Menas. Kultūra. Laisvalaikis
Publikuota: 2023 m. 16 gegužės d. 18:45
Vilniaus mažojo teatro konkurso „DramaTest“ laimėtoju tapo režisierius Žilvinas Vingelis
DramaTest

„DramaTest“ | Pranešimo spaudai nuotr.

Paaiškėjo jau trečius metus vykdomo Valstybinio Vilniaus mažojo teatro projekto „DramaTest“, skirto jauniesiems režisieriams, siekiantiems savo kūrybines idėjas plėtoti su VVMT komandos pagalba, laimėtojas. Juo tapo teatro režisierius Žilvinas Vingelis.

„DramaTest“ konkursas kūrėjams – tai puiki proga išmėginti savo režisūrinį potencialą saugioje ir bandymams atviroje aplinkoje, išsamiai tyrinėti dramaturginę medžiagą, atrasti unikalius požiūrio kampus. Trečiąkart rengiamas „DramaTest“ sulaukė didžiulio atgarsio, išaugo ir patobulėjo, peržengė šalies ribas, įgijo tarptautiškumo ir šiuos metus pasitiko atsinaujinęs. Konkurso laimėtojo režisieriaus Žilvino Vingelio eskizas pagal Jeano Cocteau pjesę „Orfėjas“ buvo parodytas balandžio 23 d. Eskize vaidino Agnė Šataitė, Valda Bičkutė, Tomas Rinkūnas, Balys Latėnas.

„Dirbdamas su puikiais aktoriais ir tiksliai tiksinčiu Mažojo teatro mechanizmu, jaučiuosi lyg įsivėlęs į kažkokį kolektyvinį nuotykį, kūrybinį visiems mums priklausantį veiksmą, kurio dar negaliu išduoti, negaliu jo tinkamai apmąstyti, kuriame dalyvauju pats, žaidžiu jame, bet tuo pat metu stengiuosi pamatyti viską iš šalies. Visgi tas „žvilgsnis iš šalies“ greit išblunka, nes pora savaičių yra kaip tik tas laiko tarpas, kurio dėl visų susikoncentravimo, atsidavimo ir minčių intensyvumo gali pakakti sokratiškai pripažinti  mums pavyko, kolegos, mes nieko nebesuprantame! Tai pati geriausia ir kūrybiškiausia repeticijų proceso būsena. Per dvi savaites įmanoma užčiuopti pagrindinius medžiagos kontekstus, klausimus, mįsles, galbūt iš dalies pažinti aktorių organiką, jų skonį, jiems – įvertinti tavo režisūrinę kompetenciją, viziją, pradėti bendrą suokalbį, bet laiko neužtenka viską apjungti, pereiti tą Hado zoną ir išlįsti iš veidrodžio gyviems, klystkelius panaudoti geriausio kelio žymėjimui, todėl tenka dirbtinai save sustabdyti, išjungti „kūrybiškiausią būseną“ ir pasiruošti žiūrovui. Taigi, jaučiuosi dėkingas už patirtį, laimingas, radęs su aktoriais ir teatru kūrybišką kalbą, bet kartu kažką ir palikęs. Galbūt palikęs bręsti, marinuotis, surinkti į save daugiau skirtingesnių skonių, bet kadangi vis dar jaučiuosi nuo ugnies nenukelto puodo viduje  vertinti ką tik ėmusio garuoti jo turinio, kaip patiekalo, dar nesiryžtu“, – sako konkurso laimėtojas Žilvinas Vingelis.

Žilvino Vingelio eskizas Orfėjas

Žilvino Vingelio eskizas „Orfėjas“ | D. Putino nuotr.

Antrasis konkurso „DramaTest“ eskizas buvo parodytas balandžio 2 d. pagal Erlendo Loe romaną „Naivus. Super“. Režisieriaus Pauliaus Markevičiaus kurtame eskize vaidino Indrė Patkauskaitė, Vytautas Rumšas, Agnė Šataitė, Mindaugas Capas, Balys Latėnas.

