus kolekciją sudaro įspūdinga liturginės tekstilės, auksakalių, skulptūrų, paveikslų, piešinių ir grafikos kolekcija. Ankstyvosios tapybos kolekcijos puošmena – italų dailininko Francesco Bassan „Piemenų garbinimas“ (1575 m.). Lenkų tapybai, be kita ko, atstovauja Matejko, Rustemas, Simmleris, Wyspiańskis, Pankiewiczius, Malczewskis, Vlastimilas Hoffmannas. Atskirą vietą kolekcijoje užima lenkų šiuolaikinė tapyba, ypač nepriklausomas 1980-ųjų menas, įskaitant išeivijos menininkų (Józef Czapski, Jan Lebenstein, Adam Kossowski) kūrinius.
Daugiau apie parodą.
Wilcza 29a/12, Warsawa
Karolinos Bregulos paroda vyksta praėjus dvidešimt metų po kampanijos „Leisk jiems mus pamatyti“. Menininkė dar kartą sprendžia nelygybės LGBT+ žmonių atžvilgiu problemą, rodydama šiuolaikines nuotraukas, kuriose miesto gatvėse vaizduojamos neheteronormatyvios poros su vaikais. Gatvės veiksmas yra svarbus šio darbo elementas. 2003 metais „Leisk jiems mus pamatyti“ sužadino dideles emocijas ir socialinio pritarimo stoką tos pačios lyties porų, susikibusių rankomis, fotografijoms, fotografuotoms miesto erdvėje. Kaip šiandien reaguos praeiviai? Ar dvidešimt metų yra laikas, kai įvyko reikšmingų mūsų mentaliteto pokyčių? Ar jau „pripratome“? Ar esame pasirengę priimti ir priimti keistą šeimą? O pabėgėliai ir šeimos, nauji (ar tokie nauji?) nepažįstamieji mūsų erdvėje? Neoninė iškaba „Kino Svoboda“ – mažesnė menininkės šviesos instaliacijos versija. Lėšos iš galimo jos pardavimo bus panaudotos naujai menininkės iniciatyvai paremti – bendrai valdomai meno erdvei „Lokatorne“ Ščecine – antidisciplininės veiklos vietai.
Daugiau apie parodą.
„Į žemę įdėkime drėgną linų sėklą“ – paroda apie keistą žmonių ir augalų bendruomenės dygimą. Tai taip pat istorija apie vaizduotės ir jautrumo gyvenimo sąlygų pokyčiams Žemėje ugdymą.
Lilianos Zeic pasakojime bendra keistuolių ir augalų pasaulių sritis pasireiškia plačiu paraštės ir nenormatyvumo reprezentacijų spektru: keistuoliais, mažumose, atstumtaisiais, piktžolėmis, gamtos keistenybėmis ir ligomis. Pakraštyje klesti naujos, tarprūšinės gyvybės formos ir neprijaukintas grožis. Nekanoniniai balsai skamba ir, reaguodami į klimato įtampą, įkvepia pažinimą jaučiančiuose kūnuose.
Daugiau apie parodą.
„Galaktikos“ yra gaivi naujų Przemysławo Mateckio paveikslų kolekcija. Jo tapybinis kosmosas nuolat semiasi energijos iš įtampos tarp šviesos ir tamsos. Tai tapyba, kuri paviršiuje atrodo kupina prieštaravimų, kurių pagrindinis yra storų dažų faktūrų derinys su plokščiais fotografijos vaizdais, iškirptais iš žurnalų ir katalogų.
Daugiau apie parodą.