Jaņa Rozentāla laukums 1, Rīga
Jānis Aivars Karlovs gali būti vertinamas kaip įtikinamiausias vyresnės kartos menininkas, ambicingas savo kūrybinėmis apraiškomis, savo kelio sekėjas, kurio kūryba atspindi reikšmingiausius bendrus skulptūros raidos procesus.
Parodoje „Nepaklusnumas“ pristatomi naujausi autoriaus darbai, kurie atskleidžia akmens galimybių panaudojimo meninio vaizdo perteikimui niuansus. Savo darbuose skulptorius tarsi siekia, kad žiūrovas sustotų pakeliui į tam tikrų reiškinių supratimą, kad pažintų pasaulį ir jo apraiškas.
Daugiau apie parodą.
Paroda „Epochos vizionierius. Auseklis Baušķenieks“ skirta menininko kūrybai, kurioje jis daugiausia dėmesio skiria žmogaus, visuomenės, mokslo ir technikos problemoms. Parodą sudaro keturios viena į kitą suaugančios sekcijos – žmogus kaip individas, žmogus ir šeima, žmogus ir visuomenė, mokslas ir ateitis. Parodą papildo trys Baušķeniekso sukurti kinetiniai objektai, apibūdinantys aistringą autoriaus domėjimąsi radiju.
Daugiau apie parodą.
Gunārs Cīlītis (1927–2007) – tapytojas ar grafikas? Pats Cīlītis galvojo ir jautėsi kaip tapytojas, tai buvo svarbiau už viską, bet visada atsirasdavo kažkas, kas tai pakeisdavo. Tačiau kad ir kas tai būtų – piešinys, lėlių filmo vaizdas, mažas animacinis filmukas, knygos ar žurnalo iliustracija – kiekvienam meno kūriniui tuo metu buvo skiriamas dėmesys kaip svarbiausiam.
Daugiau apie parodą.
Paroda „PURVĪTIS“ skirta žymaus latvių dailininko Vilhelmo Purvyčio 150 m. jubiliejui. Nacionalinės tapybos pradininkas ir ambicingiausias modernizuotojas Vilhelmas Purvytis (Vilhelms Purvītis, 1872–1945) yra pripažintas viena svarbiausių Latvijos XX a. pirmosios pusės vizualiojo meno asmenybių. Amžių sandūroje meistriški sniego ir ankstyvo šiaurinio pavasario tapytojo darbai stebėti Sankt Peterburge, Paryžiuje, Miunchene, Berlyne, Vienoje ir kituose Europos meno centruose. Žymiausias Pabaltijo moderniosios dailės atstovas taip pat įsitraukė į šiuolaikiškas peizažo žanro permainas ir sulaukė sėkmės užsienyje, pelnė autoritetą Rygos meno gyvenime ir nekintamai aukštą statusą Latvijos meno pasaulyje.
Daugiau apie parodą.
Doma laukums 6, Rīga
Hunt Slonem yra vienas iš tų menininkų, kurie savo kūriniais gali stebuklingai sukurti visą pasaulį. Slonemo pasaulis yra šviesus ir išraiškingas. Lygiai taip pat kaip Baltasis triušis Lewiso Carrollo istorijoje nukelia Alisą per triušio duobę į paralelinę realybę, Slonemo nupiešti zuikiai įtraukia žiūrovus į jo trapų vidinį pasaulį. Slonemas kviečia publiką sužinoti apie jį per jo darbus, įvaizdį, dirbtuves ir istorijas. Jis nevengia žiniasklaidos dėmesio, o siūlo ekskursijas po savo studiją ir namus, pasauliui demonstruodamas jų puikų interjerą, savo garderobą bei cilindrinių skrybėlių, arfų ir porceliano kolekcijas. Slonemas pasakoja apie savo išskirtinį tapybos stilių ir aistringai aiškina tokias temas kaip numerologija ir horoskopai.
Daugiau apie parodą.
Irano metalo apdirbimo tradicijos yra glaudžiai susijusios su islamu, kilusios iš Persų Sasanidų dinastijos (224–651 m.), kai meistrai perėmė ir sukūrė Romos, Bizantijos ir Vidurinės Azijos objektų pavyzdžius. Islamo metalo apdirbimas dažniausiai siejamas su Irano teritorija, kur yra metalo rūdos gavybos vietos.