„Malonus jausmas būti atrinktam tarp konkurso laimėtojų ir turėti galimybę kurti. Džiaugiuosi, kad komisijos vertinimai buvo palankūs būtent šios literatūrinės medžiagos aplikacijai. Jaučiau neapsakomą tikėjimą konkursui pristatoma medžiaga:  tiek dėl jos vietos šio teatro kontekste, tiek dėl svarbių šiandien keliamų temų ir klausimų. Esu dėkingas už parodytą dėmesį ir suteiktą retą progą ruošti spektaklio eskizą. Manau, toks kūrybinis darbo principas yra labai reikalingas ir naudingas tiek šiame darbe, tiek ateityje. Kai buvau atrinktas tarp konkurso finalininkų ir numalšinęs emocijas kibau į malonius darbus, manęs laukė atsakingoji laimėtojo pusė: pažintis ir repeticijos su teatro aktoriais, bendradarbiavimas su teatro kolektyvu. Visame procese buvau nusiteikęs azartiškai ir laisvai, jaučiau rūpestingą teatro kolektyvo priėmimą. Tai buvo kūrybiškai ir vertybiškai naudingas procesas, į kurį norėjosi įdėti daug savęs, kartu semiant visas teikiamas patirtis“, – konkurso emocijomis dalinasi Paulius Markevičius.

Naivus. Super

Pauliaus Markevičiaus eskizas „Naivus. Super“ | D. Putino nuotr.

Kovo 19 d. „DramaTest“ konkursą pradėjo režisierė Anika Stauch iš „Schaubühne Berlin“ (Vokietija) su eskizu „Bamba“. Eskize naudojami autoriniai A. Stauch tekstai (iš anglų k. vertė Andrius Merkevičius) ir ištraukos iš Federico Garcia Lorcos kūrinio „Jerma“ (iš ispanų k. vertė Birutė Gedgaudaitė) bei Ingmaro Bergmano „Rudens sonatos“ (iš švedų k. vertė Zita Mažeikaitė). Eskize vaidino Eglė Gabrėnaitė, Valda Bičkutė ir Daumantas Ciunis.

„Dirbti Vilniaus mažajame teatre buvo labai jauku: čia visada esi labai arti scenos, arti repeticijų salės, visuomet jauti pulsą, kas vyksta, jaučiama namų atmosfera. Kuriant eskizą, didžiausias iššūkis buvo kalbos barjeras, tačiau dirbome su profesionaliais šio teatro aktoriais, kurie greitai įsitraukė į procesą, be to, eskize atskleidžiama tema artima ir suprantama visiems. Būti ir turėti galimybę dirbti čia, kitos šalies, kultūros teatre, buvo nuostabu. Manau, svarbu dalytis patirtimi, man asmeniškai – susidoroti su iššūkiais, išmėginti savo jėgas kito teatro scenoje. Be to, „DramaTest“ konkursas suteikia galimybę išbandyti tai, apie ką svarstai teoriškai, – čia savo vizijas gali pamatyti įgyvendintas praktiškai, tuomet tampa labai aišku, ko trūksta, kur dar reikėtų pasitempti, padirbėti, ką galbūt vertėtų pakeisti, pergalvoti. Pamatai, su kokiais sunkumais teks susidurti arba kurias idėjas turėtum plėtoti ilgiau: kas ir liks tik idėja, o ką visgi pavyks realizuoti scenoje. Išbandęs medžiagą ir pasitikrinęs savo idėjas, jautiesi saugiau, nebijai klysti, bandyti, keisti“, – sako konkurso dalyvė Anika Stauch.

Anika Stauch

Anika Stauch eskizas „Bamba“ | D. Putino nuotr.

VMT ateities planai

Užsimezgę kūrybiniai ryšiai su Venecijos teatru Teatro Stabile del Veneto suteikė galimybę į Valstybinį Vilniaus mažąjį teatrą pakviesti jauną ambicingą režisierių Giorgio Sangati (g. 1981), kuris birželio 23 d. VMT sezoną užbaigs savo eskizu „Vasarotojų karštinė“ pagal italų literatūros klasiko, vieno žymiausių visų laikų dramaturgų – Carlo Goldonio komedijos „Vilų trilogija“ pirmąją dalį „Atostogų karštinė“. Svarbu paminėti, jog ši pjesė būtų statoma po kūrybinių dirbtuvių su teatro trupe, t. y. jau išgvildenus, „atrakinus“ C. Goldonio pjesės principus, kokybiškai pasiruošus tolesniam vystymui.

