Weizenbergi 34 / Valge 1, Tallinn
Didžiausia visų laikų paroda, skirta meno ir aplinkos santykiams Estijoje, sutelkta į tris temas: Estijos meno istorijos permąstymas iš ekologinės perspektyvos, šiuolaikinio meno galimybės įveikti aplinkos krizę ir „žaliasis muziejus“.
Daugiau apie parodą.
Parodos pavadinimas nurodo mūsų skausmo slenkstį tiek ekologine, tiek egzistencine prasme, ir klausimus, kurie tyliai persmelkia mūsų gyvenimą kasdien. Ar mano nosis vis dar išlindusi iš vandens? Ar pakanka deguonies kvėpuoti? Ar pakanka kuro? Kiek truks šiandiena? Pasaulis ateityje: koks jis bus ir ar galime jį apibūdinti naudodamiesi šiandienos įrankiais ir žiniomis?
Daugiau apie parodą.
Nuo septintojo dešimtmečio antrosios pusės atsirado labai daug moterų menininkių, kurios atnaujino vėlyvojo sovietmečio grafiką. Parodoje surinkti 1960–1980 m. kūrybos laikotarpio menininkių Concordia Klari (1938–2004), Silvi Liiva (1941), Marju Mutsu (1941–1980), Naima Neidre (1943), Kaisa Puustaki (1945), Marje Taska (1955), Vive Tolli (1928–2020), Aili Vindi (1941), Mare Vindi (1942–2020) ir Marje Üksis (1945) darbai. Šių menininkių kūryba yra tarsi rakto skylutė, pro kurią atsiskleidžia ypatingi sovietmečio grafikos bruožai. Kita vertus, šių autorių darbai ir juose aptariamos temos sklandžiai įsilieja į šiandienos meno sceną.
Daugiau apie parodą.
Paroda atskleidžia įžvalgas apie Ukrainos avangardinį meną, kuris siekė modernizuoti visuomenę. Radikalios ateities svajonės reiškėsi tapyboje ir scenografijoje, architektūroje, literatūroje ir kine. Oleksandros Ekster, Davido Burlyuko ir Vasilo Jermilovo kūriniai atkeliauja iš muziejų, kurie ir toliau dirba net karo metu, nuolat puolant Rusijai. Paroda leidžia kritiškai įvertinti pokolonijinę Vakarų ir Rusijos avangardo istoriją, išryškinant daugybę Ukrainos meninio gyvenimo ypatumų ir sąsajų su tarptautine raida XX a. pradžioje.
Daugiau apie parodą.
Nauja nuolatinė ekspozicija pasakoja apie Estijos meno istoriją, kuri vystėsi per daugiatautę Estijos istoriją, peraugant į paveldą, kuriame susilieja estų, baltų–vokiečių ir rusų tradicijos. Didžiausias dėmesys skiriamas meno vaidmeniui visuomenėje ir formuojant įvairių bendruomenių tapatybę. Temos: baltų–vokiečių ir estų vizualinės kultūros sąsajos, vaizdų reikšmės jaunoje Estijos nacionalinėje valstybėje, šiuolaikinio gyvenimo vizijos, moterų menininkių balsai, menas XX amžiaus trečiojo dešimtmečio autoritarinėje eroje ir Antrojo pasaulinio karo metais, vietos identiteto peizažų atsiradimas. Taip pat apžvelgiama, kokią įtaką vizualiniam tapatybių konstravimui, kartu su aukštuoju menu, padarė menininkai mėgėjai, dizainas ir grafinis dizainas bei profesionalaus meninio ugdymo plėtra. Kartu su aukštuoju menu, ekspozicija apžvelgia vizualinę šalies kultūrą platesniu mastu, pavaizduodama pomėgį menui ir meninį išsilavinimą tampriame ryšyje su grafiniu dizainu ir dizaino istorija.
Daugiau apie parodą.
Paroda nukrypsta nuo lūžio, kurį Estijos visuomenėje sukėlė Šaltojo karo pabaiga ir nepriklausomybės atgavimas. Estijoje 1990 metai buvo pereinamasis laikotarpis. Šalis buvo išlaisvinta iš Sovietų Sąjungos (1991 m.) ir pradėjo atstatinėti liberalią demokratinę visuomenę, pagrįstą rinkos ekonomika. Parodos pavadinimas pasiskolintas iš legendinės estų pankų grupės J.M.K.E. 1993-iųjų metų dainos žodžių, kuriuose užfiksuota absurdiška dešimtmečio atmosfera, apvertusi kone visas vertybes aukštyn kojomis.
