Menas. Kultūra. Laisvalaikis
Publikuota: 2023 m. 27 rugpjūčio d. 11:39
Knygos „Vilniaus sekretai: vizijos, atsiminimai, sapnai“ ištraukos: architektas Ignas Uogintas
„Vilniaus sekretai“

Denis Vėjas. Iš serijos „Vilniaus sekretai“, 2020

Š. m. vasario 23 d. Vilniaus knygų mugėje pristatyta Linos Lauros Švedaitės sudaryta knyga „Vilniaus sekretai: vizijos, atsiminimai, sapnai“, kurią 2022 m. išleido leidykla „Slinktys“. Vilniaus klubas ir Lietuvos leidėjų asociacija Vilniaus klubo skatinamąją premiją už naują šiuolaikišką ir netikėtą žvilgsnį į šiandieninį Vilnių skyrė autorei Linai Laurai Švedaitei. „Vilniaus sekretai: vizijos, atsiminimai, sapnai“ – tai žvilgsnis į šiandienę sostinę ir jos gyventojus. Knygoje ieškoma atsakymų į klausimus: kokios sostinės vizijos? Kokia šio miesto kolektyvinė atmintis? Kas slepiasi jo pasąmonėje? Daug dėmesio skiriama miesto miegamiesiems rajonams. Knygą sudaro pokalbiai apie Vilnių, vilniečių atsiminimai ir liudijimai, poetiniai tekstai, fotografijos ir sostinės paviršių atspaudai. „Vilniaus galerija“ dalinasi ištrauka iš knygos „Vilniaus sekretai: vizijos, atsiminimai, sapnai“, kurioje kalbinamas architektas Ignas Uogintas.

Leidinį įsigyti galima 2di.lt internetinėje parduotuvėje arba 2di pardavimo vietose.

Su architektu Ignu Uogintu kalbėjomės architektų biuro viduryje įrengtoje stiklinėje pirtelėje. Pro šalį vaikščiojo jo kolegos – greičiausiai iš išorės atrodėme kaip žiopčiojančios žuvys akvariume.

Kodėl architektas?

Teks grįžti į vaikystę. Kai buvau mažas, vasaras leisdavome Gilijoje, Kaliningrado srityje. Senas prūsiškas kaimas. Tėtis pasakojo, kad čia atostogaudavo ir Vilhelmas II, Prūsijos karalius. Buvo nemažai bažnyčių ir universiteto padalinys, ligoninė. Tačiau prisiminimuose šis kaimas apleistas, po karo vietiniai prūsai buvo išžudyti, pabėgo, emigravo, juos pakeitė tarybiniai žmonės iš stepių, Kaukazo, Uralo kalnų ir pan. Jie visai nemokėjo gyventi su jūra, senuoju paveldu, tad toji architektūra, erdvės apaugo samanų sluoksniu, kanalai užpelkėjo. Vis dėlto būnant ten smelkėsi jausmas, kad po visa ta dabartimi slepiasi kažin kas didinga, pamirštas aukštos kultūros, aukštos kokybės sluoksnis.

Šį jausmą iki galo supratau tik studijuodamas Olandijoje. Gyvenau Delfte, raudonų plytų mieste su kanalais, užtvankomis, laiveliais, ir pamačiau, kaip tokios prigimties miestai – o ir Gilijos kaimas – veikia, kaip veikia tokios erdvės. Nepažintos senovės nuojauta ir atradimas paskatino rimtai galvoti apie erdvių mokslą.

Kaip Gilija atrodo šiandien?

2000-aisiais Vladimirui Putinui atėjus į valdžią, toks sutapimas, tėvai turėjo pusvelčiui parduoti sodybą Gilijoje, nes užsienio piliečiai neteko teisių į nekilnojamąjį turtą Rusijoje. Nuo tada ten nebesilankėme. Neseniai buvau pakviestas į Kaliningrade vykstančias architektūros dirbtuves: nuvažiavęs pamačiau tą patį vaizdelį, o dirbtuvių dalyviai – išsilavinę žmonės – nežinojo Karaliaučiaus istorijos – kodėl miesto centrą juosia kanalai, kodėl vienaip ar kitaip atrodo pastatai. Vadinasi, ir šiandienos gyventojai neturi ryšio su šia istoriškai itin turtinga vieta.

Denis Vėjas. Iš serijos „Vilniaus sekretai“, 2020

Vilniaus bendruomenė XX a. irgi drastiškai keitėsi, tam tikra prasme irgi netekome ryšio.

Vilniaus istorija – kitokia, tikrai nelyginčiau su Kaliningrado sritimi. Žinoma, dirbant prie architektūrinių projektų, kartais pritrūksta medžiagos, nes daug istorinių dokumentų dingę. Vis dėlto Vilnius yra turtingas skirtingų laikotarpių sluoksnių, jie matomi, matyti architektūrinė skirtingų epochų kaita; ir kiekviena epocha turi savo pažibą, net ir sovietmečio.

