Al. Jerozolimskie 3, Warsaw
Išsami paroda „Siurrealizmas. Kiti mitai” pakvies susipažinti su XX amžiaus siurrealizmo tendencijomis Lenkijos mene. Pagrindinė sąlyga – atsisakyti ortodoksinio mąstymo apie siurrealizmą kaip istorinį judėjimą, apribotą tam tikru laikotarpiu, ir traktuoti jį kaip globalų, įtraukų ir margaspalvį reiškinį. Pasakojimas prasidės tarpukario kūriniais, o baigsis menininkų, susijusių su šeštajame dešimtmetyje įkurtu tarptautiniu judėjimu „Fases“, kūriniais. Istorinis menas bus gretinamas su šiuolaikinių menininkų darbais. Parodoje bus pristatomos siurrealizmui būdingos technikos, tokios kaip dekalkomanija ir siurrealistiniai objektai. Taip pat parodos lankytojai galės įvertinti ir gausią siurrealistinių fotografijų kolekciją.
Daugiau apie ekspoziciją.
Parodoje pristatomi senovės Egipto, Artimųjų Rytų, Graikijos ir Romos civilizacijų istoriniai artefaktai parodo šių kultūros ratų paveldo įvairovę. Parodą finansavo Europos Sąjunga.
Daugiau apie ekspoziciją.
Profesoriaus Kazimiero Michałowskio Faraso miesto lobiai yra vienintelė nuolatinė paroda Europoje, kurioje eksponuojami viduramžių Nubijos paveikslai iš Nilo upės slėnio. Daugiau nei 60 paveikslų kolekcija iš VIII–XIV a. atkeliavo iš Faraso miesto katedros, didelio miesto centro viduramžių Nobadijos karalystėje, dabartiniame Sudane. Nobado valdovai, valdę Nilo slėnį,atsivertė į krikščionybę apie 548 m. po Kr., paveikti imperatorienės Teodoros iš Konstantinopolio išsiųstų misionierių. Pirmoji katedra buvo pastatyta VII amžiuje, kai miestas dar buvo žinomas kaip Pachoras, ir greičiausiai stovėjo toje vietoje, kur lenkų archeologai, dalyvaujantys Nubijos kampanijoje, aptiko vėlesnę VIII amžiaus katedrą.
Daugiau apie ekspoziciją.
Ekpoziciją sudaro vėlyvųjų viduramžių (XIV–XVI a.) kūriniai iš įvairių Lenkijos regionų, taip pat keli kūrinių pavyzdžiai iš Vakarų Europos. Tai daiktai, kurių pradinės funkcijos buvo beveik vien tik bažnytinio pobūdžio. Galerija buvo sukurta taip, kad žiūrovai galėtų kuo tiksliau suvokti meno kūrinių vaidmenį viduramžių religiniame gyvenime. Galerijoje eksponuojami didingi sparnuoti altoriai, skulptūros, skirtos puošti vadinamąjį bažnyčios vaivorykštės spindulį, puošnūs stulpai, taip pat ten daug mažesnių daiktų: liturginės atributikos, nedidelės šventovės, paveikslai ir skulptūros asmeniniam pamaldumui. Tokia plati darbų apžvalga leidžia lankytojams susidaryti aiškų vaizdą apie visą viduramžių meninių praktikų spektrą: tapybą, skulptūrą iš medžio, akmens ir alebastro bei daugybę meninių amatų.
Daugiau apie ekspoziciją.
Pati meno sąvoka – lotyniškas ars (po to italų arte ir prancūzų menas), graikų techne, vokiečių ir olandų Kunst – iš pradžių reiškė meniškumą, meistrišką atlikimą, amatą. Tapyboje ir skulptūroje labiausiai buvo vertinamas kaip tik amatininkų meistriškumas, įdirbio virtuoziškumas. Šioje ekspozicijoje pristatomi Europos ir senosios Lenkijos dekoratyvinis menas, XV–XVIII amžiaus tapyba ir skulptūra.
Daugiau apie ekspoziciją.
19-ojo amžiaus meno ekspozicija laikosi bendro principo, kurio vis dar laikosi dauguma Europos meno institucijų – svarbiausius meno pokyčius pristatyti per iškilių menininkų darbus. Kartu Nacionalinio muziejaus mastas įpareigoja kurti ir išlaikyti meno kanoną. Turint tai omenyje, ekspozicijos misija turėtų atspindėti iššūkį nuolat ieškoti naujų būdų interpretuoti ir analizuoti XIX amžiaus meno pasiekimus. Todėl muziejus iš didžiulio turimų kūrinių telkinio atrinko kūrinius, kad galėtų lankytojams pasiūlyti XIX a. meno įvaizdį, kuris yra tinkamas šių dienų auditorijai.
