Menas. Kultūra. Laisvalaikis
Publikuota: 2023 m. 18 balandžio d. 00:19
Knygos „Vilniaus sekretai: vizijos, atsiminimai, sapnai“ ištraukos: filosofas Kasparas Pocius
„Vilniaus sekretai“

Š. m. vasario 23 d. Vilniaus knygų mugėje pristatyta Linos Lauros Švedaitės sudaryta knyga „Vilniaus sekretai: vizijos, atsiminimai, sapnai“, kurią 2022 m. išleido leidykla „Slinktys“. Vilniaus klubas ir Lietuvos leidėjų asociacija Vilniaus klubo skatinamąją premiją už naują šiuolaikišką ir netikėtą žvilgsnį į šiandieninį Vilnių skyrė autorei Linai Laurai Švedaitei. „Vilniaus sekretai: vizijos, atsiminimai, sapnai“ – tai žvilgsnis į šiandienę sostinę ir jos gyventojus. Knygoje ieškoma atsakymų į klausimus: kokios sostinės vizijos? Kokia šio miesto kolektyvinė atmintis? Kas slepiasi jo pasąmonėje? Daug dėmesio skiriama miesto miegamiesiems rajonams. Knygą sudaro pokalbiai apie Vilnių, vilniečių atsiminimai ir liudijimai, poetiniai tekstai, fotografijos ir sostinės paviršių atspaudai. „Vilniaus galerija“ dalinasi ištrauka iš knygos „Vilniaus sekretai: vizijos, atsiminimai, sapnai“, kurioje kalbinamas filosofas Kasparas Pocius.

Denis Vėjas. Iš serijos „Vilniaus sekretai“, 2020

Leidinį įsigyti galima 2di.lt internetinėje parduotuvėje arba 2di pardavimo vietose.

Kodėl miegamieji rajonai yra miesto pasąmonė?

Prieš 5 metus pažiūrėjęs britų režisieriaus Keno Loacho filmą „Aš, Danielis Bleikas“ supratau, kad mes gyvenimą įsivaizduojame itin politiškai. Siejame jį su viešąja erdve. Pavyzdžiui, važiuodami į centrą, puošiamės, bandome atrodyti panašiai kaip aplinkiniai žmonės, elgiamės ir jaučiamės visai kitaip nei namuose. Išėjus iš miesto, grįžus į savo rajonus, namo, mums vėl pradeda niežėti, kirbėti, kad turime nesumokėtų mokesčių, paskolų, problemų… Bijome visa tai viešinti. Manau, dėl to labai nukenčiame – nesame pilni, nesame kūniškos būtybės, – būdami mieste vien tik kalbame, daugiau nieko, o namuose staiga netenkame balso. Iš čia, iš namų, kyla pagrindiniai mūsų riktai, kompleksai, nepasitenkinimas, čia pasirodo mūsų pasąmonė ir tarpsta baimė. Ką daryti, jei mums nuolat pusiau pasąmoningai atrodo, kad mieste nesaugu? Kas mus taip priverčia jaustis? Man atrodo, miestas kartais yra saugesnis negu mūsų pačių namai.

Išties, ką daryti?

O ar yra kada Vilniuje gyvenantys žmonės pasiūlę idėją, kuri būtų kilusi iš apačios? Tarkime, Karoliniškių, Pašilaičių, Justiniškių žmonės kartais pradeda mobilizuotis, kai šalia pradedama statyti dangoraižius arba kirsti medžius, kai iškyla grėsmė. Ir čia – nekalbu apie verslininkus ar apie įtakingų miestiečių grupes, kalbu būtent apie neįtakingus žmones, tokius kaip mes – ar mes esame pasiūlę miestui kokią nors idėją? Ne, bent jau nesu girdėjęs. Vadinasi, mūsų, kaip čia gyvenančių žmonių, kaip materialių kūnų, poreikiai nėra labai aukšti. Neturime miestietiško pilietiškumo. Tokios mintys aplanko, kai apie miestą nustoji galvoti kaip apie viešą erdvę. O viešosios erdvės idėja vis dar stipriai ginama, nors ji neatsiejama nuo socialinių burbulų.

Dažnai galvojama: „Aš turiu savo kvadratus mieste, vadinasi, esu miesto gyventojas, turiu savo teises.“ Ką reiškia „turiu teises“?! Kam tos teisės priklauso? Kiekvienas žmogus, gyvenantis šitame mieste, ar lietuvis, rusas ar kokios nors kitos tautybės žmogus, gali naudotis šita erdve, gali prisidėti prie tos erdvės kūrimo.