Daugiau apie parodą.
Ši paroda reprezentuoja vieną galimą požiūrį į XX amžiaus antrosios pusės Estijos meną, kai jam buvo būdingi konfliktai ir prisitaikymas prie naujos, po Antrojo pasaulinio karo nusistovėjusios, politinės tvarkos. Tai, kaip sovietų valdžia suprato meno ir menininkų vaidmenį visuomenėje, kardinaliai skyrėsi nuo požiūrių, formavusių meną prieškario Estijos Respublikoje. Ketvirtojo dešimtmečio pabaigoje ir šeštojo dešimtmečio pradžioje Sovietų Sąjungoje vyravo griežtas stalininio socialistinio realizmo kanonas, pagal kurį menininkai turėjo realistiškai tarpininkauti ideologinėms komunistų partijos žinutėms. Šeštojo dešimtmečio antroje pusėje sovietinė visuomenė pamažu tapo liberalesnė, o partijos reikalavimai menui tapo ne tokie griežti, tačiau oficialūs nurodymai sovietinei kultūrai išliko iki devintojo dešimtmečio.
Daugiau apie parodą.
Weizenbergi 37, Tallinn
Šioje parodoje pateikiami pirmųjų Suomijos dešimtmečių ieškotojai ir sukilėliai: puikūs tapytojai Alvar Cawén, Väinö Kunnas, Jalmari Ruokoski, Tyko Sallinen, Yrjö Ollila ir kiti, kurie norėjo išreikšti menininko vidinę patirtį ir subjektyvius kūrybinius pasirinkimus, o ne politiškai motyvuotą meną.
Modernistinis suomių menas, sukurtas per pirmuosius XX amžiaus dešimtmečius, gimė dviejų priešingų tendencijų įtakoje: viena vertus, romantizuojant nacionalinius mitus ir simbolius, kita – stebint Vakarų avangardo judėjimą, pabrėžiantį meno ir menininkų individualumą ir autonomiją. Belgijos ir Prancūzijos post-impresionistų (1904 m.) ir Edvardas Muncho (1909 m.) parodos Helsinkyje įkvėpė trumpalaikius, bet nuostabius spalvų proveržius ir spalvų paieškos erą Suomijos mene. Buvo pastebėta, kad, išreikšdami drąsų ir tiesioginį ekspresionizmą, kartais besiribojantį su šiurkštumu, šie meno kūriniai įkūnija esmines suomių atkaklumo, saviironijos ir tam tikro atšiaurumo vertybes, tačiau buvo kritikuojami dėl pagarbos nacionaliniam orumui.
Daugiau apie parodą.
Skulptūra sudaro nedidelę, bet išskirtinę Estijos dailės muziejaus užsienio meno kolekcijos dalį, kuri iki šiol visuomenei buvo rodoma labai mažai. Pirmajame Kadriorgo pilies aukšte eksponuojama užsienio skulptūrų kolekcija leis apžvelgti Estijos istorinius ryšius su Vakarų Europos ir Rusijos skulptūromis. Kolekciją sudaro daugiau nei 250 kūrinių, sukurtų nuo XVIII iki XX amžiaus, o jo centre – skulptūros klasikos ir sovietinės Rusijos meno kopijos. Greta portretų yra nemažai figūrinės ir dekoratyvinės skulptūros pavyzdžių.
Atviros saugyklos ekspozicija leidžia iš arčiau pažvelgti į skulptūros meną, susipažinti su pagrindinėmis skulptūros technikomis ir medžiagomis.
Daugiau apie parodą.
Parodoje eksponuojami XVI–XVIII a. paveikslai, XVIII–XX a. olandų, vokiečių, italų ir rusų meistrų Vakarų Europos ir Rusijos taikomoji dailė ir skulptūra. Nuolatinėje Kadriorgo dailės muziejaus ekspozicijoje pristatoma Estijos dailės muziejaus užsienio meno kolekcijos grietinėlė, kurią daugiausia sudaro Vakarų Europos ir Rusijos XVI–XX a. paveikslai, skulptūros ir taikomoji dailė.
Daugiau apie parodą.
