Menas. Kultūra. Laisvalaikis
Publikuota: 2023 m. 13 liepos d. 10:18
#MenasŽaliems: kaip atsirado riboto tiražo fotografijos?

Edward Weston. „Nude floating“, 1939 m. (ribotas tiražas) / LATGA

Ikiskaitmeninėje eroje, kai meno kūriniai, fotografijos buvo gaminami rankiniu būdu – kiekvienas kūrinys tam tikra prasme buvo unikalus ir tai lėmė proceso pobūdis. Šiuolaikiniame pasaulyje turint skaitmenines galimybes ir technologijas, fotomenininkas iš anksto turi numatyti, koks bus leidimo kiekis. Tiražo numeris nurodo atspaudų kiekį, kurie buvo sukurti iš negatyvo (ar skaitmeninės laikmenos) ir kuris atspaudas iš tos serijos yra. Fotografijos gali būti atspaudžiamos skirtingų dydžių, todėl svarbu paminėti, kad kiekvienas dydis gali turėti atskirą tiražą. Dažniausiai kuo didesnis būna atspaudas, tuo mažesnis tiražas.

Tekstas ir fotografijos pirmą kartą publikuoti 2022 m. vasario 12 d. portale vilniausgalerija.lt

Edward Weston, „Couget Flower“ (tiražas 25 vnt.) / LATGA

Didžiąją XX a. dalį dauguma fotografų (Paul Strand, Walker Evans, Robert Frank, Harry Callahan, Lee Friedlander ir kt.) neleisdavo riboto tiražo fotografijų ir pateikdavo tiek egzempliorių į rinką, koks buvo pirkėjų poreikis. Edward Weston vienas pirmųjų išleido riboto tiražo nuotraukų serijas, tačiau tai nepasiteisino ir menininkas nesugebėjo išparduoti savo darbų. 7-ajame dešimtmetyje populiarus ir žinomas fotografas Ansel Adams pranešė visuomenei, kad jis pristabdo savo darbų produkavimą ir tai gana staigiai pakėlė jo fotografijų kainas. Ir tik 9-jame dešimtmetyje fotografijų tiražo ribojimas tapo priimtina ir pasiteisinusia strategija, kuri sukuria retos galimybės įspūdį ir padidina meninių fotografijų kainas.

XX a. pab. įprastas tiražas buvo 50–100 fotografijų atspaudų. Iš pradžių tai net perpildė fotografijų pasiūlą, nes jei anksčiau fotomenininkai spausdindavo pagal poreikį, dažniausiai tai būdavo pagaminami per vieną kartą vos keli atspaudai, kurie iš karto iškeliaudavo pas pirkėjus. Atspausdinus visą 50–100 vienetų tiražą kiekvienos nuotraukos, fotografai padarydavo didžiulius fotografijų kiekius, kuriuos net ne visada sugebėdavo išparduoti. Be abejo, meno rinkos dėmesys krypsta į kūrinius, kurių yra arba gali atsirasti trūkumas, į tai, kas yra reto ir unikalaus. Prireikė nemažai metų, kol fotografijų tiražas bei meno rinkos paklausa stabilizavosi, kai kurie įvykiai iki šiol kelia klausimų ir nuostabą. Kaip pavyzdys būtų Adams fotografija „Moonrise, Hernandez, New Mexico“, kurią fotografas atspausdino daugiau kaip 1000 kartų ir nuotraukų kaina vis dar skaičiuojama dešimtimis tūkstančių eurų, todėl kyla klausimas, kokia būtų kūrinio vertė, jei nuotraukų tiražas būtų daug mažesnis?

Šiuolaikinis fotomenininkas Andreas Gursky spausdina itin didelio formato darbus mažesniais nei 10 nuotraukų tiražais. Vienas jo darbų „Rhein II“ aukcione buvo parduotas už beveik 4 mln. eurų (4,3 mln. JAV dolerių). Šis kūrinys buvo vienas iš šešių riboto tiražo fotografijų atspaudų.

Andreas Gursky, „The Rhein II“ (tiražas 6 vnt.) / LATGA

Andreas Gursky, „Atlanta“ / LATGA

Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai („cookies“), kurie padeda užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę. Paspausdami SUTINKU arba tęsdami naršymą, jūs sutinkate su portalo slapukų politika. Atjungti slapukus galite savo naršyklės nustatymuose.

Užsiprenumeruokite ir gaukite aktualiausius bei populiariausius straipsnius meno, kultūros ir laisvalaikio temomis tiesiai į savo el. pašto dėžutę!