Sutinku, trūksta iniciatyvos, ateinančios iš vilniečių širdies.

Iniciatyvos Vilniuje yra nominalios. Jos susikuria labai trumpiems tikslams, akcijoms, kai reikia kažką ginti. O geriausias laikas veikti yra tada, kai nieko nereikia ginti.

Šiandien mūsų mąstymas yra labai projektinis. Bet kokia iniciatyva pirmiau tampa projektu, galvojame, ar ji apsimokės. Nebelieka vietos instinktyviai kūrybai. Tiek knygynai, tiek kavinės bando kurti erdves, kuriose įmanoma kurti tam tikrus socialinius mainus. Manau, laimėjimas ateina tada, kai verslas nebereikalingas tam, kad miestas žydėtų. Bet kalbėkime apie dabartį. Kaip mes galime būti, tarkime, imigrantams atviru miestu, jeigu nėra susitikimo su jais, nėra kavinių ar barų, kur su jais nuolat vyktų dialogas. Vienas draugas sako negalintis gyventi Vilniuje, nes jis per baltas. Trūksta spalvų. Manau, ateityje gims vietinės, nekomercinės, kolektyvinės iniciatyvos ir ta spalvų problema išsispręs.

Denis Vėjas. Iš serijos „Vilniaus sekretai“, 2021

Vilnius šiandien intensyviai išgyvena gentrifikacinius procesus.

Neseniai su žmona pradėjome važinėti troleibusais. Ji nepaprastai džiaugiasi, sako, kad pamato tuos žmones, kurių šiaip nesutiktų. Aš irgi pasigendu tų tipažų, kuriuos prieš 10 ar 15 metų matydavau nuolat. Prastai apsirengę žmonės, dvokiantys. Tas kvapas, tarkime, irgi turi egzistuoti ir yra neatsiejama nuo sveiko miesto. Gal ne visada esu pakankamai akylas, bet regis, Vilnius dar labai sunkiai priima skirtingas amžiaus grupes. Yra gal pora kavinių centre, kur renkasi vyresni. Trūksta, kad bare pamatytum įvairiausių žmonių. Čia vėlgi klausimas, ar žmonių grupė, gyvenanti, tarkime, anapus Žaliojo tilto, dalyvauja tame gyvenime? Pavyzdžiui, mano paauglystėje pasivaikščiojimai centre būdavo tik kokį šeštadienį, sekmadienį, pramoga, o šiaip visas gyvenimas man mokantis mokykloje virdavo čia ir dabar, savajame miegamajame rajone.

Kokį Vilnių prisimeni iš vaikystės?

Vaikystėje visi buvome bezprizornikai, neprižiūrimi vaikai. Šis fenomenas nyksta dėl liberalių, istorinių, socialinių ir ekonominių priežasčių. Bet mąstymas, kad vaiką kieme palikti nesaugu, man atrodo šiek tiek juokingai. Kyla klausimas: kas yra suvokiama kaip nesaugumas? Galimybė susidurti su kitais? Mūsų tėvų karta savo gyvenimą tvarkė 1990 metais. 90-ieji turbūt buvo vienas baisiausių Lietuvos istorijos laikotarpių. Mafija, Gariūnai, kova dėl būvio buvo tai, ką žmonės pasirinko laisvai, kartu su laisve pasirinkę laukinį kapitalizmą. Šis laukinis kapitalizmas, vadinamas neoliberalizmu, atsirado 1970-aisiais Vakaruose ir kartu su nepriklausomybe atėjo į Lietuvą. Jis apima daugybę didelei visuomenės daliai kenksmingų procesų – nuolatinio darbo ir iškovotų socialinių garantijų praradimą, gentrifikaciją, didėjančią kolektyvinės sąmonės eroziją ir privatumo poreikį, nesaugumo jausmą. Miestas tampa konfrontacijos vaizdiniu. Nuo ko mes saugome savo vaikus? Nuo šešėlių, nuo savo gyvenimo šešėlių.

Kur leidai savo jaunystę?