Weizenbergi 28, Tallinn
Šioje parodoje pirmą kartą pristatoma per pastaruosius du dešimtmečius Tiito Pruuli sukurta meno kolekcija. Kadangi Pruuli yra aistringas jūreivis ir keliautojas, nenuostabu, kad jūra ir su jūra susijusios temos yra jo kolekcijos pagrindas. Greta klasikinių jūros peizažų čia yra kūriniai, vaizduojantys jūros ir žmonių susitikimo vietas: laivų ir švyturių paveikslai, uostų ir žvejų kaimelių vaizdai. Paroda tyrinėja jūros meną Estijoje nuo XIX amžiaus pabaigos iki šių dienų.
Daugiau apie parodą.
Nuolatinės muziejaus ekspozicijos pagrindą sudaro Europos ir Kinijos keramika ir porcelianas bei Vakarų Europos paveikslai iš buvusios Johanneso Mikelio kolekcijos.
Daugiau apie parodą.
Niguliste 3, Tallinn
Garsus Taline gimęs menininkas Michelis Sittovas (apie 1469–1525), vėlyvaisiais viduramžiais aktyviai veikęs Europos karališkuosiuose dvaruose, gimtajame mieste dirbo daugiau nei penkiolika metų. Pietų ir Šiaurės Europos dvaruose tapė karalių ir aukšto rango bajorų portretus. Taline jis ėmėsi vietos pirklių ir miesto tarybos, taip pat Šiaurės šalių bažnyčių užsakymų. Kilusio iš daugianacionalinio ir daugiakalbio Hanzos miestelio, Michelio Sittovo, kuris turėjo vokiečių ir suomių-švedų šaknis, karjera buvo nepaprasta. XV–XVI amžių sandūroje jis buvo vienas plačiausiai pripažintų portretų tapytojų Europoje. Užsienyje jis nepasiliko, o grįžo į gimtąjį miestą ir ten dirbo meistru du laikotarpius: 1506–1514 m. ir paskutiniais gyvenimo metais, 1518–1525 m. Gimtojoje Baltijos jūros teritorijoje jo įgaliotinių ratas išsiplėtė nuo Livonijos į šiaurę: rašytiniai šaltiniai pažymi darbus Siuntio bažnyčiai Suomijoje, o, labai tikėtina, Sittow galima priskirti Šventosios giminės altorių Bollnäs bažnyčioje šiaurės Švedijoje.
Daugiau apie parodą.
Niguliste muziejaus kolekcijoje saugoma pati nuostabiausia ir vertingiausia Estijos viduramžių ir ankstyvųjų naujųjų laikų bažnytinio meno dalis.
Daugiau apie parodą.
Parodų erdvėje dviejuose Mažosios koplyčios aukštuose eksponuojamos viduramžių skulptūros ir mažesni altorių paveikslai iš Estijos dailės muziejaus kolekcijos. Nuolatinėje ekspozicijoje yra XIII–XVI a. meno kūriniai iš Estijos bažnyčių. Visiškai nauja galerija viršutiniame aukšte buvo sukurta taip, kad atkartotų bažnyčios istorinius interjero balkonus. Viduramžių laiptai, vedantys į galeriją, kadaise buvo naudojami norint patekti į balkoną, kur buvo susirinkimo suolai ir nedideli vargonai.
Daugiau apie parodą.
Pirmame viduramžių bažnyčios bokšto aukšte, į kurį galima patekti viduramžių laiptais ir moderniu stikliniu liftu, lankytojai gali apžiūrėti istorinių bažnyčios varpų ekspoziciją. Parodoje, esančioje 16 metrų lubų aukščio patalpoje, eksponuojama daugybė bažnyčių varpų nuo viduramžių iki naujųjų laikų, kai kurie iš jų buvo nulieti liejykloje, kadaise Rüütli gatvėje, šalia bažnyčios. Parodoje yra skyrius apie bokšto istoriją.
Daugiau apie parodą.
Lühike jalg 3, Tallinn
Miško motyvuose ir natūraliuose XX amžiaus estų meno peizažuose atsispindi gamtos ir žmogaus ryšys. Turime pamatyti didelį vaizdą – medžius ir mišką, kad suprastume, jog ekonominiai ir kultūriniai miškų aspektai yra glaudžiai susipynę su žmonių ir gyvūnų gyvenama aplinka ir gerove.
Daugiau apie parodą.