Latvijos nacionalinio dailės muziejaus kolekcijoje esanti iranietiškų aromatų ir smilkalų paroda pagal gamybos technikų ir dekoratyvinių motyvų seką priklauso XIX ir XX amžiaus Irano metalo gaminiams, atspindintiems anksčiau susiformavusias Vakarų kelionių tradicijas.
Daugiau apie parodą.
Skārņu iela 10, Rīga
Paroda „Vêtements modeliai. Mados archetipai“ buvo sukurta bendradarbiaujant su Europos ir Viduržemio jūros regiono civilizacijų muziejumi (Le Mucem) Marselyje (Prancūzija). 2020 metais ji buvo itin sėkmingai pristatyta Marselyje, o dabar Latvijos visuomenei pristatoma atnaujinta versija.
Kodėl marškiniai be rankovių šnekamojoje kalboje vadinami „maike“ ir mėlyni prancūzų darbininkų kombinezonai tapo mados industrijos pagrindu ir įkvėpimu? Kaip espadrilės, susijusios su konkrečia geografine vietove, paplito visame pasaulyje ir yra beveik kiekvienoje drabužių spintoje? O kokiais būdais treninginės kelnės iš sporto salės pateko į miesto kultūros centrą, taip pat įkvėpė aukštosios mados korifėjų Yves’ą Saint-Laurent’ą (1936–2008)?
Paroda, kurioje mada matoma kaip socialinės antropologijos reiškinys, leidžia atsekti drabužių kelionę per šimtmečius ir mados tendencijas. Nekeičiant savo originalaus dizaino, apatinis trikotažas, drobiniai batai, espadrilės, darbininkų sijonas, sportinis ir škotiškas kostiumai įrodo tvarumą, peržiūrint iš naujo jų koncepciją. Drabužiai, kurie iš pradžių buvo sukurti tam tikroms darbo funkcijoms atlikti, bėgant metams, išsaugant medžiagas ir technologijas, tapo archetipu – modeliu ir pagrindu tolimesnėms interpretacijoms. Iš naujo pristatyti ir išbandyti šie kostiumai atspindi socialinę istoriją, kuri kartais įgaudavo ir politinių įvykių, ir socialinių judėjimų pasisavinto simbolio statusą.
Daugiau apie parodą.
Elizabetes iela 57a, dz. 26, Rīga
Ludolfas Libertas (1895–1959) buvo vienas ryškiausių XX amžiaus 2–4 dešimtmečių teatro menininkų. Jo sukurti spektakliai išsiskiria išraiškinga fantazija, ryškiomis spalvomis ir formų turtingumu.
Lāčplēša iela 101, Rīga
Sporta iela 2 k-1, Rīga
Šiuolaikinio meno centras „Kim?“ didžiuojasi galėdamas pristatyti Berlyne gyvenančio fotografo Iljos Lipkino naujus darbus – „YOU are the model! YOU are the majority!“. Per du seansus ir dviejose vietose (Berlyne ir Rygoje) sukurtose keturiolikoje nuotraukų užfiksuoti jauni paaugliai, išmesti iš „Instagram“ tinklo, neaiškiame, buitiniame ir apleistame bute Rygos centre. Grupė nevaržomų, fotogeniškų nepažįstamų žmonių atrodo kaip draugų šeima – jaukiai jaučiasi savo aplinkoje, užlipę ant nudėvėtos sofos. Už jų esantis savitas tapetas suteikia eklektišką atspalvį. Apleistos buities apsuptyje subjektai nukreipia žvilgsnį į netoliese esančius ekranus arba tarsi žiūri niekur. Neturėdami iš menininko išankstinių nudorymų, pozuojantys tiesiog elgiasi kasdieniškai. Jie atvyko atlikti performanso nežinodami, kaip bus užfiksuoti. Ištisas valandas sustingusi gyvų modelių grupė perteikė nuobodulį, nesidomėjimą ir pasyvumą, kartais atspindėdama vienas kito poveikį, tarsi bandydama išsiskirti dingdama arba susiliedama.
Daugiau apie parodą.