Daugiau apie ekspoziciją.
Ekspozicija demonstruoja daugybę požiūrių į dizainą, vyravusį įvairiais dešimtmečiais – nuo Zakopanės aplinkos, Krokuvos dirbtuvių, „Ład“ menininkų kooperatyvo ir „Praesens“ grupės modernistų iki pokario atstatymo laikotarpio, socialinio realizmo, Lenkijos atšilimo ir modernizmo po 1956 m., kai Lenkijos taikomoji dailė vystėsi su didžiausiu dinamiškumu, bei iki geriausių šiuolaikinio dizaino pavyzdžių. Atskirai galima paminėti pramoninį dizainą, dizainą vaikams ir etnografinį dizainą.
Daugiau apie ekspoziciją.
Rynek Starego Miasta 28/42, Warsaw
Tik pusė visų Varšuvoje gyvenančių žmonių čia gimė – duomenys gauti iš gyventojų surašymų, pradėtų 1880 m. Skaičiai stebėtinai nekintantys, panašią statistiką rodo ir vėlesniais dešimtmečiais atlikti tyrimai: beveik pusė Varšuvos gyventojų yra migrantai iš mažų miestelių bei kaimų ir prieš šimtą metų, ir šiandien.
Daugiau apie parodą.
Rašiklis, piniginė, šaukštas, kišeninis laikrodis – patys savaime šie daiktai gali neturėti materialinės ar meninės vertės, tačiau kiekvienas iš jų turi savo istoriją: kažkas juos laikė rankoje, kažkas pagamino tam tikromis aplinkybėmis, kažkas padovanojo. Kartais žinome, kam jie priklausė, kartais žinome tik tiek, kad jų egzistavimas persipynęs su Varšuvos istorija. Kiekvienas iš tūkstančių Varšuvos muziejaus kolekcijų objektų turi miesto istorijos fragmentą – daugybę mikroistorijų, vis dar perduodamų žmonių prisiminimuose.
Daugiau apie parodą.
Julia Keilowa kasdienius objektus kūrė art déco stiliumi. Meninis išsilavinimas ir skulptūrinė patirtis leido jai susikurti savitą stilių. Dėl išpopuliarėjusios dengimo technikos, kai ne tauriųjų metalų gaminiai padengiami plonu sidabro ar aukso sluoksniu, jos dizainai pateko į Antrosios Lenkijos Respublikos salonus, pelnydami Keilowai šlovę ir pripažinimą. Jos stilių bandyta mėgdžioti dar 1930-aisiais, buvo net jos gaminių klastočių, o tai liudija Keilowos dizaino reikšmę ir jos statusą.
Daugiau apie parodą.
Tris nuolatines ekspozicijas („Varšuvos reikalai“, „Varšuvos duomenys“, „Daugiabučių namų istorija“) sudaro dvidešimt vienas teminis kambarys, kuriame pristatomi miesto istorijos liudininkai ir dalyviai (daiktai). Jie yra atspirties taškas pasakojant jų savininkų ir kūrėjų istorijas, taip pat pristatant įvykius ir procesus, suformavusius Varšuvą, tokią, kokią ją pažįstame šiandien.
Daugiau apie nuolatines ekspozicijas.
ul. Puławska 113a, Warsaw
Alina Ślesińska (1922–1994) Varšuvos gatvėse buvo pastebima dėl savo grožio, panašumo į Brigitte Bardot, prancūzų dizainerių drabužių ir geltono sportinio Renault. Jos skulptūriniai kūriniai Paryžiaus meno galerijose pasirodė šalia Eero Saarinen ir André Bloc darbų, o Oscaras Niemeyeris pakvietė ją bendradarbiauti. Iki šiol gandai, mitai ir prasimanymai vis dar sklando šalia šios nuostabios moters istorijos, kartais užgoždami patikimą informaciją ir objektyvias nuomones.
Daugiau apie parodą.
Šiuo metu Królikarnia muziejuje veikia tik skulptūrų parkas. Istoriniame parke, kaip ir visoje apylinkėje, istorija susitinka su šiuolaikiškumu. Tarp medžių ir krūmų kuriamas Skulptūrų parkas – tai atrinkti darbai iš gausaus Varšuvos nacionalinio muziejaus kolekcijos.
Dabar Xawery Dunikowski skulptūrų muziejus lankytojams uždarytas.
Królikarnia rūmai veiks tik specialių renginių metu.
Skulptūrų parkas veikia kasdien nuo sutemų iki aušros. Įėjimas nemokamas.
Daugiau apie parką.
Kondratowicza / Chodecka, Warsaw
2009 m. birželį atidarytas Bródno skulptūrų parkas yra ilgalaikis projektas, kuriame dalyvauja menininkai, Bródno rajono gyventojai, miesto tarybos pareigūnai ir meno institucija – Varšuvos modernaus meno muziejus. Parkas labai greitai tapo viena iš labiausiai atpažįstamų viešojo meno erdvių šioje Europos dalyje.