Adamsonas-Ericas (1902‒1968) yra vienas ryškiausių Estijos modernistų menininkų. Jis buvo talentingas ir nepaprastai įvairiapusis kūrėjas, per savo gyvenimą tapęs legenda. Adamsonas-Ericas buvo vienas iš nedaugelio menininkų, vienodai stiprus ir kaip tapytojas, ir beveik visose taikomosios dailės bei dizaino srityse. XX amžiaus trečiajame dešimtmetyje Adamsonas-Ericas dėl daugybės kelionių buvo vienas reikšmingiausių Estijos meno kosmopolitų, gyvenęs ir dirbęs įvairiose Europos vietose. Jis taip pat buvo aktyvus ir drąsus Estijos kultūrinio gyvenimo dalyvis bei reikšmingas visuomenės veikėjas. Be to, jis aktyviai dalyvavo kuriant ir organizuojant Estijos meno gyvenimą, o pokariu buvo gerbiamu dailės mokytoju, paveikusiu kelias kartas.
Daugiau apie parodą.
Telliskivi 60a-8, Tallinn
Pasikartojanti Mileso Aldridge’o kūrybos tema yra klaidingas prabangos pažadas. Jo nuotraukose vaizduojami psichodeliniai interjerai, kuriuose tariamai įkvepiantis komfortas, būdingas šimtmečio vidurio Amerikos priemiesčiams: blizgūs virtuvės prietaisai, saldainių spalvos telefonai ir gerai prižiūrimi augintiniai – tuo siekiama išreikšti asmeninę sėkmę. Jo nuotraukos, kuriose užfiksuota jauki aplinka, dažnai turi karstelėjusio saldumo, tai asmeniškai atspindi Aldridžo vaikystės prisiminimus apie motiną po niokojančių skyrybų.
Daugiau apie parodą.
Paroda skirta novatoriško multidisciplininio menininko László Moholy-Nagy fotografijos ir kinematografijos praktikai. 68 parodoje eksponuojami darbai (įskaitant fotografiją, fotogramas, fotomontažą ir judantį vaizdą) reprezentuoja įvairius kūrinius nuo formalių eksperimentų iki asmeninių dokumentų, atskleidžiančių kitokią menininko pusę, istoriškai labiau žinomą dėl savo tapybos, skulptūros ir dizaino darbų.
Daugiau apie parodą.
Lai 17, Tallinn
Tanelio Veenre meninė praktika yra nuolatinis unikalios asmeninės visatos tyrinėjimas. Įtraukdamas savo savitą pasaulėžiūrą ir kultūrinius susitikimus, Veenre savo savitus vaizdus supina su visuotinai atpažįstamomis nuorodomis, todėl sukuria jausmingas, mistiškas ir šiuolaikiškas kompozicijas. Turėdamas įvairų vaizdinių repertuarą ir sumaniai valdydamas technologijas, Veenre naršo per daugybę medžiagų, apimančių blizgų plastiką, akmenis, medieną, muzikos instrumentus, organines medžiagas ir netgi rankomis kvepiančius aliejus, kad sukeltų jutimines patirtis. Jo žaismingas požiūris į kūrybą įlieja kerinčio prisilietimo lengvumo ir viliojančios vaizdinės kalbos.
Daugiau apie parodą.
Talino juvelyrinių dirbinių gamykla vaidina svarbų vaidmenį Estijos dizaino istorijoje. Sovietmečiu griežtas ir romantiškas stalo indų, stalo įrankių ir papuošalų stilius dešimtmečius apibrėžė vietos kasdienybę.
Šiuo metu eksponuojama paroda suteikia galimybę susieti objektus, menininkus, gaminių planavimo ir gamybos laiką, išryškinti objektų dizaino ypatybes bei platesnį tam tikram laikotarpiui būdingą industrinio meno kraštovaizdį. Parodoje taip pat parodomi proceso niuansai nuo projektavimo iki objektų užbaigimo.
Daugiau apie parodą.
Estijos taikomojo meno ir dizaino muziejaus (ETDM) nuolatinėje parodoje „Estijos dizaino įvadas“ bus eksponuojamas instaliacijos projektas „Ar turite tai namuose?“, pristatomas Estijos dailės akademijos (EKA) studentų. Projekto idėja kilo iš parodos lankytojų nostalgiško atpažinimo akimirkų, kuriuos dažnai galima išgirsti sakant: „O, aš tai turiu namuose!
