Menas. Kultūra. Laisvalaikis
Publikuota: 2022 m. 30 birželio d. 17:47
„Dailininko studijoje“: Kęstutis Grigaliūnas

Kęstučio Grigaliūno studijoje | Arūno Baltėno nuotr., Vilnius, 2022 m.

„Vilniaus galerija“ publikuoja fotografo Arūno Baltėno projektą „Dailininko studijoje“. Fotoapybraižų ciklas skaitytojams suteiks galimybę bent trumpam pasisvečiuoti Lietuvos menininkų kūrybos erdvėse. Čia įvykę pokalbiai su dailininkais bei fotografijose įamžinti gyvi, tikri jų dirbtuvių vaizdai kvies naujai pažvelgti į kūrybinį procesą ir patį kūrėją. Šį kartą fotopasakojimo centre – menininkas Kęstutis Grigaliūnas (Vilnius, 2022 m.).

Kęstutis Grigaliūnas: 2008 metais Akademijos galerijoje Vilniuje surengiau nusikaltėlių dvigubų portretų (iš priekio ir šono) parodą, kurioje rodžiau 160 vyrų ir moterų veidų, paimtų iš interneto. Parodos idėja buvo tai, kad žiūrovas stebinčių akių fone iš subjekto, apžiūrinėjančio parodą, tampa parodos objektu, stebimu 320 akių. Po parodos iš kolegų sulaukiau priekaištų, kodėl nesinaudoju lietuviškais archyvais. Taip 2008 metų rudenį atsiradau Lietuvos ypatingojo archyvo skaitykloje, kur gimė ilgametis projektas „Mirties dienoraščiai“. „Mirties dienoraščiai“ susideda iš trijų atskirų projektų: 1. 1940–1953 sovietų represuotų asmenų veidų archyvas (išleistos knygos: „Mes  iš pirmo vežimo“, kurioje 5513 represuotų asmenų veidų fotografijos; „Pokaris, 1944“ su 2500 asmenų veidų fotografijomis ir „Pokaris, 1945“, su 3726 asmenų fotografijomis); 2. 1940–1953 sovietų represuotų asmenų šeimyninių fotografijų archyvas (išleistos knygos: „ Vaizdų archyvas, Nr. 1, 1940–1941“, „Vaizdų archyvas, Nr. 2, 1944“, „Vaizdų archyvas, Nr. 3, 1945“ ir „Vaizdų archyvas, Nr. 4, 1946“). 3. Filtracinių bylų archyvas (ruošiama knyga „Nacių išvežti, sovietų gražinti, 1940–1953“).

Idėja – parodyti totalitarinių (sovietinio ir nacistinio) rėžimų poveikį Lietuvos piliečiams per represuotų asmenų veidų fotografijas, o svarbiausiai per tų asmenų akis, tai, kas vyko iki 1953 metų, iki Stalino mirties. Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimų centras išleido represuotų asmenų biografijų knygas, o aš noriu surinkti ir išleisti veidų knygas. Peržiūrėjęs kiekvienus metus, randu nuo 2000 iki 4000 veidų fotografijų, nors kartais kelias dienas iš eilės nerandu nė vienos nuotraukos. Pirmiausiai baudžiamosiose bylose ieškau represuotų asmenų veidų fotografijų, kurios patenka į „Pokario“ archyvą, pasitaikančios šeimyninės fotografijos į „Vaizdų archyvą“. Dar yra filtracinės bylos žmonių, kurie buvo nacių išvežti darbams į Vokietiją, o paskui atsidūrė sovietų okupacinėje zonoje ir buvo prievarta sovietų grąžinti į Lietuvą. Šių bylų yra apie 35 000, o su dokumentinėmis veidų fotografijomis radau apie 12000.

Kęstučio Grigaliūno studijoje | Arūno Baltėno nuotr., Vilnius, 2022 m.

