Užsienio programoje šiemet – 5 spektakliai. Į Lietuvą pirmą kartą atvyksta viena garsiausių britų šiuolaikinio teatro trupių „Forced Entertainment“, 2016 m. pelniusi prestižinį Ibseno apdovanojimą.
Trupė pristatys režisieriaus Timo Etchellso pjesę septyniolikai jaunų žmonių – „Naktis seka dieną“, kurioje vaidins 17 vaikų ir paauglių iš Lietuvos. „Naktis seka dieną“ kvies kritiškai ir žaismingai pažvelgti į tai, kaip suaugusieji pateikia savo pasaulį vaikams, ir kaip juos varžo ir riboja žodžiai, kuriuos tariame.
Taip pat tarptautinėje programoje – vieni šių dienų Vokietijos ir Jungtinės Karalystės scenos favoritų trupė „Gob Squad“, kuri į „Sirenas“ atvyksta su spektakliu „Sukūrimas (Paveikslai Dorianui)“. Tai bus antroji „Gob Squad“ viešnagė Lietuvoje. Teatro mėgėjai dar prieš festivalio pradžią iššlavė bilietus į abu spektaklio rodymus Vilniuje, šio spektaklio lietuviškąją premjerą remia Goethe’s institutas Lietuvoje.
Dokumentinio teatro gerbėjai turės išskirtinę progą išvysti savo šalį garsinančios vienos įdomiausių Argentinos teatro kūrėjų, režisierės Lolos Arias darbą „Minų laukas“. Šiame puikiai kritikų ir žiūrovų sutiktame spektaklyje scena dalinsis, būgnus muš ir elektrinėmis gitaromis gros Argentinos ir Didžiosios Britanijos karo veteranai, prieš 37 metus kariavę Folklando (Malvinų) salose. Buvusių priešų susitikimas scenoje netikėtais rakursais parodys, kad yra tūkstančiai būdų prisiminti.
Festivalis taip pat pristatys du monospektalius, kurie pasakos apie gyvenimą ribinėmis sąlygomis. Tai indų režisierės ir aktorės Mallikos Tanejos spektaklis „Būk atsargi“, kurio sukūrimą paskatino visą pasaulį sukrėtusi merginos prievartavimo Naujajame Delyje istorija. „Būk atsargi“ – pirmasis Indijos spektaklis, pristatomas Lietuvoje. Garsus palestiniečio aktorius bei dramaturgas Ameras Hlehelis kartu su rež. Amiru Nizar Zuabi žiūrovams pristatys poetiškąją sagą „Taha. Poeto gyvenimas“. Šis pasakojimas apie netektis ir viltį įkvėptas palestiniečių poeto Tahos Muhammado Ali gyvenimo. Spektaklis, apkeliavęs pasaulio teatro scenas, sulaukė itin palankių atsiliepimų nuo Didžiosios Britanijos iki Australijos.
„Nors esame ribojami tiek Europos kontekste itin kuklaus festivalio biudžeto, tiek šiuo metu Vilniaus scenose vykstančių rekonstrukcijų, liekame prie pamatinės festivalio idėjos – pristatome aktualų šiuolaikinį teatrą. Šalia užsienio programos spektaklių šiemet itin plati lietuviškų spektaklių panorama, joje greta pripažintų scenos meistrų bus galimybė pamatyti jaunų kūrėjų darbus. Teatro bendruomenę kviesime ir į Baltijos dramos forumą, „Sirenų“ klubo renginius“, – viešbutyje „Artis“ surengtoje festivalio „Sirenos“ programos pristatymo spaudos konferencijoje sakė festivalio direktorius Martynas Budraitis.
Naujoji Vilniaus tarptautinio teatro festivalio „Sirenos“ meno vadovė Kristina Savickienė pabrėžė, kad kuriant šių metų festivalio programą siekta ne tik pakviesti žiūrovus dalyvauti tris savaites trunkančioje teatro fiestoje. „Norime, kad „Sirenos“ įsitvirtintų kaip teatro įvykis ir reiškinys, išmušantis mus iš kasdienės rutinos – atveriantis naują erdvę dialogui, užčiuopiantis gyvą nervą ir skatinantis permąstyti stereotipais bei lakoniškomis antraštėmis pažymimas šių dienų pasaulio, žmogaus problemas. Būtent todėl šiemet festivalio spektakliai yra stiprūs ir menine prasme, ir įtraukia į naujos „tiesos“ paieškas. Net jei ta „tiesa“ reiškia naujas klaidas“, – sako K. Savickienė.