Lietuvių kalba C. Goldonio pjesės yra statytos ne kartą, tačiau jau gana seniai, tad kartu su italų režisieriumi, kuris jau yra pastatęs ne vieną spektaklį pagal C. Goldonio pjeses, norisi grįžti prie šio žymaus autoriaus kūrybos ir pažvelgti į ją jauno režisieriaus, italo, akimis iš šių dienų perspektyvos. Be to, Vilniaus mažajam teatrui, turinčiam stiprią klasikinių spektaklių liniją, tai būtų puiki galimybė papildyti repertuarą italų literatūros klasikos kūriniu.

Žilvino Vingelio Orfėjas

Žilvino Vingelio eskizas „Orfėjas“ | D. Putino nuotr.

Trumpai apie „DramaTest“

VVMT „DramaTest“ – atviras kvietimas, skirtas aukštąjį meninį išsilavinimą turintiems režisieriams, per paskutinius dešimt metų baigusiems studijas Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje ar kitoje atitinkamos krypties aukštojo mokslo institucijoje (studijos nebūtinai turi būti baigtos Lietuvoje). Jo metu atrinkti kūrėjai savo viziją iki eskizo-skaitymo formos turi išplėtoti per dvi savaites, kurių metu gali naudotis reikiama teatro infrastruktūra, kūrybine ir vadybine pagalba bei mentoryste. Ši programa – tai puiki proga išbandyti savo jėgas dirbant su Valstybinio Vilniaus mažojo teatro komanda, o sėkmingi bandymai turi galimybę tapti ir nuolatinio teatro repertuaro dalimi.

Pasak vienos iš konkurso „DramaTest“ iniciatorių rež. Gabrielės Tuminaitės, pagrindinis „DramaTest“ tikslas – ne efektingos formos spektaklio sukūrimas, o pasirinktos medžiagos potencialo tikrinimas bei režisūrinės idėjos plėtojimas. „Vykdant šį projektą, mums svarbiausias režisieriaus individualus mąstymas, santykis su savo pasirinkta medžiaga. Šiuo laiku labai svarbu koncentruotis į teatrines paieškas idėjai įgyvendinti, o pati idėja turi būti stipri, aiški ir paveiki savo turiniu. Norime nutiesti tiltą į galbūt gimsiantį spektaklį, jį subrandinti, o ne parodyti eskizą ir išsiskirstyti“, – sako režisierė.

Projektas vyko jau dvejus metus iš eilės, kurio metu žiūrovams buvo pristatyta 10 „DramaTest“ finalininkų eskizų. 2021 m. „DramaTest“ eskizai: „Ein Elefant“ (dramaturgė D. Zavedskaitė, režisierius T. Montrimas), 2021 m. birželio 15 d.; „Kalno poza“ (dramaturgė P. Pukytė, režisierė G. Tuminaitė), 2021 m. birželio 15 d.; „Kadencija“ (dramaturgė T. Kavtaradzė, režisierius A. Gornatkevičius), 2021 m. birželio 16 d.; „Ką/Stingas“ (dramaturgas ir režisierius M. Vaitiekūnas), 2021 m. birželio 16 d.; „Kaip jums patinka“ (pagal W. Shakespeare’ą, režisierė U. Bartoševičiūtė), 2021 m birželio 17 d.; „Nutikimai ekologinam ūky“ (dramaturgė M. Baranauskaitė, režisierė E. Kižaitė), 2021 m. birželio 17 d.; „Saša, išnešk šiukšles“ (dramaturgė N. Vorožbit, režisierius S. Žyrkov), 2021 m. birželio 18 d.; „Piteris Panas“ (pagal J. M. Barrie, režisierė A. Lunskytė-Yildiz), 2021 m. birželio 18 d. 2022 m. „DramaTest“ eskizai: „Vienišieji Vakarai“ (pagal M. McDonagho pjesę, rež. A. D. Harner), 2022 m. vasario 13 d.; „L. YRA S.“ (pagal G. Labanauskaitės pjesę, rež. G. Štiormer), 2022 m. vasario 27 d.