Šis parkas, esantis Bródno gyvenamajame rajone, Targówek rajono dalyje, anksčiau nebuvo lankomas meno mylėtojų. Būdamas unikalus vietos iniciatyvos pavyzdys, parkas primena įvairias meno tradicijas, kur skulptūros eksponuojamos ne galerijose ir muziejuose. Parkas padeda įgyvendinti „socialinės skulptūros“ ir apskritai viešojo meno formulę. Kiekvienas Bródno skulptūrų parke pristatomas darbas turi skirtingą charakterį, ilgaamžiškumą, stilių ir „funkcionalumo“ lygį.
Prie projekto prisidėjo šie menininkai: Paweł Althamer, Youssouf Dara, Olafur Eliasson, Jens Haaning, grupė Nowolipie, Susan Philipsz, Katarzyna Przezwańska, Monika Sosnowska ir Rirkrit Tiravanija.
Daugiau apie projektą.
Generolo Šarlio de Golio žiedinė sankryža, Varšuva
Joannos Rajkowskos „Sveikinimai iš Jeruzalės alėjos“ – palmė, stovinti Šarlio de Golio žiedinėje sankryžoje Varšuvos širdyje, yra jos ikoniškiausias Lenkijos menininis projektas viešojoje erdvėje nuo 1989 m.
Palmė yra priminimas apie žydų bendruomenę, gyvenusią Varšuvoje iki holokausto. Ji ne tik signalizuoja apie šį praradimą, bet ir yra naujosios miesto tikrovės simbolis. Tai duoklė chaotiškam, judriam Vidurio Europos didmiesčiui, duoklė įvairovei ir srautui, migracijai ir kaitai. Klimato krizei gilėjant, šis egzotiškas medis atkreipia mūsų dėmesį į vis pavojingesnius pokyčius ir tampa įspėjimu pačiame Varšuvos centre.
Palmė yra absurdiška ir įnoringa. Tai padeda mums išlaikyti atstumą per didelio pompastiškumo metu, dekonstruoja visuomenės ritualus ir leidžia pažvelgti į Jeruzalės alėją kaip į didžiulę sceną, skirtą visą parą besiskleidžiančio miesto reginiui.
Daugiau apie parodą.
Jazdów 2, Warsaw
Parodoje pristatomi Ignacy Czwartos darbai iš „Polonia Uncensored 2“.
Ignacy Czwartos laimėjo atvirą konkursą surengti parodą Lenkijos paviljone Venecijoje, tačiau rezultatas buvo pripažintas negaliojančiu ir savavališku buvusio kultūros ministro Bartłomiejaus Sienkiewicziaus sprendimu.
Daugiau apie parodą.
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 22, Warsaw
Marija Prymachenko (1909–1997) – Ukrainos meno ikona. Jos kūryba padėjo formuoti Ukrainos kultūros paveldą. Paroda „Tigras atėjo į sodą: Marijos Prymachenko menas“ – pirmasis tokio masto menininkės kūrybos pristatymas Lenkijoje. Parodoje – 1982–1994 m. guašu tapyti darbai iš privačios Eduardo Dymshytso kolekcijos ir yra atrinkti iš šimtų Prymachenkos darbų.
Daugiau apie parodą.
pl. Małachowskiego 3, Warsaw
„Trofėjus“ yra vaizdinis esė apie gyvybės Žemėje kilmę.
Fotografijų, skulptūrų ir instaliacijų kolekcija nukelia į Prekambro laikotarpį, kai vandenynuose gimė pirmoji fotosintezė. Pagrindinė kūrinio ašis – chlorofilas ir jo šviesos jautrumas bei energijos, iš kurios buvo sukurta pirmoji gyva ląstelė, vizualizacija, taigi ir visa, kas mus supa
Daugiau apie parodą.
Skulptūra, visiškai užpildžiusi Lenkijos paviljono erdvę, buvo sukurta naudojant algoritmą, kurio atskaitos taškas buvo viešai prieinami statistiniai duomenys apie šalis ir teritorijas iš viso pasaulio. Instaliaciją sudaro keturi plieninio tinklo modeliai, perkelti tiesiai iš skaitmeninės aplinkos, kuriuose pateikiami algoritmiškai sugeneruoti statistiniai namų ūkiai iš Honkongo, Lenkijos, Meksikos ir Malavio. Kiekvieną modelį sudaro keturi kambariai, atitinkantys pagrindines gyvenimo funkcijas. Remiantis oficialių šaltinių gauta statistika buvo sukurtas tiek patikimas, tiek klaidingas pasaulio vaizdas. Taip veikia duomenys – kiekvieną esamą pažinimo tuštumą užpildo numanomomis žiniomis.