Jos teigimu, festivalio šūkis „Ryšio klaida“ šiemet apjungia visą festivalio programą. „Keliame klausimus apie šiandien trūkinėjančius ir nuolat kintančius ryšius tarp skirtingų kartų, mokytojų ir mokinių, tėvų ir vaikų. Mąstome, kodėl kiekviena karta su įniršiu dekonstruoja praeitį, o tada iš tų pačių elementų kuria savo dabartį ir ateitį. Svarstome apie vaikus mūsų visuomenėje ir tai, kaip juos mokome ar verčiame tapti mūsų susikurtos sistemos dalimi, o taip pat – apie esamus ir nesamus autoritetus, erdvę, kurioje veikia mūsų teatro kūrėjai“, – sako K. Savickienė.
Dar prieš festivalio pradžią pasirodė manipuliatyvūs „Sirenų“ vaizdo pasakojimai „Tiesa/Klaida“, kuriuose kalbėjo Lietuvos aktoriai, režisieriai, taip pat – scenografai, filosofai, muzikos kūrėjai. Jie dalijosi mintimis apie ryšius tarp skirtingų kartų, mokinių ir mokytojų, kalbėjo apie šiandienos teatrą ir tai, kas greta jo.
16-tąjį kartą pristatomoje „Sirenų“ lietuviškoje programoje – Lietuvos teatro vitrinoje – žinomų ir ne sykį apdovanotų teatro kūrėjų darbai bei jaunosios kartos režisierių spektakliai. Rugsėjo 25-29 dienomis festivalyje bus parodyta net 14 spektaklių, iš jų 8 spektaklių autoriai savo darbus pristatys „Jaunų balsų“ programoje.
„Žiūrovams tai unikali galimybė per trumpą laiką išvysti vienus ryškiausių mūsų teatro scenos darbų, o taip pat – susipažinti su naujais mūsų scenos vardais. Tikiuosi, kad drąsi šių metų Lietuvos teatro vitrinos programa, kurioje greta pristatomi jaunų ir pripažintų kūrėjų darbai, sukurs terpę skleistis įdomiems, net jei ir netiesioginiams, „mokinių“ ir „mokytojų“ ryšiams, kurs pokalbį tarp jau įsitvirtinusių mūsų teatro vardų ir kūrybinį kelią pradedančių menininkų. Beje, kai kurie jų dar tęsia scenos menų studijas“, – sako „Sirenų“ lietuviškosios programos koordinatorė Agnė Pulokaitė.
Ji pabrėžė, kad būsimos spektaklių peržiūros kartu bus proga užsimegzti naujoms partnerystėms – festivalyje šiemet lankysis per 70 užsienio scenos menų profesionalų, teatrų atstovų, vadybininkų.
„Sirenų“ lietuviškoje programoje tarp žinomų ir ne sykį apdovanotų teatro kūrėjų – režisierės Yanos Ross spektaklis „Vienos miško pasakos“ (pristato Valstybinis jaunimo teatras), Oskaro Koršunovo „Liučė čiuožia“ (OKT/Vilniaus miesto teatras), šiemet „Auksinių scenos kryžių“ apdovanojimuose triumfavusio norvegų režisieriaus ir choreografo Jo Strømgreno šokio spektaklis „Durys“ (Lietuvos nacionalinis dramos teatras).
Ypatingas šių dienų teatro žvilgsnis – tai rež. Artūro Areimos spektaklis „Fizikai“ (Panevėžio Juozo Miltinio dramos teatras), rež. Kirilo Glušajevo „Nuostabūs dalykai“ (teatras „Kitas kampas“), klaipėdietės lėlių teatro dailininkės ir režisierės Gintarės Radvilavičiūtės „Doriano Grėjaus portretas“ (Vilniaus teatras „Lėlė“).
Lietuvos teatro vitrinos „Jaunųjų balsų“ programoje – net kelių E. Nekrošiaus studentų darbai. Tai Pauliaus Markevičiaus spektaklis „Dalykai“ (Meno ir mokslo laboratorija), Adomo Juškos „Fikcijos“ (Valstybinis jaunimo teatras) ir Ievos Kaniušaitės spektaklis „1+1=1“ (teatras „Meno fortas“).