Ne paslaptis, kad sovietmetis paliko ne tik pažibų… 

Kai studijavau Kopenhagoje, baigiamuoju darbu pasirinkau tyrinėti sovietmečio masinę statybą. Labai patiko, kaip prancūzų architektai Anne Lacaton ir Jeanas-Philip- peʼas Vassalas, kurie, beje, šiais metais gavo Pritzkerio premiją, renovuoja modernistinius pastatus. Jie mane įkvėpė pagalvoti apie labiau holistinę ir kompleksiškesnę Vilniaus sovietinių mikrorajonų renovaciją. Nutariau analizuoti Pašilaičių mikrorajoną. Gal todėl, kad žiūrint iš oro jie atrodo kaip dideli burbulai mieste.

Įdomus paradoksas – mikrorajono daugiabučiai buvo statomi iš surenkamų konstrukcijų gan trumpam laikotarpiui, maždaug 40-dešimčiai metų, o vėliau turėjo būti perrinkti, perdaryti, kad atitiktų to laikotarpio poreikius. Galima sakyti, kaip lego kaladėlės, iš kurių gali pastatyti ir perstatyti ką panorėjęs… Tačiau šiandien vaikštant po Vilniaus miegamųjų rajonų erdves akivaizdu, kad viskas įstrigę praeityje, stagnuoja – atmosfera kaip 9-ame dešimtmetyje ar laukinio kapitalizmo laikais, kai kur likusios net pageltonavusios iškabos su kainomis litais, keistų šukuosenų nuotraukomis, vis dar galima filmuoti kultinius filmus apie Černobylį ir sovietmetį, o nukakęs iki UNESCO saugomo Vilniaus senamiesčio, kur tarsi yra daug mažiau laisvės ką nors keisti, jauti dinamiką, matai, kaip erdvės pildosi, kinta, turtingėja erdvių kokybė.

Tačiau vis labiau tyrinėjant mikrorajonų pastatus, jų konstruktyvą, paaiškėjo, kad iš blokinio namo išėmus vieną ar kelis surenkamus elementus – blokus, gali griūti didelė pastato dalis ar net jis visas. Ką kalbėti apie namo perrinkimą – sunku keisti net paprasčiausią butų išplanavimą, visos sienos – laikančiosios. Priėjome išvadą, kad tokie namai nėra lego namai, o veikiau kortų nameliai… O kur dar tokios problemos kaip erdvių hierarchijos stoka – kas vieša, kas kaimynijos, o kas privatu, automobilių stovėjimo vietų trūkumas, prieinamumas turintiems specialiųjų poreikių ir kiti svarbūs aspektai.

Be to, užsienyje tokių rajonų renovacija atliekama lengviau, nes ten dažniausiai yra vienas pastato savininkas, strateguojantis teritorijos plėtrą dešimtmečiais į priekį. Lietuvoje kiekvienas butas priklauso kitam asmeniui, o kiemas – viešas, dažnai net be suformuoto sklypo, ir butų savininkai tikrai nėra linkę galvoti, kaip atrodys jų daugiabutis ar daugiabučių grupė po, tarkim, 10 ar 20 metų.

Skamba sudėtingai. Kokį sprendimą sugalvojai?

Sprendimų paletę: pradedant nuo platesnės balkono erdvės, kuri tarsi pratęsia kambarių erdvę, priestatų pirmiems aukštams, kurie pasitarnautų neįgaliesiems ar verslui, baigiant antstatais ant stogų su kitomis funkcijomis ir kt.

Denis Vėjas. Iš serijos „Vilniaus sekretai“, 2020

Ar galima būtų teigti, kad šiandienos kontekste sovietinė masinė statyba yra tarsi negyjanti žaizda?

Dažniausiai daugiabučių gyventojai nepažįsta savo kaimynų, kiemas yra praeinamas, visur išsibarstę šiukšlių konteineriai, kvartalai nesiskiria vienas nuo kito – visi šie smulkūs faktoriai sukuria problemą – nesijauti šeimininkas.

Pavyzdžiui, jei Senamiestyje įvyksta nelaimė, tarkim, žmogžudystė, žmonės dažniausiai sako, kad vaidenasi name, kuriame viskas įvyko, tai netampa viso Senamiesčio bėda. O jeigu toks pats įvykis atsitinka kokiame nors mikrorajone, jis visas tampa prakeiktas. Panašių paralelių galima atrasti Bijlmero rajone, Amsterdame. Čia kelios nelaimės sugadino viso rajono identitetą. Apie tai kalbama kanalo „99 % Invisible“ tinklalaidėje.

Vienaip ar kitaip, neabejoju, kad Vilniaus mikrorajonai turės keistis, turime ieškoti ir ieškome sprendimų. Miestas – besikeičiantis organizmas, nes keičiasi žmogus.