Remiantis asmeniniu impulsu dar kartą peržiūrėti vaikystės nostalgiją ir kritiškai apsvarstyti griežtai (abėcėlės tvarka) suskirstytą, tačiau labai neaiškų Latvijos Sovietų Socialistinės Respublikos (LSSR) enciklopedijos turinį, Bi-Dža, Ge-Ilk, Mir-Nul montuoja naujus pamatus Elzos Sīlės kūriniams.
Parodos kontekste didaktinė (-ės) ideologinė (-ės) sistema (-os), paprastai užmaskuota (-os) ir pristatoma (-os) kaip gundantys vaizdai masinio platinimo kontekste, atveria kelią kintamo formato kūrinių serijai, kurioje atsižvelgiama į jų ideologinę konstrukciją. Sīle nuomone, plačiai paplitusio pasipriešinimo populistinei kalbai problema yra įskiepyta į individo kritinio mąstymo įgūdžius, kurie dar labiau įsipainioja į dominuojantį kultūrinį naratyvą ir daugybę ideologinių kovos laukų. Sīle tvirtina, kad tai yra kertinė (meninė) padėtis, kurią reikia užimti.
Daugiau apie parodą.
Alberta iela 12, Rīga
Šviesiomis ir saulėtomis vasaros dienomis muziejus Art Nouveau stiliaus muziejus ragina atkreipti Jūsų dėmesį į mėlynas neužmirštuoles. Parodoje eksponuojami įvairūs taikomosios dailės objektai, interjero dekoracijos, indai, knygos, atvirukai ir siuvinėjimai iš vienuolikos Latvijos muziejų ir kelių privačių kolekcijų. Maža, bet įvairuoje tautosakoje minimos neužmirštuolės simbolizuoja tikėjimą ir atmintį. Jos nuo viduramžių glaudžiai siejamos su Europos kultūra ir nepraranda savo aktualumo šiais laikais.
Seniausi eksponuojami objektai – XVIII amžiaus antrosios pusės popuri vazos, kuriose nepamirštuolės sudaro puošnias kompozicijas. Kita vertus, Art Nouveau laikotarpiu šios gėlės susilaukė ypatingo populiarumo kaip romantiškos meilės simboliai – jos puošia ir atvirukus, ir kišenines poezijos knygas, ar priklijuojamos prie laiškų. Jos taip pat randamos ant porceliano, stiklo ir siuvinėjimo dirbinių. Neužmirštuolės taip pat buvo plačiai naudojamos kaip dekoratyviniai elementai XX amžiaus antroje pusėje.
Skolas iela 2, Rīga
Multimedijos parodos – tai naujas būdas patirti meną: grandiozinio mastelio pasaulinio garso menininkų paveikslų projekcijos, animuotos skaitmeninių menininkų, lydimos kvapą gniaužiančios muzikos. Visa tai – ramioje, modernioje atmosferoje. Nebūtina būti meno žinovu ar turėti tapybos technikų žinių, kad apsilankęs parodoje gautum teigiamų emocijų vandenyną.
Kas pirmiausia ateina į galvą išgirdus žodį Barselona?
Gatves užliejanti saulės šviesa, romantika, tvankios ispaniškos šypsenos ir kvapą gniaužianti architektūra. Žaviesi formų drąsa, ryškiomis akinančiomis spalvomis, netikėtais sprendimais. Mįslingojo Antonio Gaudžio architektūra.
Visa tai – ir Barselonos entuziazmas, ir Gaudi darbų magija – naujoje parodoje „Stebuklingas Gaudi pasaulis“!
Įsitaisykite patogiai. Einame pasivaikščioti į Park Güell, sustojame prie Guelio rūmų, kurie taip primena Venecijos rūmus. O kas tai per žvynais apaugusi besiranganti pabaisa? Batllo namas. Pažvelkime į Figueres namą ir Bellesguard bokštą – šviesos ir naujovių iliuziją visose detalėse. Čia yra ir Sagrada Familia. Sagrada Familia – garsiausias ir prieštaringiausias Gaudžio kūrinys.
Galbūt mūsų 20 minučių kelionė per Gaudžio miestą atskleis architektūros genijaus paslapčių šydą.
Parodos trukmė: 20 min.
Paroda paremta pasauliniu reiškiniu tapusia Japonijos vizualiųjų menų (1600–1868) kryptimi – ukiyo-e graviūromis.
Vėliau graviūros sužavėjo madingus Europos menininkus, būtent iš jų impresionistai sėmėsi įkvėpimo, perėmė naujus išraiškos būdus.