Tarp „Jaunų balsų“ žiūrovai galės pamatyti ir pirmą kartą „Sirenose“ dalyvaujančio Apeirono teatro režisierės Eglės Kazickaitės spektaklį „Stabat Mater“. Žanro ribas laužys muzikos ir medijų performansas „This Order Goes Wrong“, atliekamas Loros Kmieliauskaitės (smuikas).
Dialogą per dokumentinius nuteistųjų iki gyvos galvos ir jų aukų artimųjų liudijimus praskleis režisierės Kamilės Gudmonaitės ir dramaturgės Teklės Kavtaradzės audiospektaklis „Sapnavau sapnavau“. Kūrėjos savo spektaklį pristatys netradicinėje erdvėje – Lukiškių kalėjime.
Debiutas ne tik „Sirenose“, bet ir apskritai profesionalioje scenoje – tai režisieriaus Motiejaus Ivanausko spektaklis „Užšalimas“, tapęs Lietuvos muzikos ir teatro akademijos scenos meno eskizų konkurso „Balkono okupacija 2018“ nugalėtoju. Taip pat – šiame konkurse publikos simpatijų prizą pelnęs spektaklis „Viskas, kas žemiška, liudija apie mirtį“ (rež. Augtumas Danielius Harner).
Pirmą kartą „Sirenų“ Lietuvos teatro vitrinoje dalyvauja Juozo Miltinio dramos teatras, Apeirono teatras, Meno ir mokslo laboratorija, improvizacinis teatras „Kitas kampas“.
Festivalio išvakarėse, rugsėjo 24 d., teatro profesionalai iš Lietuvos, Latvijos ir Estijos rinksis Vilniuje – čia savaitę vyks Baltijos dramos forumas, kurio metu bus rengiama ir tarptautinė konferencija „Mind the Gap“. Šių renginių tikslas – aptarti kintantį šiuolaikinio teatro veidą, pristatyti Baltijos šalių teatralams Lietuvos teatro panoramą ir aptarti trijų šalių bendradarbiavimo galimybes scenoje.
Baltijos dramos forumą festivalis „Sirenos“ pristato kartu su Lietuvos muzikos ir teatro akademija, Scenos meno kritikų asociacija ir Lietuvos kultūros institutu, kurio „Vizitų programa“ į festivalį pakvietė 24 teatro ekspertus iš dešimties šalių. „Džiaugiamės prisidėję prie Vilniuje rengiamo Baltijos dramos forumo ir tarptautinės konferencijos „Mind the Gap“. Mums taip pat svarbu, kad šiemet festivalio Lietuvos teatro vitrinos svečiai – teatrų ir festivalių prodiuseriai, vadovai, programų sudarytojai – turės galimybę ne tik pamatyti ir aptarti Lietuvos teatro dabartį, pripažintų meistrų darbus, bet ir nuspėti ateitį jaunosios kartos spektakliuose. Mūsų partnerystė su „Sirenomis“ ne tik auga, bet ir gilėja“, – teigė Lietuvos kultūros instituto direktorė Aušrinė Žilinskienė.
Baltijos dramos forumas – tai kasmet vienoje iš trijų Baltijos šalių vykstantis ir teatro profesionalus suburiantis tarptautinis renginys.
Viso festivalio metu teatro bendruomenė, kūrėjai ir spektaklių žiūrovai bus kviečiami susitikti „Sirenų klubo“ renginiuose, kurie šiemet vyks kultūrai skirtoje sostinės erdvėje „Kablys+Kultūra“.
Čia platforma „Nanook“ rengs ir moderuos diskusijas, teatro mėgėjai ir profesionalai aptars spektaklius, vyks koncertai, perfomansai ir tinklaveikos renginiai.
„Festivalio „Klubas“ – tai vieta skleistis teatro paraštėse liekančioms meno sritims: muzikai, poezijai, šokiui. Tai vieta eksperimentams, tarpdisciplininiam menui ir postdraminiams įvykiams, neturintiems griežtų žanro ar stiliaus kategorijų. „Sirenų“ klube spektakliuose nepanaudota muzika virs garso instaliacija, poezija įgaus performatyvias formas, o teatrinis tyrimas virs žvėries „medžiokle“. Klubo renginiai remiksuos skirtingas kūrėjų kartas, dešimtmečius, meno sritis ir kvies teatro auditoriją panirti į tarpdiscipliniškumą“, – sako Agnė Matulevičiūtė, „Sirenų“ klubo programos koordinatorė.