Kaip mes keičiamės architekto akimis?

Keičiasi mūsų požiūris į viešąsias erdves. Savo gyvenimą vis glaudžiau siejame su technologijomis. Galbūt jau visai arti ta diena, kai nebereiks vairuoti automobilių, užteks įsėsti ir įvesti kelionės kryptį, automobiliai seks eismą bendraudami programine sistema. Vadinasi, nebereiks šviesoforų ir susiaurės sankryžos. Galbūt nebeliks parkavimo vietų palei gatvę, nes užuot statęs automobilį, galėsi paspausti mygtuką ir automobilis grįš į garažą ar važiuos paimti kito žmogaus, ir šią gatvės dalį bus galima išnaudoti, pavyzdžiui, platesnei žaliajai erdvei kurti. Galbūt…. Vienaip ar kitaip geras miestas yra toks, kuris geba prisitaikyti prie kintančių mūsų poreikių.

Ar Vilnius – geras miestas?

Vilnius yra žalias, o gamta – neįkainojama vertybė. Klausimas – kaip ją išsaugoti miestui tankėjant? Medis šiaip gatvėje neauga. Kad augtų miesto centre, reikia daug sumanių inžinerinių sprendimų, reikia daug žemės, deguonies ir vandens, gero mikroklimato. Turime tai suprasti ir stengtis išsaugoti tuos šimtamečius, daug mačiusius medžius.

Eidamas gatve greičiausiai stebi pokyčius ar užtikęs nišą pasvajoji?

Taip, tarkim, Naugarduko gatvė kerta visą Naujamiesčio mikrorajoną. Primena Barseloną, turinčią gatvių tinklą su keliomis alėjomis, kertančiomis visą miestą. Šios alėjos puikiai atlieka ne tik susisiekimo, bet ir viešos žaliosios erdvės funkcijas, žmonės čia mėgsta leisti laiką.

Naujamiestis yra nutolęs nuo gamtinių masyvų, tad norisi Naugarduko gatvę perkurti pagal Barselonos pavyzdį, paversti ją žalesne lėto eismo gatve su daugiau parkelių, kavinių, turgelių, erdvių vaikams ir t. t.

Išlaikyti miesto autentiką išties yra išbandymas, reikia aukšto lygio meistrystės ir laiko. Globali tendencija, kad didėjant architektūrinei sklaidai, vienodėjant standartams, sprendimai daug kur panašėja. Vien kompiuterinės programos, pasitelkiamos projektuojant pastatus ir erdves, turi standartinius elementų katalogus. Jais naudojantis galima sukurti vidutinio lygio architektūrą, kurią atrasi Kaune, Vilniuje ar Kopenhagos priemiestyje.

Kita vertus, nepamenu nė vieno projekto, prie kurio esu dirbęs ir kuris būtų tuščiame sklype, kaip sakoma, tabula rasa. Kiekvienas objektas turi savitą kontekstą, kurį reikia išgirsti. O išgirstas kontekstas reiškia projekto unikalumą.

Ką manai apie sovietmečio paminklų nukėlimą, miesto desovietizaciją?

Visų pirma, paminklas stovi erdvėje, daro įtaką jos atmosferai. Mano nuomone, sėkmingos erdvės apima daug – aikštės, kuriose vyksta protestai, per Kalėdas įžiebiamos eglutės, vaikai važinėjasi riedlentėmis, o netoliese senjorai geria kavą – tokios erdvės jungia skirtingus žmones. Sakyčiau, Katedros aikštė yra sėkminga – čia telpa ir maratonai, ir šeimų maršai. Ir tas multifunkciškumas yra gerai. Negerai, kai tokią įvairialypę erdvę uzurpuoja ar privatizuoja, tarkim, kažkas ima ir atsiskiria tvora tiesiogine ar perkeltine prasme.

Grįžtu prie paminklų temos… Būtina parodyti, kad sovietmetis jau praeityje ir mes atsikratėme nuskriausto vaiko sindromo, labiau savimi pasitikime ir gatvėje mūsų šypsenos vis platesnės; tai gražu. Užtenka liūdėti. Tačiau nenoriu pasakyti, kad turime užmiršti – nereikia šių paminklų griauti, bet nereikia jų ir garbstyti, juos galbūt galima interpretuoti, adaptuoti, bendrauti su jais, juk miestas keičiasi, architektūra keičiasi, kodėl negali keistis ir jie?

Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai („cookies“), kurie padeda užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę. Paspausdami SUTINKU arba tęsdami naršymą, jūs sutinkate su portalo slapukų politika. Atjungti slapukus galite savo naršyklės nustatymuose.

Užsiprenumeruokite ir gaukite aktualiausius bei populiariausius straipsnius meno, kultūros ir laisvalaikio temomis tiesiai į savo el. pašto dėžutę!