Projektas „Ar turite tai namuose?“ ragina visus dalyvauti ir dalintis savo asmeninėmis dizaino istorijomis. Bendradarbiaudamos su muziejumi EKA studentės Ksenia Kovalenko, Maivi Kärginen-Kivi, Lilla Lukács, Paula Oberndorfer ir Johanna-Elisabeth Tärno (sukūrė projektą) paprašė žmonių pasižvalgyti po savo namus ir dokumentuoti visus estų dizainerių pagamintus objektus.
Daugiau apie parodą.
Didžiausioje iki šiol nuolatinėje Estijos dizaino parodoje „Estijos dizaino įvadas“ – beveik 500 objektų, dizaino darbų ar fotografijų iš daugiau nei 200 dizainerių ar įmonių. Paroda apima laikotarpį nuo praėjusio amžiaus pradžios iki šių dienų su Lorupo ir Liuterio gamyklų gamybos pavyzdžiais, taip pat tokiais darbais kaip Huumi pirties krosnelė, apdovanota Red Dot apdovanojimu, bei Mare Kelpman darbais.
Daugiau apie parodą.
Estijos taikomosios dailės ir dizaino muziejuje dabar veikia didžiausia iki šiol nuolatinė Estijos taikomosios dailės paroda. Antrame muziejaus aukšte esančioje ekspozicijoje, kurios plotas 450 m2, yra daugiau nei 2000 beveik 400 menininkų darbų. Parodoje apžvelgiama Estijos taikomosios dailės raida ir pristatomi šioje srityje dirbusių ir dabar dirbančių menininkų darbai nuo praėjusio amžiaus pradžios iki šių dienų – nuo Adamsono-Erico iki Tanel Veenre.
Daugiau apie parodą.
Hobusepea St 2, Tallinn
Tapant gerą etiudą, forma ir turinys yra mentalinėje pusiausvyroje vienas su kitu – geriausiu atveju net atitinka. Kai trys menininkai planavo pirmąją bendrą parodą, planas dar buvo subalansuotas ir nuoseklus. Tema – trys spalvos. Įpusėjus dideliambendram darbui, matėsi trijų meninių kalbų sintezė milžiniškoje drobėje – modeliuojama trimis mėgstamiausiomis trijų menininkų spalvomis: mėlyna, raudona ir ruda. Bet planai kartais neišsipildo! Kartu praleista mokyklinė išvyka buvo baigta, gyvenimai vis labiau skyrėsi. Pasirodo, meninės kalbos taip pat išsiskiria atskirose studijose. Bendradarbiavimas taip ir nebuvo pasiektas. Tačiau paroda vis labiau alsavo man į kaklą. O spalvos vis dar persekiojo.
Daugiau apie parodą.
Pikk 18, Tallinn
Peetri 12, Noblessner, Tallinn
Kritikų pripažinta ir visuomenės mylima Reikjavike įsikūrusi menininkė Shoplifter (Hrafnhildur Arnadóttir) sukurs unikalią įvairiaspalvę instaliaciją „Kai“ erdvėje, naudodama sintetinius priauginamus plaukus. Šie spalvingi masinės gamybos pluoštai yra kruopščiai sumaišomi ir pakeičiami iš pradinės paskirties, kad būtų sukurtas kabantis spalvų labirintas ir susipynusių sūkurių tinklas, chaotiškai sklandantis aplink žiūrovą. Instaliacija įkvepia vidinei kelionei su daugiajutine tekstūros kalba ir ryškia chromatine 3D formacija.
Daugiau apie parodą.
Vabaduse Väljak 6, Tallinn
Parodoje kalbama apie santykius, rūpestį, socialinius vaidmenis ir atsakomybę, kalbą ir etniškumą, pažeidžiamumą ir smurtą.
Dalyvauja menininkai Bas Jan Ader, Agnė Jokšė, Morta Jonynaitė, Sandra Kosorotova, Keiu Maasik, Maija Mustonen, Marko Mäetamm, Sarah Nõmm, Hanna Piksarv, Mark Raidpere ir Elīna Vītola. Parodą kuruoja Siimas Preimanas.
Daugiau apie parodą.
Paroda „Velnio persekiojimas iki Mėnulio“ – tai Corinos L. Apostol globojama paroda, skirta menininkams ir kūrėjams iš Baltijos šalių, kurių užduotis – Mėnulio perdažymas. Kaip menininkas ar menininkų kolektyvas, susidūręs su tokia ne itin tikėtina užduotimi, elgsis?
Daugiau apie parodą.