Pažodiniu vertimu ukiyo-e reiškia „plaukiojantis pasaulis“, iš pradžių vadintas „mirtinguoju pasauliu“. Vėliau buvo persigalvota ir pradėta suvokti kaip „prabėgančių malonumų pasaulis“ ir „meilės pasaulis“.
Ukiyo-e spaudiniai dėl savo plataus paplitimo Edo laikotarpiu (dabartinis Tokijas) yra sąlyginai pigūs. Iš pradžių jie turėjo grynai utilitarinę funkciją: reklamavo įvairaus populiarumo ir prestižo linksmų kvartalų gyventojų paslaugas, vaizdavo kabuki teatro aktorius, iliustravo visokią fantastiką.
„Digital Art House“ meno erdvėje ukiyo-e kryptis bus pristatyta kaip žavus panardinimo šou, lydimas muzikos.
Parodos trukmė: 37 min.
Daugiau apie parodą.„Digital Art House“ atidaroma personalinė Izraelio menininkės Polinos Pobereshsky paroda.
„Mano stilių galima pavadinti simbolika, bet šis žodis man atrodo apgailėtinas. Savo darbus vadinu istorijomis be žodžių. Man patinka, kad kiekvienas žiūrovas juos „skaito“ skirtingai, savaip. Kiekvienas mato savo istoriją. Tai yra gerai.“
„Svajonių knyga“ – tai istorijos, kuriose realybė persipina su fantazijomis, o veikėjai gyvena skirtingais laikais ir tuo pačiu toje pačioje erdvėje, tai yra taip, kaip įmanoma tik sapne.
Multimedijos ekspozicija vienija 14 žymiausių modernizmo atstovų šedevrus – XIX–XX a. meno judėjimų kolekciją.
Unikali animacinių paveikslų kompozicija su muzikos akompanimentu sukuria nuostabią atmosferą, panardinančią žiūrovus į genialių protų kuriamą pasaulį.
Paroda kviečia keliauti į XIX amžiaus pabaigos ir XX amžiaus pradžios meno pasaulį, kai kultūra ir visuomenė patyrė nepaprastų globalių įvykių. Tuo metu šiems didiesiems menininkams pavyko atrasti neišsenkamą prasmės šaltinį, kuriame „tradicija“ matė tik chaosą ir kvailumą.
Jų paveiksluose yra begalė vizualinių galvosūkių, kurie žiūrovą panardina į netikėtų kontrastų ir ryškių, nepamirštamų emocijų labirintą. Šiandien, pasitelkus skaitmenines technologijas, šie paveikslai įgauna naują gyvenimą ir prasmę.
„Digital Art House“ leidžia žmogų perkelti į kitą erdvę ir pasinerti į genijų Monet, Kandinsky, Edgar Degas ir daugelio kitų darbus, apsuptus šviesos ir garso šokio. Tai kelionė į modernizmo pasaulį per technologijas, kurios apšviečia ir formuoja visiškai naują požiūrį į meną.
Parodos trukmė: 57 min.
Daugiau apie parodą.
Atėjo laikas herojams sugrįžti. Šį kartą su svaiginančia technologija.
Vienas iš tokio pobūdžio Baltijos šalyse multimedijos centrų – „Skaitmeninio meno namai“ – šiuo metu rengia ambicingą animacijos projektą „Bearslayer. Hero sugrįžimas“, kuris nacionalinį epą vėl pristatys modernia, didelio masto forma. Su monumentaliais ekranais, kurie supa žiūrovus 360 laipsnių kampu. Leidžiantis į įtraukiantį potyrį, kuris sugrąžina jus į mitų ir legendų laikus, kai dievai buvo jauni ir bebaimiai, neįsivaizduojamos stiprybės herojai vaikščiojo žeme, o jų širdys degė drąsa.
Daugiau apie parodą.Emocijos, spalvos, ugningas temperamentas, romų tautos istorija animuotose nuotraukose ir vaizdo projekcijose, papildytose nuostabia muzika. Klasikinio meno ir šiuolaikinių galimybių simbiozė. Unikali jaunosios menininkės Ornelos Rudevich paroda – ryškios spalvos ir čigoniškos sielos istorija naujoje parodoje „Čigonų menas“.