Tekstas ir fotografijos pirmą kartą publikuoti 2021 m. gruodžio 11 d. portale vilniausgalerija.lt
Kaip žinoma, XVII a. pr. Japonija net keliems šimtams metų visiškai izoliavosi nuo aplinkinių šalių, o ypač Vakarų pasaulio: buvo uždaryti uostai, galutinai sustabdyta prekyba su užsieniu, ribojama tarpkultūrinė veikla. Labiausiai bijota Vakarų, o tiksliau – iš jų sklindančios krikščionybės įtakos, todėl ši religija Japonijoje buvo visiškai uždrausta, o jos išpažinėjai žiauriai persekiojami iki pat XIX a. Kaip bebūtų, prasidėjus draudimui Japonijoje jau buvo nemažai misionierių ir jų pasekėjų, todėl vos uždraudus krikščionybę jie niekur nedingo – toliau tikėjimą praktikavo slapta, viešumoje apsimesdami budistais ar šintoistais. Ilgainiui persekiojami, kankinami ir netgi žudomi krikščionys atrado šiokią tokią ramybę atokiausiose Kiūšiū salos vietose, kur ne tik ėmė burtis į slaptas bendruomenes, bet ir įkūrė savo kaimus ar netgi ėmė svajoti apie bažnyčių statybą.
Iš viso į UNESCO paveldo sąrašą šiandien įtraukta 12 objektų, susijusių su „slaptųjų krikščionių“ gyvenimu Japonijoje. Tai pirmosios bažnyčios, bendruomenių įkurti kaimai ir netgi ginkluotiems pasipriešinimams naudotos senosios tvirtovės: daugelis šių vietų išlaikė ne tik autentišką savo pavidalą, bet ir slapta iš lūpų į lūpas perduotas, todėl mažai pakitusias tradicijas. Kai kurios iš jų tapo gana unikaliomis dėl dviejų dalykų: savotiškos asimiliacijos su oficialiomis religijomis bei išradingo jų maskavimo buityje. Vienas puikiausių tokio reiškinio pavyzdžių – pajūryje randamų kriauklių naudojimas vietoje įprastų liturginių indų.
Tik pasibaigus draudimams, tačiau dar tvyrant religinei įtampai, slaptieji Japonijos krikščionys ėmė statyti ir pirmąsias bažnyčias. Pati seniausia iš jų – Nagasakyje esanti Dvidešimt šešių šventųjų kankinių bazilika (1864 m.). Bažnyčiai šis vardas suteiktas siekiant atminti 26-is egzekucijos metu Nagasakyje nužudytus misionierius.
Tarp įdomesnių bažnyčių – ir bažnytėlė Kaširagašimo saloje. Į ją, atokią ir negyvenamą, slaptieji Japonijos krikščionys atsikėlė taip pat bijodami persekiojimų. Vos atlaisvėjus draudimams, XIX a. pradžioje saloje jie pastatė pirmąją medinę, o 1919 m. – ir neoromaninę akmeninę bažnyčią iš vietinių akmenų. Statybos vyko sunkiomis sąlygomis: trūko meistrų ir žaliavų, todėl į talką įsijungė beveik visa salos bendruomenė: kas savo jėgomis statybų aikštelėje, kas tiesiog tempdamas sienoms reikalingus akmenis. (Beje, panaši istorija pasakojama ir apie akmeninę Salako bažnyčią Lietuvoje).
Tokių slaptųjų Japonijos krikščionių pastatytų bažnyčių sąraše – devynios. Jos vertingos ne tik kaip izoliuotų Japonijos bendruomenių palikimas, bet ir kaip architektūriniai objektai – tai vieni seniausių Europinės architektūros pavyzdžių Japonijoje. Na, o Kiūšių saloje ir Nagasakio regione dar ir šiandien tebegyvena daugiausiai Japonijos krikščionių (iš viso jie sudaro apie 2,3 proc. Japonijos gyventojų).