Mane vadino „viešosios erdvės tremtiniu“, nes rinkausi buvimą viešojoje erdvėje kaip sąmoningą atsisiejimą nuo privačios erdvės, kuri paauglystėje man kėlė visokių vidinių įtampų ir erzino. Gyvenau Pašilaičiuose, o paskui persikėlėme gyventi į naują rajoną, už Antakalnio. Bet anuomet viešojoje erdvėje buvo kur pasislėpti. Pasislėpti viešumoje. Buvo, tarkime, Rašytojų sąjungos kavinė „Suokalbis“, buvo „Balti drambliai“. Šios erdvės mane kūrė. Nuolat ten grįždavau, sėdėdavau, bendraudavau su žmonėmis be galo, be krašto ir tai buvo mano miestas. Saugumo jausmas susikuria, kai jautiesi gerai aplankęs savo mėgstamus knygynus, nuėjęs į savo mėgstamus koncertus, į mėgstamus andergraundinius klubus, į tuometinį „Kablį“ ar „Greenus“ ir pan., o paskui grįžti miegoti ne namo, o į mėgstamą leidyklą, nes tiesiog nori būti kartu su visais.

O dabar?

Dabar man gera būti namie. To, ką galiu padaryti namie, negalėčiau padaryti niekur kitur. Tačiau labai ilgiuosi to miesto, kurį patyriau 2000, 2005 ar 2010 metais. Jis buvo ypatingas, įvairesnis. Galėdavai susidaužti kaktomuša su žmonėmis, kurių dabar turbūt negalėtum ar nenorėtum matyti. Miesto esmė yra santykyje su absoliučiai kitu.

Anksčiau valkiodavausi, tarkime, po stoties rajoną, sutikdavau tokius personažus kaip Rožytė, Nikodemas arba Baras iš „Ir visa tai kas yra gražu yra gražu“, veikėjus, laviruojančius tarp bohemos ir totalių marginalų bei atskalūnų. Tai yra toks Vilnius, kuriame gera gyventi. Ir jis baigėsi su feisbuku. Šiandien nuomonę apie save formuojame socialinėse medijose ir mūsų išėjimas į miestą yra tik tam tikros „išnašos“. Liūdna. Kai 2008 metais su draugais kūrėme Laisvąjį universitetą, jo pagrindinė misija ir buvo galimybė atvirai bendrauti mieste, bet po kokių aštuonerių metų tai tapo tiesiog nebeįmanoma. Socialiniai tinklai mus įpratino gyventi burbuluose, tarp vienminčių, kur nebejuntame savo kūno, aplinkos, pasipriešinimo. Bijome būti šiek tiek nužiūrėti, įbrėžti, pažymėti. Bijome intervencijų. O tas Vilnius buvo nebendraminčių, nebendramačių žmonių susitikimo vieta. Visą laiką jaučiau, kad anapus yra kiti, kitokie. Šiandien tai jaučiu vis mažiau.

Regis, idealizuoji praėjusį Vilnių… Vadinasi, jis praranda savo ženklus, veidą?

Vilniuje skirtingos nuomonės ar nuostatos uždusinamos. Kaip mes galime kalbėti apie savo rajonus, jeigu priimami tokie idiotiški sprendimai dėl Petro Cvirkos ar dėl Žaliojo tilto ir niekas, išskyrus mažą grupelę žmonių, dėl to neišgyvena? Miestas turi veikti truputį kitaip nei dabar. Pirmiausia, čia turi vykti intensyvūs ir nevienakrypčiai konfliktai. Ir labai dažnai socialiniuose tinkluose vykstančiose diskusijose, nepaisant to, kad niekas neprieštarauja, stipriausia atrodo ta jėga, kuri diskusijoje apskritai nedalyvauja, ta nematoma aibė žmonių, kurios tarsi nėra. Žmonės nešioja nebuvimo randus.

Ar „Lietuvos“ kino teatro randas užgijęs?

Na, mes gi negalime visąlaik – 10 ar 15 metų – dejuoti dėl to, kas nutiko. Aišku, tai yra praradimas, rodantis žmonių mąstymą, mąstymo defektus, leidžiantis abejoti tuo, ar mes save suvokiame kaip galinčius imtis atsakomybės už miestą, ar ne. 2000-aisiais buvo toks mentalitetas – yra namai, kur aš kaupiu daiktus, ir miestas, kur išeinu išgerti kavos, alaus ir grįžtu. Buvome privatininkai. Kita vertus, ne teatras buvo svarbu, o vieša erdvė ir tos baisios griozdiškos architektūros grėsmė. Negana to, erdvė prie „Lietuvos“ kino teatro kažkada buvo puiki vieta susitikimams. Išeini į miestą, „nu, kur tu?“ – „Prie „Lietuvos“.