Dramatest vmt

„DramaTest“ | Pranešimo spaudai nuotr.

Svarbu paminėti, jog kai kurie „DramaTest“ iniciatyvos metu gimę eskizai jau tapo pilnaverčiais spektakliais ir buvo įtraukti į Valstybinio Vilniaus mažojo teatro repertuarą: Manto Vaitiekūno „Ką/Stingas“ (premjera – 2021 m. rugsėjo 12 d.), Uršulės Bartoševičiūtės „Kaip jums patinka“ pagal W. Shakespeare’o pjesę (premjera – 2022 m. kovo 10 d.), Staso Žyrkovo „Saša, išnešk šiukšles“ pagal Natalijos Vorožbit pjesę (premjera – 2022 m. balandžio 8 d.); Gabrielės Tuminaitės teatro ir kino sintezė „Scilė nori būti žmogumi“ pagal Paulinos Pukytės pjesę „Kalno poza“ (premjera – 2022 m. rugsėjo 8 d.); Tado Montrimo spektaklis „Ein Elefant“ pagal Dovilės Zavedskaitės pjesę „Dramblys“ (premjera – 2022 m.  gruodžio 2 d.); Gretos Štiormer spektaklis „L. YRA S.“ pagal dramaturgės Gabrielės Labanauskaitės to paties pavadinimo pjesę (premjera – 2023 m. kovo 15 d.).

Paraiškų vertinimo kriterijai

Paraiškos yra vertinamos atsižvelgiant į siūlomos medžiagos kokybę ir aktualumą, režisūrinę viziją ir numatytų projekto veiklų pagrįstumą. Šiam tikslui yra specialiai suburta komisija, veikianti pagal VVMT vadovo patvirtintus „DramaTest“ projekto nuostatus. Pateiktos paraiškos yra vertinamos „nematomos“ atrankos būdu: komisija neturi galimybės susipažinti su dalyvio asmenine informacija – tik su paraiškos turiniu. „Toks atrankos būdas pasirinktas siekiant išvengti šališkumo – teatro laukas Lietuvoje yra gana siauras ir kūrėjai pažįsta vieni kitus, tad anonimiškumas užtikrina objektyvų paraiškų vertinimą“, – pasirinkimo motyvus aiškina teatro vadovas Simonas Keblas. Viena iš atviro kvietimo sąlygų – ne mažiau kaip du trečdalius kūrybinės komandos turi sudaryti šio teatro aktoriai. Šis projektas režisieriams pasiūlo progą pažinti Valstybinio Vilniaus mažojo teatro kasdienybę ir įsilieti į komandą, o aktoriams – išmėginti jėgas naujuose laboratorinio pobūdžio darbuose. Pasak konkurso iniciatorių, tokie kūrybiniai mainai – galimybė visiems į projektą įsitraukusiems kūrėjams praplėsti savo požiūrį, pasidalyti skirtingomis patirtimis, medžiagos interpretacijomis ar naudingais patarimais. Kiekvienas projekto dalyvis dirbo su Valstybinio Vilniaus mažojo teatro aktoriais bei mentoriais – skirtingų teatro sričių specialistais, konsultuosiančiais „DramaTest“ režisierius įvairiais jiems rūpimais klausimais.

Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai („cookies“), kurie padeda užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę. Paspausdami SUTINKU arba tęsdami naršymą, jūs sutinkate su portalo slapukų politika. Atjungti slapukus galite savo naršyklės nustatymuose.

Užsiprenumeruokite ir gaukite aktualiausius bei populiariausius straipsnius meno, kultūros ir laisvalaikio temomis tiesiai į savo el. pašto dėžutę!