Daugiau apie parodą.
Dziekania 1, Warsaw
1984 m. spalį nužudyto Varšuvos arkivyskupijos kunigo palaimintojo Tėvo Jerzy Popiełuszko kankinystės 40-osios metinės tapo proga surengti parodą Varšuvos arkivyskupijos muziejuje. Tėvo Jerzy mirtis sukrėtė visą Lenkiją. Prieš katalikų kunigą įvykdyto nusikaltimo žiaurumas palietė visus, o socialinė reakcija privertė Lenkijos Liaudies Respublikos valdžią surengti parodomąjį nusikaltimo vykdytojų teismą.
Daugiau apie parodą.
Paroda pristato Beatos Stankevič pastarųjų metų darbus – kambarių interjerus, šventyklas, žmonių figūras ir sakralinius paveikslus.
Paroda simboliškai pristatoma tarp dviejų paveikslų – Kaselio ir Fiato, todėl ir pavadinta „Tarp vaizdų“. Kaselio paveiksle pavaizduota pati tapytoja su vaiku ant rankų, o „Fiat“ – jos Apreiškimo scenos vizija. Tačiau šie paveikslai yra klasikinių motinystės gijų ir plačiai žinomo religinio motyvo transformacija, atitinkanti individualų Stankevič stilių. Ir tai ne tik kompoziciniai ar spalviniai sprendimai. Jos paveikslai yra jos dvasingumo ir emocionalumo išraiška.
Daugiau apie parodą.
Muziejaus kolekciją sudaro įspūdinga liturginės tekstilės, auksakalių, skulptūrų, paveikslų, piešinių ir grafikos kolekcija. Ankstyvosios tapybos kolekcijos puošmena – italų dailininko Francesco Bassan „Piemenų garbinimas“ (1575 m.). Lenkų tapybai, be kita ko, atstovauja Matejko, Rustemas, Simmleris, Wyspiańskis, Pankiewiczius, Malczewskis, Vlastimilas Hoffmannas. Atskirą vietą kolekcijoje užima lenkų šiuolaikinė tapyba, ypač nepriklausomas 1980-ųjų menas, įskaitant išeivijos menininkų (Józef Czapski, Jan Lebenstein, Adam Kossowski) kūrinius.
Daugiau apie parodą.
Wilcza 29a/12, Warsawa
Įsivaizduokite, kad įsimylite hiperformuojantį žmogų – kaip planetą Žemę. Tai viliojanti galimybė tyrinėti Žemę kaip meilužį, taip pat jausmingumą už žmogaus patirties ribų. Kartu gurkšnoti gėrimus paplūdimyje saulėlydžio metu skamba kaip iš pasakos, tačiau užmegzti romantišką, funkcionalų ryšį, naudingą abiem pusėms, pasirodo, yra didesnis iššūkis. Pažinčių programėlėje esančios nuotraukos nekelia abejonių: Žemė kaip niekad kovoja su biologinės įvairovės nykimu, visuotiniu atšilimu ir antropogenine lito, hidro ir atmosferos tarša. Po postapokaliptine asmenuke yra žyma #HeartBrokenEarth. Tai daugiau nei tuščias šauksmas dėmesio, bet daug išgyvenusio žmogaus, turinčio ilgą praeitį, paženklintą smurto, ekstraktyvistinės ekonomikos ir degradacijos realybe. Žemei vis labiau kyla pagunda pasitraukti iš pažinčių su žmonėmis. Ji pakeitė savo santykių su mumis statusą į „tai sudėtinga“. Širdies skausmo jausmas leidžia nustatyti #EphemeralEco, #WarmingHeart, #EcoFlirt nuostatas. Ar tikrai norite palikti Žemę programėlėje braukdami kairėn?
Daugiau apie parodą.
Naujojoje slavų ir totorių parodoje Raster galerijoje debiutuoja Simurgh Self-Help darbai. Tai pirmasis naujas kolektyvo darbų ciklas iš Pickle Politics (2016-2023), kuris iš pradžių buvo pradėtas rengti paskutinės menininkų parodos Rasteryje proga 2016 m. Pasisėmę įkvėpimo iš Marcelio Broodthaerso „Musée d’Art Moderne – Département des Aigles“ (1968–1972), vieno įtakingiausių XX amžiaus konceptualaus meno kūrinių, slavai ir totoriai pradeda išradingą erelio „vertimą“, per mitinį paukštį Simurgh, kuris egzistuoja įvairiais pavidalais turkų ir persų pasaulyje, nuo mitologijos ir literatūros, iki žodinių ir rašytinių tradicijų Rytų Europoje, Kaukaze ir Centrinėje Azijoje.
Daugiau apie parodą.