Ir apskritai kalbant, nebesitikiu gerų viešųjų erdvių, nes, va, yra istorija su Žaliuoju tiltu ir, man atrodo, tuo viskas pasakyta. Dabartis virš visko. Dabarties sąskaita reikia braukti, naikinti, trinti visą praeitį, kuri nepatinka. Tai yra ypač kompleksuotų žmonių požiūris į istoriją.

Denis Vėjas. Iš serijos „Vilniaus sekretai“, 2020

O be ko tau Vilnius nebūtų Vilnius?

Turbūt tai nutrintas, nuvalkiotas pavyzdys, bet be Vilnelės tilto ir be Užupio. Ir be parkų, be medžių. Ir be to laukiniškumo, kurį mes vis rečiau patiriame. Mano erdvė, be kurios negalėjau gyventi, tam tikra Vilniaus ašis buvo Bernardinų kapinės. Dabar sutvarkė tą priešais esantį rajoną ir aš kartais pamąstau, kad ant to naujai pastatyto Paupio galėtų kas nors nukristi.

Gyvybė, esanti mieste, yra kultūriškai suvokta gamta ir ją visąlaik išstumia kažkoks balastas – plytelės, trinkelės… Civilizacija, kuri nekvepia civilizacija.

Galime kalbėti apie Kunčino Vilnių, kuris buvo labai gyvas. Mano Vilniaus įsivaizdavimas labai artimas jam. Vilnius, kuriame galima nuveikti kažką beprotiško, pavyzdžiui, prisigerti gamtoje, išsimaudyti nuogam upėje. Švęsti gyvenimą. Prisimenu, kai gyvenau Londone, ten per pusmetį tegalėdavau nueiti į kelis renginius – iš anksto reikia planuoti, milžiniški atstumai; tada grįžau į Vilnių ir per vakarą nuėjau į penkis vakarėlius ir į tris koncertus. Kaip upė nunešė.

Vilnius yra snobiškas. Manau, žmonės čia labai atsirenka, kur eiti, kam ploti: jeigu truputėlį kas nepatinka, neploji. Prisipažinkime, kad puikiai išmanome tuos dalykus ir skaitome tai, kas rašoma dabar. Beje, dar viena vieta, be kurios man nebūtų Vilniaus, tai knygynas „Eureka!“ – ten aš susijungiu su savo išoriniais diskais, su tuo, ką man labiausiai reikia žinoti.

Kodėl renkiesi gyventi Vilniuje?

Man Vilnius yra nepaprastai patogus miestas. Aišku, galėtų jis kaip avelė pasipurtyti ir dalį savo centro restoranų, kavinių permesti į rajonus. Juk būtų žymiai smagiau važiuoti valgyti vietnamietiškų patiekalų į Karoliniškes arba Jeruzalę. Arba galėtų būti, tarkime, pakistaniečių rajonas kur nors Fabuose, arba žydų rajonas Pašilaičiuose. Kur atėjęs jau randi tam tikrą aplinką ir atmosferą.

Miestu pradėjau domėtis nuo situacionistų.

Jeigu negali paklysti mieste, tai koks čia miestas. Jeigu negali pakliūti į tam tikrą vietą ir būti priblokštas jos naujumo, visiškai kitokio – čia kalbu ir apie tokius fenomenologinius dalykus kaip, tarkime, ypatingas šviesos kritimas, ypatingi kvapai… Miestas gali būti savas ir svetimas.

Tauta, valstybė bando statyti sienas, o mieste to nelieka.

Ar sutinki, kad, norėdamas pakeisti save, turi pakeisti miestą?

Dviprasmiškas klausimas. Atsakysiu taip – keisdami save, keisdami savo poreikius, keičiame ir miestą. Tikiu, kad mieste įmanoma eksperimentuoti, kad miestas nėra privatus. Mieste tu gali kurti tvarką, bet niekada neapsisaugosi nuo chaoso. Mieste gali kurti discipliną, bet niekada neišvengsi pažeidėjų. Ir dėl to čia yra įdomu.

Mane labiausiai domina ne tai, kaip suvaldyti miestą, o kaip mes galime išardyti visa tai, kas dabar, kaip tikima, palikta savieigai.

 

 

 

 

Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai („cookies“), kurie padeda užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę. Paspausdami SUTINKU arba tęsdami naršymą, jūs sutinkate su portalo slapukų politika. Atjungti slapukus galite savo naršyklės nustatymuose.

Užsiprenumeruokite ir gaukite aktualiausius bei populiariausius straipsnius meno, kultūros ir laisvalaikio temomis tiesiai į savo el. pašto dėžutę!