„Nacionalinis dramos teatras nuolat išgyvena kūrybinį virsmą ir šiandien verčiame naują lapą, kuriame savo ir viso teatro istoriją kurs trys naujosios kartos režisieriai. Pakviesti dirbti trisdešimtmečius kūrėjus – dėsningas mūsų teatro veiklos etapas, mat visą laiką, kai vadovavau LNDT, siekiau, kad jame kurtų ne tik pripažinti kūrėjai, bet ir savo profesinį kelią pradedantys menininkai. Atvirumas naujovėms ir permainoms – tai ypač puoselėjamos vertybės šiame teatre. Meno vadovų komanda aprėps plačiau, galės skirti dėmesio visoms teatro veikloms – repertuaro formavimui, spektaklių kokybei, edukacijai, teatro socialinei atsakomybei“, – sako Lietuvos nacionalinio dramos teatro vadovas Martynas Budraitis.
Pasak naujųjų meno vadovų, jų vizija yra teatras, sugebantis jungti ne tik skirtingas kartas, bet ir dvi kūrybines kryptis: kokybiškus, šiuolaikinius klasikinių kūrinių pastatymus, kurie leidžia pažvelgti į amžinas temas per šio laiko estetikos ir filosofijos kontekstus, ir spektaklius, kvestionuojančius socialines bei politines struktūras ir besiremiančius dokumentiniais tekstais ar socialiniais tyrimais.
„Esame trys jauni kūrėjai, atstovaujame skirtingas menines kryptis, tačiau mus vienija įsitikinimas, jog teatras turi kalbėti apie individualias patirtis, gilintis į nutylėtas temas ir ieškoti išgyvenimo formų politinės, socialinės ir ekologinės katastrofos akivaizdoje. Mes atnešame į teatrą naujojo jautrumo kategoriją ir norime žvelgti į pasaulį kaip į erdvę, kuri yra skirta pokyčiui ir ryšių tyrinėjimams. Šiandien kaip niekad svarbu pamatyti kitą žmogų su visu jo pažeidžiamumu ir neužtikrintumu. Tai yra mūsų trijų kūrybinė pozicija, su kuria pradedame naują teatro gyvavimo periodą“, – prisistato naujieji meno vadovai.
K. Gudmonaitė, A. Obcarskas ir E. Švedkauskaitė premjerų meninę kokybę ketina užtikrinti per atnaujintą repertuaro formavimo strategiją ir spektaklių kokybės peržiūrą. Atsižvelgiant į kūrėjų ir teatro darbuotojų išreikštą poreikį, planuojama sumažinti tempą ir prailginti kūrybinį procesą. Be to, siekiama sukurti įvairialypę programą, aprėpiant skirtingus žanrus bei įvairių auditorijų lūkesčius, daugiau spektaklių vaikams ir jaunimui. Ketinama įgyvendinti kiekvienos premjeros trijų išankstinių peržiūrų sistemą, leisiančią priimti sprendimus dėl spektaklių tobulinimo iki juos pristatant publikai.
Žiūrovų laukia pripažintų meistrų – Gintaro Varno, Yanos Ross spektakliai, į Lietuvą vėl sugrįšiančių Jo Strømgeno, Łukaszo Twarkowskio ir Annos Smolar darbai. Spektaklius toliau kurs ir patys meno vadovai – kovo mėnesį pasirodys E. Ionesco „Raganosiai“, kurį režisuoja Antanas Obcarskas, balandį žiūrovai išvys Eglės Švedkauskaitės spektaklį „Fossilia“, o metų pabaigoje rekonstruotą LNDT Didžiąją salę atidarys Kamilės Gudmonaitės režisuojama šiuolaikinė opera „Dalykai, kurių neišdrįsau pasakyti, o dabar jau per vėlu“.
Teatro meno vadovai yra baigę režisūros studijas Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje ir dirba laisvai samdomais režisieriais Lietuvoje ir užsienyje.
Kamilė Gudmonaitė savo kūrybinį kelią pradėjo Lietuvos nacionaliniame dramos teatre pristačiusi spektaklį pagal Augusto Strindbergo pjesę „Sapnas“. Už jį pelnė net keletą apdovanojimų (Spoleto festivalyje Italijoje, „Setkání/Encounter“ festivalyje Čekijoje ir konkurse „Il Teatro Nudo di Teresa Pomodoro“ Milane). Ji yra sukūrusi ne vieną spektaklį OKT / Vilniaus miesto teatre, dirbo Kaune, Klaipėdoje, o pastaruoju metu – užsienyje: Taline, Berlyne, Freiburge. Kamilė Gudmonaitė imasi sudėtingų socialinių temų ir paveikiai pristato jas publikai. Spektaklis apie lyčių tapatybę „Trans Trans Trance“ buvo ne kartą rodytas užsienyje ir pelnė prizus Milane bei Lygybės apdovanojimuose Lietuvoje, o vienas naujausių spektaklių „Šventė“, kuriame vaidina ir įvairią negalią turintys asmenys, sulaukė pripažinimo festivalyje „Sirenos“. 2022 m. Romoje K. Gudmonaitė buvo apdovanota G. Bertollucci vardo premija kaip geriausia jaunoji Europos teatro režisierė.
Antanas Obcarskas Lietuvos nacionaliniame dramos teatre (Jaunųjų kūrėjų programoje) pristatė debiutinį spektaklį „Voicekas“, už kurio režisūrą buvo nominuotas „Auksiniam scenos kryžiui“ Jaunojo menininko kategorijoje. Šiuo metu LNDT rodomi keturi A. Obcarsko režisuoti spektakliai: „Voicekas“, „Alisa“ (pelniusi tris „Auksinius scenos kryžius“), „Kas nužudė mano tėvą“ ir „Boksas“. Jo spektakliuose analizuojamos jaunam žmogui aktualios tapatybės ir būties temos, gvildenami sudėtingi individo, skirtingų kartų santykių klausimai. A. Obcarskas taip pat yra pastatęs spektaklį Kaune ir Helsinkyje. 2022 m. pabaigoje buvo apdovanotas Kultūros ministerijos įsteigtu Jaunojo menininko prizu.
Eglė Švedkauskaitė debiutavo spektakliu „Heda Gabler“ Vilniaus senajame teatre. Už spektaklį „I dreamt that somebody called me darling“ Spoleto festivalyje pelnė I-ąją vietą. 2020 metais buvo nominuota „Auksiniam scenos kryžiui“ Jaunojo menininko kategorijoje už spektaklio „Žmogus iš žuvies“ režisūrą Jaunimo teatre. E. Švedkauskaitės kūryboje vyrauja atminties, prisiminimų temos, gilinimasis į savo šalies ir jos žmonių praeitį bei paliktus pėdsakus. Pastarųjų metų režisierės darbai: „Sieros magnolijos“ (LNDT), performansas „Žiūrėdama viena į kitą“, „Jauno žmogaus memuarai“ (Valstybinis jaunimo teatras) sulaukė itin daug palankių kritikų ir žiūrovų atsiliepimų.
K. Gudmonaitės, A. Obcarsko ir E. Švedkauskaitės sukurtą meninę programą žiūrovai pamatys 84-ajame Lietuvos nacionalinio dramos teatro sezone, kuris prasidės 2023 m. rudenį.