Kęstučio Grigaliūno studijoje | Arūno Baltėno nuotr., Vilnius, 2022 m.

Kęstučio Grigaliūno studijoje | Arūno Baltėno nuotr., Vilnius, 2022 m.

2016 metais iš filtracinių bylų išskyriau iš konclagerių grįžusių žydų tautybės asmenų bylas ir sudariau jų biografijas. Svarbiausia man buvo tose biografijose surašyti visus byloje minimus šeimos narius, net ir nacių nužudytus. Ypatingas iššūkis buvo žydiškų asmenvardžių rašyba, kurie bylose dažnai sunkiai įskaitomi ar smarkiai iškraipyti. Čia man labai padėjo M. Mažvydo bibliotekos Judaikos skyriaus vadovė Lara Lempert, kuri apsiėmė ne tik asmenvardžių iššifravimu, bet ir jų rašymo suvienodinimu. Taip pat labai svarbu man buvo paminėti žytų tautybės asmenų gyvenamuosius adresus – prieš karą ir po karo. Dalis šių, perėjusių nacių pragarą, asmenų vėliau sovietų buvo apkaltinti kolaboravimu su naciais, sukurptos jiems bylos, nuteisti ir išvežti į Sibiro lagerius.

Susiję:

2021-aisiais, gavau iš Lietuvos kultūros tarybos rėmimą, išleidau knygą ir surengiau parodą pavadinimu „Lietuvos žydai, grįžę iš nacių konclagerių“.

Savo darbus istorinės atminties tema pradėjau kurti ne 2008-aisiais. Dar 1983 metais esu išraižęs du medžio raižinius 1831 ir 1863 metų sukilimų tema, o 1988-89 metais padariau Jurgeliškių ciklą – 18 spalvotų linoraižinių pagal mamos ir senelio pasakojimus. Istorinė tema visą laiką buvo ir yra mano akiratyje. Pavyzdžiui MO muziejaus kolekcijoje esantys keli darbai: „Gediminas, būdamas tikru samurajumi, ilgai dūmodamas, mėgdavo pirštus į savo vešlius ūsus nardinti. 2004 m. ir  „Vilniuje Šv. Onos bažnyčia besigrožintis Bonapartas su cigarete rankoje. 2004 m.

Kęstučio Grigaliūno studijoje | Arūno Baltėno nuotr., Vilnius, 2022 m.

Kęstučio Grigaliūno studijoje | Arūno Baltėno nuotr., Vilnius, 2022 m.

Ką dar papasakoti? Kai būna blogai, kai depresija užpuola, atsimenu savo senelį iš mamos pusės, kuris besiruošdamas švęsti 85-erių metų savo jubiliejų, didelėje savo sodyboje pasistatė aštuonių kampų namelį: išliejo normalų tvirtą pamatą, sumūrijo plytų sienas, įstatė ąžuolinius langus ir duris. Viduje pritaisė suolą palei visas sienas, o per vidurį – apvalų, apie savo ašį besisukanti stalą. Stogą čerpėmis uždengė. Visiškame užkampyje, nuo autobusų stotelės iki sodybos reikdavo septynis kilometrus eiti. Paklaustas, kam jam to reikia, atsakydavo, kad kai atvažiuos ženteliai, įpils jiems naminukės, o kai šie norės paimti ir išgerti, jis tą stalą pasuks ir ženteliai liks lyg musę kandę.

Dabar ruošiuosi naujausių darbų parodai. Bus 73 piešiniai ir 73 objektai.

Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai („cookies“), kurie padeda užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę. Paspausdami SUTINKU arba tęsdami naršymą, jūs sutinkate su portalo slapukų politika. Atjungti slapukus galite savo naršyklės nustatymuose.

Užsiprenumeruokite ir gaukite aktualiausius bei populiariausius straipsnius meno, kultūros ir laisvalaikio temomis tiesiai į savo el. pašto dėžutę!