Tokią audinių raštų magiją bus galima išvysti Lietuvos nacionalinio muziejaus Kazio Varnelio namuose-muziejuje lapkričio 30 d. atidaromoje parodoje „Etnografinis opartas: tekstilės tradicija“, kuri skiriama Kazio Varnelio mamai – audėjai Teofilei Domarkaitei-Varnelienei (1877–1969).
Pats Kazys Varnelis yra sakęs, kad jaučiasi artimas anoniminiams dailininkams nenutrūkstamoje meno evoliucijoje. Kuratorių dėka ryšį tarp vakar ir šiandien, dialogą tarp tradicijos ir novatoriškumo pajus ir lankytojas.
„Nuolatinė muziejaus ekspozicija ir naujoji paroda susilieja į vientisą spalvų ir ornamentų sąskambį, o Kazio Varnelio optinių kompozicijų ir tautodailės ryšys bene pirmą kartą taip vizualiai akivaizdus, kviečiantis įžvelgti prigimtinius kultūrinius archetipus, siejančius skirtingas menininkų kartas“, – sako Kazio Varnelio namų-muziejaus vadovė Daiva Vaišnienė.
Parodos koncepcija – tikrai nėra tradicinė: kuratorės Živilė Paipulaitė ir Indrė Urbelytė kviečia atsisakyti įprasto meno skirstymo į liaudišką ar profesionalų, tradicinį ar novatorišką. Veikiau siekiama tapybą ir tekstilę įvertinti kaip kūrybiško žmogaus pastangą transformuoti natūralų gamtos pasaulį, kartu atskleidžiant tautodailės įtaką dailininko Kazio Varnelio darbams.
Viena kuratorių Živilė Paipulaitė retoriškai klausia: „Kokie vaizdai iškyla girdint žodžius etnografija, etninė kultūra, liaudies menas? Kelia asociacijas su mokykla, kažkuo atgyvenusiu, tinkamu tik muziejų saugyklų lentynoms? O jeigu pasižiūrėtumėte į visa tai kitaip – ne kaip į liaudies, o kaip į meną? Šiuolaikinį meną, tarkim, opartą?“
„Dėl šios parodos iš naujo atradau etnografiją – ne apdulkėjusį, blankų įkyrėjusių senienų sandėlį, o gyvą, ryškią ir šiuolaikišką visatą, leidžiančią permąstyti nusistovėjusias profesionalaus ir liaudies meno ribas. Matyt, kaip ir optiniame mene – norint išvysti kažką naujo, tereikėjo pasisukti kitu kampu“, – svarsto kita parodos kuratorė Indrė Urbelytė.
Tikrai, parodoje eksponuojamos ne tik XIX–XX a. „tradicinės“ etnografinės lovatiesės – jų gyvybingumą sustiprins ir eksperimentinės lietuvių liaudies tekstilės interpretacijos. Lankytojui skirtas įspūdingas jaunosios kartos kūrėjų bendras darbas – kompozitoriaus Mato Samulionio muzikinis takelis, įkvėptas audimo staklių garsų, ir Paryžiuje gyvenančio amerikiečių eksperimentinių filmų kūrėjo Collino Kluchmano vaizdo instaliacija.
Artėjant šventiniam laikotarpiui bus proga apsilankyti edukaciniuose etnografinio oparto užsiėmimuose-dirbtuvėse, pasigaminti atšvaitą ar vitražą, kuriuos galėsite padovanoti artimam asmeniui.
Paroda Lietuvos nacionalinio muziejaus Kazio Varnelio namuose-muziejuje lankytojams duris atveria gruodžio 1 d. ir veiks iki kitų metų balandžio 30 d.
Paroda finansuojama Lietuvos kultūros tarybos.